Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Stolpe ut för ny cykelbana

Publicerad den 27 juni, 201312 januari, 2022

Under lång tid har de byggt helt ny väg ute vid Universitetet i Stockholm. Som brukligt nuförtiden med cykelmiljarder och annat så planerades också nya cykelbanor ordentligt så att cyklisterna ska komma fram. Extra fint med två filer så att cyklisterna kan mötas, precis som det stod i Cykelplanen!
Uppdaterat: Bygget är en del av Norra Länken och därför statlig. Det är inte Stockholms politiker som hittat på den här lösningen utan Trafikverket.
Men de glömde något.
– Lyktstolparna, gaddam, var ska de stå? De kan ju inte gärna stå där bilarna ska köra. Plus att vi måste ha någonstans att hänga upp bilarnas vägskyltar!
– Asch, ställ dem i ena cykelfilen vetja. Det går ju att köra runt. Om det blir trångt kan man ju alltid kliva av och leda runt cykeln.
Eller? Hur var det tänkt? Varför ens göra två filer när ena ändå ska fyllas med lyktstolpar? Det här inte en gammal cykelbana, den är ny. Det är så här det ska vara. Det här är cykelinfrastruktur 2013.
Tipstack till Marcus Wileen.
 Läs Trafikverkets svar här.

Foto: Marcus Wileen
Foto: Marcus Wileen

 
EDIT: DN skriver och Radio Stockholm

92 svar på ”Stolpe ut för ny cykelbana”

Kommentarsnavigering

Äldre kommentarer
  1. Jonas skriver:
    4 juli, 2013 kl. 10:01 f m

    På dn.se idag: http://www.dn.se/sthlm/ny-cykelbana-en-fara-for-cyklisterna/

    Laddar in …
  2. marcus_wileen skriver:
    3 juli, 2013 kl. 7:02 f m

    @ekstromenator @Cyklistbloggen @Gillinger Absolut. Han ville höra den upprörda medborgarens syn på saken.

    Laddar in …
  3. basic70 skriver:
    3 juli, 2013 kl. 6:44 f m

    RT @palace: Nu blev det sådär fel igen. http://t.co/HAjIHxWElc

    Laddar in …
  4. urbanjo skriver:
    2 juli, 2013 kl. 11:58 e m

    RT @palace: Nu blev det sådär fel igen. http://t.co/HAjIHxWElc

    Laddar in …
  5. tigerbalsam1 skriver:
    2 juli, 2013 kl. 11:50 e m

    RT @palace: Nu blev det sådär fel igen. http://t.co/HAjIHxWElc

    Laddar in …
  6. palace skriver:
    2 juli, 2013 kl. 11:45 e m

    Nu blev det sådär fel igen. http://t.co/HAjIHxWElc

    Laddar in …
  7. Bryggo skriver:
    2 juli, 2013 kl. 11:32 e m

    Något att skriva om? 🙂 @Fredrik_K_72 http://t.co/bLww95K5af

    Laddar in …
  8. ekstromenator skriver:
    2 juli, 2013 kl. 7:55 e m

    @marcus_wileen @Cyklistbloggen @Gillinger Intressant, hur förhöll sig den som interjuvade i frågan. Hade dom förståelse för dålig lösning ?

    Laddar in …
  9. RichardJohanss1 skriver:
    2 juli, 2013 kl. 7:55 e m

    RT @marcus_wileen: Blivit intervjuad av Radio Stockholm idag om mina bilder av lyktstolparna i Frescati. Sänds imorgon. http://t.co/LkSjAkk…

    Laddar in …
  10. Cyklistbloggen skriver:
    2 juli, 2013 kl. 7:24 e m

    RT @marcus_wileen: Blivit intervjuad av Radio Stockholm idag om mina bilder av lyktstolparna i Frescati. Sänds imorgon. http://t.co/LkSjAkk…

    Laddar in …
  11. marcus_wileen skriver:
    2 juli, 2013 kl. 1:49 e m

    Blivit intervjuad av Radio Stockholm idag om mina bilder av lyktstolparna i Frescati. Sänds imorgon. http://t.co/LkSjAkkbWB @Gillinger

    Laddar in …
  12. Marcus Wileen skriver:
    2 juli, 2013 kl. 1:23 e m

    Som stolt fotograf har jag nu blivit intervjuad av Radio Stockholm om haveriet vid Universitet. Ska tydligen sändas under morgondagen med kommentar av en berörd politiker (Ulla Hamilton?).
    Stay tuned!

