Under lång tid har de byggt helt ny väg ute vid Universitetet i Stockholm. Som brukligt nuförtiden med cykelmiljarder och annat så planerades också nya cykelbanor ordentligt så att cyklisterna ska komma fram. Extra fint med två filer så att cyklisterna kan mötas, precis som det stod i Cykelplanen!
Uppdaterat: Bygget är en del av Norra Länken och därför statlig. Det är inte Stockholms politiker som hittat på den här lösningen utan Trafikverket.
Men de glömde något.
– Lyktstolparna, gaddam, var ska de stå? De kan ju inte gärna stå där bilarna ska köra. Plus att vi måste ha någonstans att hänga upp bilarnas vägskyltar!
– Asch, ställ dem i ena cykelfilen vetja. Det går ju att köra runt. Om det blir trångt kan man ju alltid kliva av och leda runt cykeln.
Eller? Hur var det tänkt? Varför ens göra två filer när ena ändå ska fyllas med lyktstolpar? Det här inte en gammal cykelbana, den är ny. Det är så här det ska vara. Det här är cykelinfrastruktur 2013.
Tipstack till Marcus Wileen.
Läs Trafikverkets svar här.
EDIT: DN skriver och Radio Stockholm
@elmsatersvard För din kännedom, så här bygger Trv cykelinfra 2013: http://t.co/lMxRnbtXct
Mer här: http://t.co/YOIT9Nkgw2
RT @malmolund: How is it possible, 2013, to #fail so much when building a new cycle path. It is almost a bit funny. http://t.co/oLJb2lAkxZ …
How is it possible, 2013, to #fail so much when building a new cycle path. It is almost a bit funny. http://t.co/oLJb2lAkxZ #trafikverket
RT @Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/q0jI1eWmDB #cykla
Någon som kontaktat Trafikverket om det hela? Vad säger dom?
Svar från handläggare på Trv:
”Jag lyckades komma i kontakt med projektet för Norra länken tidigare än förväntat. Olyckligtvis har belysningsstolparna placerats på cykelbanan vilket äventyrar cyklisternas framkomlighet och trafiksäkerhet. Trafikverket kommer att vidta åtgärder för att säkerställa att cyklisterna inte påverkas negativt av detta. Till en början kommer vi att sätta ut sidomarkeringsskärmar och fräsa bort linjemålningarna så att cyklisterna inte cyklar in i stolparna. Parallellt med detta arbete tar vi fram en justerad lösning. Tyvärr kan det dock ta ett tag innan detta har utretts samt byggts. Jag har tyvärr inte mer information att ge dig för tillfället och beklagar den felbyggnation som har skett. Du är välkommen att höra av dig till mig på nedanstående uppgifter om du har ytterligare frågor.”
Ah, missade att du skrivit att du skickat iväg en felanmälan i tidigare kommentar. Sicken otur man måste haft när man tänkt. Då man i dagsläget inte kan ge någon tidsplan gäller det att ligga på Trafikverket så att det hela löses så snart som möjligt.
Det sjuka är att det ju finns gott om plats. Varför så fruktansvärt smalt? Längs den äldre delen av sträckan är det stålbarriär, men nu ska det inte vara något alls? Funderade på om man har tänkt att enkelrikta när det är klart, men det känns inte som att man skulle måla så seriöst då.
Det kan ju vara så att det finns andra begränsningar, sådana
som vi inte kan se ute i verkligheten men som finns på papper/kartor. I detta fall är det Kungliga nationalstadsparken. För att få till ett sk vägområde för att kunna bygga Norra länken har Trv valt att göra det så litet som möjligt, dvs. se till att lösa det bra för biltrafiken, gång- och cykel får som de får. Trv vill så säga inte ta striden för ett större ingrepp i nationalstadsparken för att skapa bra villkor även för gång och cykel för då hotas hela bygget. Ett annat alternativ kunde ju vara att ta ett eller flera körfält och fördela till gång och cykel, inte heller det är något Trv kan tänka sig. Så här arbetar vårt verk som har till uppdrag att arbeta för ett hållbart transportsystem och ett ökat och
säkert cyklande – minsta möjliga ansträngning. Kan läsa mer här:
http://www.newsmill.se/artikel/2012/09/25/trafikverket-struntar-i-sitt-uppdrag-att-ka-cyklingen
If Norra Länkan has the desired effect and the traffic volumes drop by 50% on Valhallavägen / Roslagstull then the road at that point is completely over-dimensioned. They could easily reduce it to one lane for cars plus a time-of-day limited bus lane (instead of the current 2 + 1). Leaving plenty of space for bikes and pedestrians.
Javisst, hur enkelt som helst, gäller ju stora delar av Valhallavägen och också Lidingövägen, men vill man det?
Well if the traffic volumes go down and the road stays the same size then there will be a need for some ”traffic calming” to help the motorists keep to the speed limit. Reducing the lane width would a good start 😉
Och görs ingenting så kommer biltrafikvolymerna snabbt vara samma som idag.
