Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Städer gör pop-up cykelbanor i Coronas spår

Publicerad den 22 april, 202015 december, 2021

Apropå videon i förra inlägget, alltså den här:

så läser vi att flera städer gör temporära cykelbanor för att öka kapaciteten och avlasta kollektivtrafiken. I Berlin till exempel:

Från The Independent
Tillfällig cykelväg på Hallesches Ufer. Foto: Nicor/Wikimedia CC BY-SA 4.0

DN.se:

Berlins cyklister har länge tvingats kryssa mellan bilister, felparkerade turistbussar och allehanda bråte som dumpats i cykelbanan. Men coronakrisen har vänt upp och ner på maktförhållandena i trafiken. Sedan antalet bilister minskat kraftigt har hela körbanor målats om till cykelstråk.

Bogota:

Smartcitiesworld

Budapest:

Budapest.hu

New Zealand:

Forbes

Milano:

Men i Milano, där renare stadsluft blivit en synligt konsekvens av coronakrisen, vill nu politikerna utnyttja situationen för att i snabb takt bygga bort en del av bilismen till förmån för mer cykel- och gångbanor.

New York:

New York Times
MSN

Och i Australien slår cykelförsäljning rekord:

The Guardian

Australian bike retailers are struggling to keep up with the boom in sales since coronavirus restrictions came into force last month.

“We’re the new toilet paper and everyone wants a piece,” Grant Kaplan, manager of Giant Sydney, a bike store in Sydney’s CBD, tells Guardian Australia.

Man kan konstatera att städer globalt upptäcker vilket effektivt transportverktyg cykeln är.

Stockholm? Hold my beer:

SVT.se
Expressen.se

Mitt i Stockholm:

Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) stöttar förslaget att tillfälligt stryka trängselskatten, och går på samma linje som kollegan i Stockholms stad, Daniel Helldén (MP)
– Gesten vore värdefull. Nu bör vi underlätta för de som kan ta bilen.

Aftonbladet.se

Motormagasinet.se:

Riksförbundet M Sverige och Sveriges fordonsverkstäders förening (SFVF) vill se politiska krafttag för att fler ska kunna ta bilen i rådande coronatider och på så sätt skydda sig mot smittrisken på bussar och tåg. Nu uppmanar de till borttagen trängselskatt och parkeringsavgift.

Teknikens Värld:

–Vi måste ta till ovanliga och nya grepp för att med kraft minimera riskerna och avlasta den svenska sjukvården. Nu krävs krafttag för att minska trängseln i kollektivtrafiken! Då går det inte att utesluta bilens förträffligheter i sammanhanget, säger Bo Ericsson med eftertryck.

Vi har letat och letat efter någon form av avisering att göra det enklare att cykla, till exempel genom att öka ytan för cykeltrafiken nu när många stannar hemma. Vi minns ju tex för bara någon vecka sedan hur det såg ut vid Slussen för biltrafik respektive gång/cykeltrafik.

Biltrafik:

Ingen risk för corona här

Gång- och cykeltrafik:

Hallå, varför kör ni inte bil som vanliga människor?

Men i Stockholm verkar lösningen mest vara att återvända till 60-talet och låta bilen vara den allenarådande lösningen för persontransport. Funkar inte kollektivtrafiken? Vad kan folk göra? Vad finns det för sätt? BIL!

Sign of the times kanske. Eller ett tecken på att vi har en del att vandra mentalt innan ”cykel” tar sin rättmäktiga plats i transportverktygslådan.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}