    Laddar in …
    1. Krister Isaksson skriver:
      2 juli, 2013 kl. 7:32 e m

      Vi får väl hoppas att det INTE är Ulla Hamilton då hon på intet sätt är ansvarig för vad Trafikverket gör, bättre vore då infra.minister Elmsäter-Svärd

      Laddar in …
      1. Christian Gillinger skriver:
        2 juli, 2013 kl. 10:45 e m

        Jag berättade för kollegorna att det handlade om Trafikverket så jag hoppas de hittade rätt.
        Inslaget verkar nu schemalagt till torsdag. När det kommer så lägger jag upp.

        Laddar in …
        1. Krister Isaksson skriver:
          3 juli, 2013 kl. 11:44 f m

          Strålande!

          Laddar in …
          1. Christian Gillinger skriver:
            4 juli, 2013 kl. 12:13 e m

            Inlagt nu.

            Laddar in …
      2. Marcus Wileen skriver:
        2 juli, 2013 kl. 11:31 e m

        Good point. Representant från TRV ska det rimligtvis vara b

        Laddar in …
  13. Juan Salenko skriver:
    29 juni, 2013 kl. 2:27 e m

    Roliga är att de har gjort exakt samma grej i sundbyberg. Ställt stolpar mitt i cykelvägen…

    Laddar in …
    1. Joakim Fors skriver:
      29 juni, 2013 kl. 6:07 e m

      Klent. I Lund ställer man brofundament mitt i GC-bana. 😛
      http://albin.abo.fi/user/jfors/images/20130528_004.jpg

      Laddar in …
      1. Anders Norén skriver:
        30 juni, 2013 kl. 5:28 e m

        Bron har stått där sedan 1936 och planeras att bytas ut inom några år, men det visste du säkert redan.

        Laddar in …
        1. Joakim Fors skriver:
          30 juni, 2013 kl. 6:32 e m

          Jo, men det ändrar inte att de valt att dra GC-banan så den är trafikfarlig _nu_. Den blir inte mindre trafikfarlig _nu_ för att de kanske kommer att fixa det vettigare om några år heller. Kommer de också att fixa de dubbla 90° blindsvängarna längre fram vid järnvägsbron och blir de säkrare _nu_ för att de kanske fixas till någon gång i framtiden?

          Laddar in …
          1. Anders Norén skriver:
            30 juni, 2013 kl. 9:36 e m

            Frågan är väl om situationen nu är farligare än förut? (Tryggare är den i alla fall, men som vanligt är trygghet och säkerhet inte samma sak.)
            Alternativet
            hade varit att vänta med att bygga cykelbanorna tills fyrspåret är
            färdigt. Trots allt så har cyklisterna fått mer utrymme nu än de hade
            tidigare.
            Vad menas förresten med en ”blind” sväng?

            Laddar in …
          2. Joakim Fors skriver:
            30 juni, 2013 kl. 9:50 e m