Exactly! They need to halve the carrying capacity of Lidingövägen and Valhallavägen so that people will avoid them and use the tunnel. There would then be plenty of space for a full separated bike lane in both directions. In fact the bike lane should be in the middle of Lidingövägen and have priority.
Of course it will never happen. Just look at the difference between the ”temporary” building materials store at Ropsten (lovely new asphalt everywhere) and the crap bike path that goes from Ropsten to Lill-Jans skogen (still no asphalt after 4 years and now they’ve ripped up part of it and replaced with very rough gravel).
Trafikontoret håller på med en översyn av bl a Lidingövägen och Valhallavägen för att komma fram till hur man vill hantera dem i samband med Norra Länken. Lite sent påtänkt dock och jag är inte helt övertygad om att just cykeltrafiken kommer bli ”vinnaren” av den översynen och ev. åtgärdsförslag. Men jag hoppas jag har fel och att Trafikkontoret följer Framkolighetsstrategin och Cykelplanen för då skulle det kunna bli väldigt goda förutsättningar för cykeltrafik på dessa sträckor.
Det låter som en rimlig förklaring till deras beteende. Just där, i höjd med statoilmacken, borde man dock inte behövt snåla med utrymmet – det finns ju ett flera meter brett impediment mellan cykelbanan och macken just där, som inte rimligen kan ha något större natur- eller kulturvärde. Där hade man kunnat både ställa stolpar och låta gång- och cykelbanan bre ut sig. Jag tror man bara varit dumsnåla och ”ryggmärgskorkade” när man gjort en så smal cykelbana.
Min erfarenhet är att ofta räknas ingreppen i kvadratmeter utan att en värdering görs av hur hur marken faktiskt är el kan användas. Ofta förekommer ju också en sk ”grönkompenstation”, dvs man skapar ny grönyta på anna plats.
Tur man inte tvingas cykla i Stockholm. Bilderna gör inte direkt nånting för att förbättra den bild av nollåttor som finns i min del av landet.
RT @Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/q0jI1eWmDB #cykla
En förbryllande sak med den där stolpen är ju det faktum att den inte är formgiven som ett långfinger. Eftersträvar inte Trafikverket tydlighet i sina signaler? Nå, det kanske var en konstnadsfråga.
För att använda modernt mediaspråk: Fail!
Placeringen är riktigt illa. På vintern kommer det inte gå att snöröja på ett tillfredsställande sätt. Dessutom: Varför får cykelbanan ingen belysning?
RT @Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/q0jI1eWmDB #cykla
Den där cykelbanan reagerade jag omedelbart på när jag cyklade där i förra veckan. Var tvungen att stanna och ta lite bilder när det kom cyklar så man verkligen ser hur trångt och fel det blir. Blir så trött.
Det är ungefär samma sak som vid den ”tillfälliga” påfarten på E4:an vid Haga Södra. Där gick en cykelbana. Så valde vägbyggarna att ställa en stolpe precis mitt i cykelbanan när de byggde påfarten, så det blev farligt att cykla där. Efter ett tag såg jag att man skyltat om, så cykelbanan numera är en gångbana! Det var uppenbarligen enklare att bara ta bort cykelbanan än att åtgärda felet. Cyklarna kan väl cykla genom parken istället, en omväg med tvära knixar och skymda krön, resonerade man uppenbarligen.
Undrar hur lång tid det tar innan denna ”cykelbana” tas bort och blir gångbana. Folk kan väl cykla på andra sidan Brunnsviken om de ska in till stan?
RT @Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/q0jI1eWmDB #cykla
@yimbysthlm @perankersjo @Cyklistbloggen Som sagt, häng den som ska hängas: TRAFIKVERKET
@mikaelordenius @Cyklistbloggen Helt klart o håller fullständigt med men nu fick du uppgiften från bloggen, inte din egen cykling…
Stolpe ut för ny cykelbana: http://t.co/JpffRsVEXr ping @perankersjo
@KristerIsaksson men för mig som vanlig cyklist bryr jag mig inte om det är VV eller kommunen. Cykelbana finns i sthlm. @Cyklistbloggen
@KristerIsaksson yes såg det. Det är såklart informationen ska vara så korrekt som möjligt. @Cyklistbloggen
@mikaelordenius @Cyklistbloggen Som jag sa i min kommentar till blogginlägget Christian, se vad som händer när det är otydligt i inlägget…
@KristerIsaksson cykelvägen står i sthlm, jag som invånare vet väll inte vem som bygger vägen? STHLM får forwarda synpunkt @Cyklistbloggen
@KristerIsaksson jo helt sant. Men om SR gör fel i sin sändning i SVT så får väll SVT säga till SR i sin tur @Cyklistbloggen
@mikaelordenius @Cyklistbloggen Jaha, så när SR gör fel ska SVT fixa det då? Varför inte rikta kritiken där den hör hemma?
