För några år sedan rapporterades att allt fler cyklar på vintern och redan 2010 skrev vi att:
”Enligt SvD idag har antalet vintercyklande cyklister i Stockholm ökat med 130% sedan 2004. ”
Då konstaterade vi dock att samhällets inställning var rätt mycket ”det går inte att cykla på vintern egentligen”:
Men inte utan rejäla förbehåll. Så här säger Ted Ell, ”avdelningschef för stadsmiljöavdelningen på trafikkontoret”:
– Men vi har begränsat utrymme och någonstans måste man lägga snön för att få framkomlighet på vägarna och då kan det blockera cykelfälten.
Det har runnit en del snöblandat regn under broarna sedan dess. Hos Länsstyrelsen hittar vi nu färskare siffror, från vintersäsongen vi börjar se slutet på, alltså 2017-2018:
”Sedan ett antal år har landets cykelpendlare upptäckt att det ofta går att cykla året runt, även vintertid. Så många som 18 procent, eller nära en femtedel om man så vill, av befolkningen tar cykeln till jobbet eller skola/universitet minst en dag i veckan,
Så många som var tionde svensk, 10 procent, cykelpendlar dessutom fyra dagar i veckan eller mer. I åldersgruppen upp till 29 år är det en större andel som vintercyklar: 31 procent, alltså nära var tredje person, en ökning med hela sju procentenheter sedan förra året.”
Det är branschorganisationen Svensk Cykling som gett Sifo i uppdrag att titta på hur många som cyklar även under den snöiga årstiden.
Cyklisten Ingrid Rogblad intervjuas av Sveriges Radios Ekot-redaktion:
– Jag behöver aldrig gå och träna, berättar hon. Jag kommer fram på den tiden jag tror att det ska ta. Jag vet precis hur lång tid det tar, oftast. Jag slipper alla baciller, på tunnelbanor och liknande, och håller mig ganska frisk.
Länsstyrelsen kopplar ökningen i Stockholms till sopsaltningen, alltså den metod för att snöröja som används i Stockholm sedan 2013:
– Allt fler kommuner använder sopsaltning. En nyhet för 2018 är att även Trafikverket använder metoden på några av de sträckor som de är väghållare för, säger Björn Sax Kaijser, cykelsamordnare på det regionala cykelkansliet.
Tidningen Mitti skriver också:
Sedan vintern 2013/2014 har vintercyklandet bland stockholmarna ökat med 30 procent, visar statistik från det regionala cykelkansliet i Stockholms län.
Starten för ökningen sammanfaller med bytet till en ny metod för vinterväghållning, som kallas sopsaltning. Till den här vintern används metoden i tolv av länets kommuner samt av Trafikverket.
Och det är klart att det här underlaget bjuder in mer till cykling:
än det här (cykelväg till höger om träden):
Cyklister som intervjuas lyfter fram väl snöröjda, säkra vägar som saker som inbjuder till att fortsätta cykla genom vintern.
Läs och lyssna också:
Allt mer populärt att fortsätta cykla på vintern