Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Trafikverket: Vi har inga fler idéer just nu

Publicerad den 13 augusti, 202028 juni, 2023

SVT har precis intervjuat Trafikverket som gör arbeten på Älvsborgsbron, alltså där de i våras valde att ställa ut grindar i den redan för smala gång- och cykelbanan:

Japp, cyklister kör för fort på bron, där det alltså pågår arbeten.

Man kan säga att artikeln inte helt lyfter cyklisternas syn på saken. Men de får ändå med att:

Cykelbanan är för smal och dubbelriktad och här ska cyklister samsas, liksom fotgängare och mopedister.

Cykelbanan är för smal. Vi ska säga att man alltid ska anpassa hastigheten efter omständigheterna, är cykelbanan för smal måste man anpassa sig efter det. Men det är cyklisternas uppgift. Trafikverkets uppgift är en annan, att hitta en lösning som fungerar. Och den enda lösning Trafikverket kunnat komma på är att försöka få ner cyklisternas hastighet på den smala gång- cykel- och mopedbanan.

Har ni gett upp era försök?

– Vi har inga fler idéer just nu, så vi hoppas att cyklisterna  allt efter tiden inser att här ska man ta det försiktigt,säger Thomas Lundberg.

Ja, det kan ju vara svårt att tänka ut fler idéer om man inte cyklar själv. Låt oss därför hjälpa till mer erfarenheter från vardagscykling. Vi citerar oss själva från i mars:

Vi räknar körfält och får det till att biltrafiken har sex egna körfält, utom under sommarsemestern då de har fyra. Cykeltrafiken har två, som delas med fotgängare. Så egentligen inga. Inte heller fotgängarna.

Om man tänker sig att man tar ett av de där sex körfälten och gör till cykelbana och låter den för smala gång- cykel- och mopedbanan bli bara gångbana, då gissar vi att det blir betydligt mindre farligt, även i de svindlande hastigheter (40 km/h) som tydligen råder på bron just nu. Alltså så här:

Separarerade körfält på Göta älvsbron Foto: John Slinning Jannesson / Cykelfrämjandet Göteborg

Just sayin. Men det är klart, då kan det ju bli svårare för biltrafiken att komma fram och ska man väga ”ensam bilist får sitta och ha tråkigt i kö” och ”cyklister och fotgängare kan skada sig allvarligt”, så är det ju glasklart vad man måste välja. Folk får ju helt enkelt lära sig att det inte alltid kan gå hur fort som helst.

Toppbild: Pasi Mämmelä från Pixabay

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}