@KristerIsaksson såklart det är trafikverkets fel eftersom det är deras väg. Men sthlm borde ju ha intresse av att fixa @Cyklistbloggen
@mikaelordenius @Cyklistbloggen Som sagt, skjut den som ska skjutas: Trafikverket
En stad i världsklass (kass) RT @Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/da82bciUjv #cykla @StockholmsStad
I’m not sure I’d like to ride towards the city there during morning rush hour. The edge is completely unprotected and you’re facing lots of oncoming traffic at 50 km/hr. I would be so easy to be pushed off the edge and end up dead.
Does anyone know what the plan is for the road through Lill-Jans Skogen when NorraLänken is opened? All I can find is that it will be closed to through traffic – but depending on how this is done there is the opportunity to create a great amenity for commuting cyclists and perhaps (whisper it) even somewhere close to town where the lycra monsters like me can train without annoying everyone…
Det där ser ju på riktigt farligt ut. Krock med stolpe och rakt ut i vägbanan. Hoppas att din felanmälan ger effekt, Krister.
Det kommer den att få, kanske inte som vi önskar dock, det kan tex bli ”madrasser” eller reflexskärmar runt stolparna och inte en flytt av dem…
Hoppas att de målar om linjerna också, så att det tydligt syns hur smal cykelbanan är i verkligheten. Och så att ingen bländad/ouppmärksam cyklist behöver cykla in i madrasserna runt stolparna…
@Cyklistbloggen Jag har mailat http://t.co/vlifGJPfFS via kontaktuppgifter på hemsidan. Finns även ett telnr. till byggledaren om man orkar
@Cyklistbloggen Kul, jag tänkte stanna och plåta dem imorse!! Så sjukt korkat, efter år av ombyggnad.. #universitetet #norralänken
Christian, du är ofta mycket noga, du kräver det av dina journalistkollegor, staden osv. Tycker du ska förtydliga ditt inlägg mer än EDIT. I texten återfinns cykelmiljarden och Cykelplanen vilket är missvisande. Inget av detta gäller här då det är Trafikverket som bygger. Här gäller dock VGU och GCM-Handboken och de föreslår INTE stolpar i cykelbanan. Tvärtom talas där om skyddsavstånd, till stolpar/fasta hinder som att ha ett avstånd mellan cykelbanan OCH körbanan vilket helt saknas här. Blir inte så kul för cyklister när speglar från buss/LB sticker in i cykelbanan. Men varför följa dessa handböcker, Trafikverket gör ofta som de brukar:
http://www.newsmill.se/artikel/2012/09/25/trafikverket-struntar-i-sitt-uppdrag-att-ka-cyklingen
Har felanmält detta till Trafikverktet den 19/6, fått meddelande att ”de handlägger ärendet”. Har stött på ett antal gånger, inget mer svar dock. Hur länge, om det överhuvudtaget skulle ske, tror ni stolparna stått kvar i körbanan?
Absolut, jag ville bara vara säker på att så var fallet innan jag ändrade helt. Nu är det förtydligat.
Tack, detta är av stor betydelse om vi på sikt ska få bättre cykelförhållanden i Stockholmsområdet. I Sthlm kommun har Trafikverket inte många vägar/cykelvägar men i kranskommunerna är det fler och många av stor betydelse för cyklandet. Därför måste kritiken riktas där den hör hemma så alla inblandade kan ta sitt ansvar.
@Cyklistbloggen jag åkte förbi där häromdagen och hoppas fortfarande att det är en provisorisk lösning… men det är det väl säkert inte.
@Cyklistbloggen alltså var de fulla när de byggde eller??
@Kryptoblog Den här hade jag missat på @Cyklistbloggen tills nu. Helt underbar http://t.co/sx2lLgDikJ
RT @Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/q0jI1eWmDB #cykla
Bredderna är inte mycket skryta med heller. Trafikverket suck.
RT @Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/q0jI1eWmDB #cykla
Välplacerat, jösses så farligt. http://t.co/c64cuhY7Md
@Cyklistbloggen @krenaud Jösses så farligt!
RT @Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/q0jI1eWmDB #cykla
RT @Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/q0jI1eWmDB #cykla
Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/87prcy873v @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/q0jI1eWmDB #cykla
@Cyklistbloggen @perankersjo T ex: http://t.co/YiaMFSr8XS
@Cyklistbloggen @perankersjo Stopp, vem bygger här, en del av Norra Länken, kan det vara någon annan som ska ställas till svars?
RT @Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/q0jI1eWmDB #cykla
@Cyklistbloggen jag saknar ord.
Bra planerat? Not! “@Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/nzoIzYVJsf #cykla”
@perankersjo Hur tänkte ni här? Är det här nivån som ska visa hur cykelvägar byggs i #Sthlm nuförtiden? http://t.co/gQNTA07sPV
RT @Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/q0jI1eWmDB #cykla
RT @Cyklistbloggen: Stolpe ut för ny cykelbana http://t.co/q0jI1eWmDB #cykla