Fram tills nu har jag cyklat utan hörlurar. Att höra trafiken runtomkring har känts viktigare. Dock skulle det vara riktigt skönt att kunna lyssna ikapp på radioprogram eller på någon podcast på mina 40-50 minuters pendling om dagen.
2014 provade vi AfterShokz trådlösa hörlurar (Läs också: Recension: Aftershokz Bluez2) De var bra, men inte perfekta.
Men vad har hänt med hörlurarna på ett par år? Av en händelse ramlade jag över ett par Sony SBH70 och fick låna ett par av Sony Mobile. Det jag gillade vid första ögonkastet (öronkastet?) var att de hänger runt halsen utan onödiga sladdar, men också att själva snäckorna du sätter i öronen släpper igenom ljud utifrån – också.
Själva huvuddelen av headsetet är som en bit kabel överdragen av mjukt gummi som blir tjockare utåt ändarna. De tjockare bitarna (där batteri och elektronik finns, antar jag) hänger framåt-nedåt runt halsen och på dessa finns också kontrollerna för spela/pausa, volymen och av/på-knapp. Ur dessa går tunna, vanliga hörlurssladdar till själva öronsnäckorna. Headsetet har vindskyddad mikrofon för att du ska kunna prata och det är dessutom vattentåligt.
Just att tyngden koncentreras framåt-nedåt gör att hörlurarna sitter bra och inte skumpar när du rör dig. Samtidigt är sladdarna upp till öronsnäckorna tillräckligt långa för att du ska kunna vrida ordentligt på huvudet utan att dra ur hörlurar ur öronen, även när man cyklar med regnjacka med hög krage. Bra Sony!
Hörlurarna kopplas till din telefon via Bluetooth och det är enkelt. Har du en Android-telefon med NFC är det bara att knacka telefonen mot hörlurarna, med iPhone får du leta i Bluetooth-menyn.
Ljudet är starkt och klart. På min cykelfärd längs tungt trafikerade väg 73 in mot Stockholm är det bara i vissa viadukter som ljudet dränks av motor- och däcksljud från motortrafiken, men annars räcker det till och blir över.
Batteritiden på hörlurarna uppges av Sony till cirka sex timmar när du lyssnar på radio, musik eller poddar. Det har stämt ganska bra. Jag har behövt ladda dem någon gång i veckan vid vanlig cykelpendling plus några löpturer. Laddningen sker via micro-USB-kabel och det går fort att ladda det lilla 125 mAh-batteriet. På både iPhone och Android-lurar får du en smidig batteriindikator i menyraden och på din statusskärm. När batteriet är på väg att ta slut får du en liten signal och då har du cirka 15 minuter på dig att lyssna klart.
Den enda nackdelen jag märkt med headsetet är att öronsnäckorna inte passar mina öron så bra. Utan mössa eller pannband så ramlar de ur, otroligt irriterande. Kollegans öron verkar mycket mer kompatibla och han springer glatt långa sträckor och säger att de sitter som berget. På mig så ramlar de ur efter tio meter – orättvist! Designen på öronsnäckorna påminner lite om de lurar som följer med när du köper en iPhone, så passar sådana dig så kommer även Sony-hörlurarna sitta bra.
Trots att just snäckorna inte sitter så bra i just mina öron så har jag verkligen vant mig vid att lyssna på radio och podcasts under min cykeltur. Japp, ett halvklädsamt pannband av buff-typ har fått läggas till i cykelgarderoben så att öronsnäckorna inte ska ramla ur öronen.
Skulle jag köpa hörlurarna själv kommer jag nog inte välja den vita färgen eftersom jag misstänker att de kommer att se lite solkiga ut efter några månaders användning. I övrigt gillar jag dem skarpt för att de låter bra, är smidiga att ha på sig och att man slipper sladden ned till mobilen.
Har du några bra tips på de ultimata pendlingshörlurarna – skriv gärna i kommentarerna!
Snabbfakta Sony SBH70
Pris: cirka 700 kr (enligt Prisjakt)
Batteritid: cirka 6 timmar
Vattentåliga enligt IP57
Vikt: cirka 26 gram
Kontroller: Ström på/av, Samtals-/musikknapp, Volymknappar. Samtalsknappen fungerar även till röststyrningen Siri på iOS.
Mer information hos Sony Mobile: Stereo Bluetooth headset SBH70
Sony SBH-20 säger jag bara. Betyyyydligt längre batteritid och är inte i vägen när man ska köra pressövningar i gymmet som kräver att man har skivstång på/mot bröstkorgen/nyckelben.
Dessutom ”gummipluppar” så de sitter som berget i öron som mina (där iPhone-lur-modellen alltid trillar ur).
https://uploads.disquscdn.com/images/54fbd2f18de264ed1db721a1079e64ad47a01d629c2f9e782582bed66ad3a82c.jpg
Sony SBH-20 säger jag bara. Betyyyydligt längre batteritid och är inte i vägen när man ska köra pressövningar i gymmet som kräver att man har skivstång på/mot bröstkorgen/nyckelben.
Dessutom ”gummipluppar” så de sitter som berget i öron som mina (där iPhone-lur-modellen alltid trillar ur).
Skaffa on-ears! Inget vindbrus och värmer skönt i fartvinden! Jag använder Urbanears Plattan ADV som är sladdlös. En fördel med synliga hörlurar är att en del bilister (kanske) ser dem och kör därmed inte lika aggressivt.
Att som cyklist kunna ”höra” trafiken är överskattat. Vad är det man ska höra? Att man blir omkörd av en buss? Cyklar man bara rakt, tittar bakåt vid filbyte, signalerar med arm, har ordentliga lysen och stannar för rött så är man rätt skyddad i trafiken som cyklist.
Tycker alla lurar jag testat har problem med vindsus. Finns några med ”vindskydd” för öronen?
Jag har SBH80 och de funkar också väldigt bra. De ligger in ear, och ramlar inte ut i första taget. Det gör dock att inte lika mycket ljud utifrån släpps in. Jag brukar ha en lur i, och den andra under jackan för att höra omgivningen.
Ok! Det kanske är ett alternativ. Bara en lur alltså.
Klassiska Sony MW 600 är riktigt bra. Gissar att många använder.
/Jeroen
—
Jeroen Wolfers
Diskusvägen 36
122 40 Enskede
+46 733 4000 80
http://www.wolfers.se
https://www.cyklistbloggen.se
Det är den som man kan stoppa i valfria hörlurar i, väl? Undrar om jag inte har någon liggande någonstans…