            Det kanske känns säkrare nu men det är ju nerförsbacke från båda hållen vid den där avsmalningen. Gick förbi där idag och det är så smalt redan nu att en cyklist nästan tänkte smälla in i staketet utan att ha överdriven hastighet. Det går dessutom inte att mötas där om man har normalbredd på styret. Dessutom enormt skymd sikt. De kunde ha tagit 0,5-1m av ena filen på Ringvägen istället så hade det blivit mycket bättre.
            Med blind sväng menar jag att det är totalt skymd sikt där man ska ta sig under stickspåret till Alfa Laval. Man ska först upp en bit längs Stattenvägen för att sedan korsa den. Därefter blir det 90° skymd sväng in under järnvägsbron där det är mycket trångt. Kommer att ske ett och annat där. Förr kunde man iaf bränna på allt man orkade längs Ringvägen utan att behöva hålla bromsa in och ta det försiktigt överallt. Nu blir det ett antal ställen där det mycket lätt sker olyckor även om man själv tar det försiktigt. Går dessutom enormt mycket långsammare. Den imaginära säkerheten blir kanske högre men för vanare cyklister är det bara negativt.
            Här kan man se hur det är byggt för tillfället: http://osm.org/go/0NcnvuVef–
            Från att ha varit raka spåret längs ringvägen får man nu åka slalom och vara beredd att tvärbromsa konstant.

            Laddar in …
  14. Jocke von Scheele skriver:
    28 juni, 2013 kl. 3:23 e m

    Det där väcker även en fråga som jag funderat på om och hur man ska ta upp: Ett hinder som befinner sig i ”styrhöjd” behöver man mycket större marginal till än ett som befinner sig nere på marknivå. Alla som cyklar vet att man kan hålla mycket närmare en trottoarkant eller ett potthål än man kan en stolpe. Detta eftersom cykeln dels är bredare uppe vid styret, dels för att den psykologiska effekten av stolpen/trädet/hindret är mycket större när det är uppe i styr/ögonhöjd vilket får folk att hålla ut mer och dels för att konsekvenserna av att tjonga i något med styret eller kroppen oftast är värre än att cykla på något med framhjulet.
    Vad jag vill komma fram till är att en cykelbana behöver en zon, eller ”vägren” i vilken det inte får finnas några högre hinder än någon decimeter, som är bredare än själva cykelbanan. Det går alltså inte att räkna cykelbanans bredd från stolpen, utan från ca en halvmeter ut från stolpen.
    Jag vet dock inte hur man ska få trafikplanerare att ta till sig detta resonemang. Någon som har idéer?

    Laddar in …
    1. Krister Isaksson skriver:
      28 juni, 2013 kl. 3:46 e m

      Javisst, bara att följa handböckerna! T ex VGU, GCM-Handboken eller Cykeln i staden där detta finns upptaget, tom med måttkedjor. Men det verkar som en stor del av yrkeskåren inte är läskunnig när det kommer till cykel. Dock så klara de flesta i kåren av det när det gäller biltrafik, märkligt kan tyckas…

      Laddar in …
    2. Sommarcyklisten skriver:
      29 juni, 2013 kl. 1:34 e m

      Om man inte har en trike (liggcykel, lastcykel, handikappcykel, eller annan) eller en cykelkärra som tvärtemot en vanlig cykel är bredast i navhöjd. Min numera sålda trike var ~85 cm över hjulbultarna – och var naturligtvis helt omöjlig att cykla på en del ställen (för smalt mellan betongsuggorna, cykelbanor som var smalare än cykeln, grindar, stolpar, och annat elände). Med en sådan cykel spelar det ingen roll om hindret är 10 cm högt eller 10 m högt: det är i vägen, punkt slut. Och man kan inte ”skapa” extrautrymme genom att lägga sig precis vid (t.ex.) gräskanten som man kan med en tvåhjuling (och om det finns en kant med höjdskillnad kan att lägga ena framhjulet utanför ha vissa oönskade effekter …).
      Trafikverket verkar å andra sdan nätt och jämt hört talas om dylika fordon, och åtminstone om trehjuliga liggcyklar har jag sett tjänstemän säga att se ser livsfarliga ut & borde förbjudas.

      Laddar in …
  15. ErikSandblom skriver:
    28 juni, 2013 kl. 9:47 f m

    RT @malmolund: How is it possible, 2013, to #fail so much when building a new cycle path. It is almost a bit funny. http://t.co/oLJb2lAkxZ …

    Laddar in …

Kommentarsnavigering

Äldre kommentarer

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d