Det här kan låta jättemärkligt, men i tisdags färdades Cyklistbloggen över vår första cykelöverfart.
För er som inte minns, så infördes cykelöverfarterna redan 2014, men sparsamt i landet och inte alls i Stockholm. Det rådde också under många år oklarhet exakt hur de skulle utformas, men icke så längre.
Och i tisdags var vi ute på cykeltur och fann oss passera igenom Danderyd. Ska säga att det tog flera överfarter innan vi plötsligt insåg att, hey, det här är en sådan. Det var dock inte förrän vi passerat som vi fattade vad det var.
På bilden ovan syns det ju glasklart, med skylt och allt. Men, som vi nämnt vid något tillfälle tidigare, skylten är riktad mot korsande trafik. Kommer man på cykelbanan är det inte lika självklart. Här är till exempel ett annat ställe:
Här döljs skylten av andra skyltar. Och det här var bara i en sväng, som ni ser är det inga hajtänder och grejor till vänster så det enda som upplyste om att här var det något på gång var den blå färgen. Så det var ju inte som att vi direkt letade efter skyltar heller. Här ytterligare ett exempel, där man som cyklist får gissa utifrån mängden skyltar på stolpen:
Vi tänkte sedan att kanske betyder blå färg i Danderyd att här är det cykelöverfart? Men det verkade som att blå färg bara används på samma sätt som röd färg i Stockholm, alltså att uppmärksamma bilisterna på att här kan det komma cyklister.
Här tänker vi att det finns skäl för Sveriges kommuner att kanske komma överens om att använda samma färg (och på samma sätt). Så slipper vi olika vägsystem i olika kommuner, något vi tagit upp tidigare.
Med det sagt, när vi väl klurade ut att det fanns cykelöverfarter var det rätt bra känsla att veta att det för en gångs skull inte rådde några oklarheter för biltrafiken om de ska stanna eller inte.
Men framöver vore det såklart skönt om samma tydlighet rådde för cyklisterna.