För lite mer än ett år sedan recenserade vi hörlurarna Aftershokz Sportz M2. Nackdelen med Sportz M2 var att de krävde sladdanslutning och det blev rätt råddigt när man cyklade. Nu har vi istället fått chansen att testa Aftershokz bluetoothlurar Bluez2.
Och det känns som att det är ett par bättre lurar vi fått.
Käkbensljud
Men först en kort rekapitulation av vad det är för speciellt med Aftershokz lurar. De använder käkbenet för att leda ljudet istället för hörselgången. Det fina är då att man har öronen fria och hör lika bra som utan lurarna – och som cyklist innebär det att man fortfarande hör allt som händer omkring en.
Det fungerar så här:
http://youtu.be/rowXhjFCyOE
Det här kan låta som bondfångeri, käkbenslurar liksom. Tills man testat det. Det hela känns som om man har ett par vanliga högtalare någon meter från huvudet. Det känns rätt märkligt första gången, men som cyklist upplever man det snart som smått genialiskt när man är ute och cyklar. Man hör allting omkring sig utmärkt, samtidigt som man kan lyssna på till exempel radio.
Bättre ljud
Jag upplevde att Bluez2 hade ett par nivåer bättre ljud än Sportz M2, även om det är helt subjektivt. Men det är fortfarande så att den här typen av lurar är fullständigt värdelösa för att lyssna på musik i. Det finns i princip ingen bas och huvudet blir snabbt trött.
Däremot fungerar de lysande för att lyssna på radio – vilket är mitt mål. Jag vill helt enkelt kunna lyssna på podcasts och vanlig radio till och från jobbet. Och Aftershokz levererar. Dock ibland lite för svagt. För det mesta fungerar det utmärkt, men precis som med Sportz-lurarna är det svårt att höra även med maxvolym när jag cyklar längs Stadsgården – där trafikledens oljud studsar mot Södermalms berg.
Med Bluez2 försvinner också min främsta invändning med Sportz-lurarna: sladdarna. Det var jobbigt att både cykla och hålla reda på sladdar som hade en förmåga att fastna i styre, i jackknappar i väskan, i princip allt – om man inte stoppade in dem ordentligt.
Själva luren känns ordentligt byggd, och är enligt uppgift vattensäker, om än inte vattentät. Den laddas enkelt med vanlig usb-sladd.
När vi recenserade Sportz efterlyste jag bluetoothanslutning och det har Bluez2. Och det för oss in på hur Bluez2 är utformade. Allt är inbyggt i luren, både bluetooth och kontroller. Det hela fungerar smidigt och man parkopplar luren med sin telefon precis som med andra bluetoothtillbehör.
Lurarna har också handsfreefunktion så att man kan svara i telefon utan att ta upp telefonen.
Men, hur beter sig Bluez2 när man cyklar?
Knepig placering
Här kommer Bluez2:s stora svaghet. Som ni ser på bilden ovan under texten ”How to wear”, så ska lurarna bäras så att de går ner i nacken. Jag cyklar framåtböjt på min Trek Soho, vilket innebär att lurarna hela tiden slår i tröjan eller jackan. Och då trycks de framåt. Det är ofattbart irriterande. Det känns som att man är på väg att tappa dem och så måste man släppa styret för att trycka tillbaks dem.
Och det går inte att ändra på. Det kommer med en gummirem som man kan fästa på insidan – men de var bara till för dem med mindre huvud. Det påverkar inte vinkeln på lurarna.
Och där föll de. Sorry, men med en hörlursbåge som inte går att ställa in och som hamnar i vägen, så funkar det inte att cykla med dem.
Men jag cyklar som sagt framåtböjd, så jag bad min kollega Helena Sahlén att testa också. Hon cyklar upprätt på en Ecoride och säger så här:
När jag får låna lurarna är jag mycket entusiastisk! Testar ljudet inomhus. Duger för radio, men på tok för diskantigt för musik. Ändå har jag nästan redan innan jag börjar testa under cykling bestämt mig för att köpa ett par – åtminstone om jag kan få tag på dem lite billigare i USA, dit jag ska senare i höst.
