Vi återvänder lite kort till Kungens Kurva för att titta närmare på Dialoggatan som går precis mellan Heron City och själva ”original Kungens Kurva”. Här:
Det här är alltså inte vilken cykelväg som helst, utan en del av det regionala cykelnätet – det nät som 2030 ska göra att minst 20% av resorna ska ske med cykel.
Dock inte i Kungens Kurva, för här spärras alltså vägen av plötsligt:
Vid det röda krysset ser det ut så här just nu:
Och här ska sägas att även om man leder cykeln, så har man inget för det. På andra sidan tar trottoaren slut några meter fram och av fortsatt cykelväg finns inget spår. Det framgår heller inte överhuvudtaget hur det är tänkt att cyklister ska fortsätta sin färd. Tittar man på Google View så verkar det ha funnits en omledning något längre fram på vägen, dock ouppmärkt. Men vi såg den inte när vi passerade i fredags.
Lyckas man ta sig förbi Dialoggatan, så har man ändå inget för det heller, eftersom det inte finns någon fortsättning på cykelvägen längre fram på Ekgårdsvägen, vad vi kunde se. Det regionala cykelstråket är helt enkelt helt obefintligt. Åtminstone vad vi kunde se, kanske finns det någon sneakväg mellan alla stängsel?
Men det är klart, det är ju inte 2030 än. Så de har nio år på sig, varför stressa liksom? Man kan ju ta bilen istället så länge.