Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Det är dags att reformera trafiklagstiftningen

Publicerad den 30 december, 20189 januari, 2022

Så, avslutningsvis, efter att vi skrivit spaltmeter om hur precis hela myndighets-Sverige går i otakt när det gäller cykling – vad krävs då? Vad skulle krävas för att på allvar ge vettiga förutsättningar för cykling? Jättelite. Faktum är att det mesta redan är på plats. Här är den korta listan:

  1. Låt befintliga regler gälla.
Finns redan i Trafikförordningen.

Tredje kapitlet, artonde paragrafen av Trafikförordningen. Välbeprövad, kallas i folkmun ”högerregeln”. Den finns redan, så det enda man behöver är att se till att den gäller. Cykeln är ju gubevars redan klassat som ett fordon.

2. I de fall man inte vill låta högerregeln gälla, det vill säga vill prioritera vägarna annorlunda ,så kan man med fördel använda de här:

Magi!

Väjningspliktsmärket sätts alltså riktat mot den väg som ska få lägre prioritet. Om det är olycksrisk, till exempel på en huvudled eller ett pendlingsstråk, använder man stoppliktsmärket för korsande trafik. (Om de är nya för dig, kan du läsa mer om dem här.)

Vilket för oss in på:

3.  Och i de fall man vill anlägga ”supercykelvägar”, ”cykelmotorvägar”, ”huvudcykelleder”, kärt barn har många namn, kan man använda den här skylten:

ALLA ANDRA MÅSTE STANNA!

Gärna kombinerat med de övriga nämnda, precis som man gör i trafiken. I den vanliga trafiken alltså.

Allt finns redan på plats, med skyltar och vägmärken som redan används. Som lärs ut i trafikskolor och som inte behöver tolkas, eller kan tolkas på olika sätt.

På köpet slipper myndigheter, verk och organisationer ägna dyra projektpengar och tid åt att fundera över hur några kantstenar eventuellt kanske möjligtvis förmodligen inte påverkar trafikreglerna i någon riktning. Vi kan helt avskaffa redan hårt kritiserade begreppen ”cykelpassager” och ”cykelöverfarter”.

Och Sveriges kommuner och polis kan ägna sina snålt tilltagna budgetar till annat än att hitta på helt egna skyltar, helt egna vägmarkeringar och helt egna informationskampanjer för att folk ska förstå vad som gäller.

Och framförallt, Sveriges cyklister slipper framföra sina fordon i en livsfarlig trafikmiljö där de hela tiden är satta på undantag.

4. Det enda som behövs är att ta bort begreppet ”cykelbana” och erkänna cykelvägar som det de redan i verkligheten är, fordonsvägar.

Tas bort ur Förordning om vägtrafikdefintioner
”Väg”

Låt 2019 bli året då cykling slutar vara något som ”randomprocent” av oss ska ägna oss åt ”någongångtypomfemtonårellerså” och istället bli som vilket annat trafikalternativ som helst.

Vem tar tag i det här?

Läs fortsättningen här: Hur gör vi med bilarna när cykelbanor blir vägar?

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}