Sätter mig på cykeln och märker att headsetet tar emot i min jackkrage. Drar ned dragkedjan så att kragen fälls ned, startar P1 på Sveriges Radio Play och far iväg. Jag hör runt-omkringljudet fantastiskt bra och radion också. Men volymen är för låg och jag hittar inte volymknappen eftersom jag inte är riktigt säker på var den sitter, så jag får stanna, ta av mig hjälmen och sedan headsetet. Lokaliserar volymknappen. Höjer till max. På med headset, hjälm och sedan iväg. Nu kommer jag ut i trafik längs Strandvägen och volymen är för svag igen. Det har regnat, så varje gång jag möter en bil dränks radioprogrammet av bullret från bilmotor och ljudet av däck genom vattenpölar. Inte ens mellan bilarna hör jag mer än enstaka ord…
Stannar och höjer volymen på telefonen till max. Det hjälper inte. Vid Operan börjar det dessutom småregna, så jag stannar och byter till mina vanliga sladdförsedda in ear-lurar.
Testar på väg till jobbet dagen efter. Det är torrare på vägarna och jag börjar min tur mot jobbet i ett lugnare område, så jag tänker att ljudet inte ska dränkas av trafiken på samma sätt.
Slår igång första avsnittet av NPR:s podd Serial och kör iväg. Men nej. Jag hinner bara upp i backen innan jag måste stanna och kolla att volymen verkligen är på max både i telefon och på headsetet.
Kör vidare ändå och försöker koncentrera mig. Men det här är pratradio där man måste höra vad som sägs för att hänga med, så även om jag hör bättre än när jag körde långa Strandvägen duger det inte när jag lyssnar på engelska och alltså behöver höra lite bättre än om det varit på svenska för att hänga med.
Efter 1 km stannar jag och packat besviket ned lurarna i väskan. Där blir de kvar tills det är dags att ge dem tillbaka till Christian.
Nej. Det blir inget köp i USA. Jag behöver inte ens kolla upp priserna.
Så, även upprätt får man problem med lurarna om man har jacka.
Slutsats
Jag tror Bluez är utmärkta om man promenerar eller joggar i stan. Man behåller uppmärksamheten på omgivningarna, men kan ändå lyssna. Tekniken är utmärkt – att kunna cykla, lyssna på radio och ändå höra. Volymproblematiken upplevde Helena och jag olika, men förmodligen går det att åtgärda också.
När man nu slipper sladdar med bluetooth-anslutningen så försvinner ytterligare en nackdel. Men trots det når de inte ända fram.
Om Aftershokz vill in på marknaden för cyklister tror jag de skulle vinna på att att göra ordentliga fokusgrupps-test, de bekymmer jag har haft bör vara rätt enkla att åtgärda bara man upptäcker dem i tid. De har alla möjligheter att göra hörlurar som skulle passa perfekt för city-cyklister.
När de kommer, så kommer vi såklart testa dem.
Tekniska specifikationer och pris
(Enligt tillverkaren):
Speaker type: bone conduction transducers
Frequency response: 20Hz~20KHz
Sensitivity: 100 ± 3dB
Microphone: -40dB ± 3dB
Bluetooth version: v3.0+EDR
Compatible profiles: A2DP, AVRCP, HSP, HFP
Wireless range: 33 ft (10m)
Battery: rechargeable lithium ion
Continuous play: 6 hours
Standby time: 10 days
Charge in: 2 hours
Weight: 1.45 oz (41g)
Warranty: two years
Compatible with: Bluetooth-enabled devices
Aktuellt pris (Pricerunner): 999 SEK
Vad hände med recensionen av ringklockan Spurcycle? Jag var riktigt spänd på att veta om den är nåt att satsa på.
Gnn…. Den är…. försenad. Men det var en härlig klocka.
Kan tyvärr bara hålla med om att dom inte sitter speciellt bra. Jag fick mina igår och sitter hyfsat framåtlutad. Lurarna rör på sig en hel del iom att de trycks framåt av jackan back i nacken. Däremot tycker jag ljudet är helt ok. Lite annorlunda med vibrationerna in i benet onekligen men jag upplever att det ändå ger bättre bas-känsla än i konventionella in-ear-lurar.
cykla med Lurar???? Det är därför kallar jag cyklister för mördare! Kan ni inte skippa lurar för att ha lite koll på människor!
Jag vet din fixering vid cyklister, men läste du texten? Förstår du överhuvudtaget vad det handlar om?
Köra bil med stängda rutor och bilradio???? Det är därför jag kallar bilister för mördare! Kan ni inte skippa det där med stängda rutor och bilradio för att ha lite koll på människor!