I går skrev vi tips till alla nyblivna vintercyklister. Idag tänkte vi istället vända oss till våra medtrafikanter bilisterna. Många tror att folk slutar cykla på hösten, men faktum är att antalet vintercyklister slår rekord varje vinter. I vintertrafiken gäller det att vi alla samspelar, visar hänsyn och tolerans så att alla kommer fram hela, rena och oskadda.
Cyklister nås varje höst av rätt omfattande informationskampanjande om vikten att ha lysen och reflexer när man cyklar i mörker. Men vi kan ibland tycka att bilisterna lämnas i sticket. Cyklistbloggen tar sitt publicistiska ansvar och därför har vi petat ihop våra bästa tips till vinterbilisten.
1. Dra ner farten i mörkret.
Nu när det blir beckmörkt tidigt på dagen och inte ljust förrän en bit in på förmiddagen skulle vi cyklister vilja be er att snälla hålla hastighetsgränserna! Varje gång vi tar oss över cykelpassager, kör framför er i korsningar och cyklar i samma vägbana så försöker vi göra en bedömning av hur fort ni kör. Vi vill såklart också komma hem till våra familjer och vänner hela.
Tänk också på att bilar syns dåligt. Ni kanske upplever att ni har god sikt med era strålkastare och ser oss tack vare våra reflexer och lysen, men era lampor är så starka att vi bländas. Och då ser vi inte fordonet ni kör i utan bara ett vitt sken. Flera bilar i kö blir som att titta in i solen, det blir bara ett sudd. Det gör det oerhört svårt att avgöra hur många bilar det är, hur fort de kör och hur långt bort de är.
Är det då 40 och en bil kommer i 70 är risken stor att vi gör en felbedömning i mörkret.
Det är extra svårt på platser som till exempel Skeppsbron i Stockholm, där det är femtio och vi på grund av vägarbeten tvingas sväng ur cykelfältet. Vi försöker se oss över axeln, men i mörkret är det oerhört svårt att uppskatta avstånd och hastighet.
På köpet som ni sänker farten ökar ni chansen att hinna stanna i tid, trots is, snö och halka. Winwin!
2. Kolla i döda vinkeln.
En sak till som väl gäller generellt, inte bara i tider av mörker, glöm inte att kolla i döda vinkeln. Det räcker inte alltid med blinkers eftersom många bilar har oerhört små blinkersindikatorer. Som här:
Blinkersindikatorn är en liten, liten, liten, knapp på bilen, knappt synlig – ännu svårare att se när man samtidigt cyklar och försöker hålla koll på trafiken i två olika fält på var sin sida om sig, samtidigt som man måste vara uppmärksam på vägbanan som just här på Götgatan var oerhört ojämn och full av potthål. Ännu svårare när den slås på nästan samtidigt med svängen.
Så, kolla döda vinkeln efter cyklister och använd blinkers i god tid!
3. Kör nykter.
Förhoppningsvis en självklarhet, men det skadar inte att påminna.
Anti drink driving poster by Fiat in Brazil. The caption reads ”Now you see it. Now you don’t.” pic.twitter.com/LqueoOHfbu
— Brilliant Ads (@Brilliant_Ads) January 3, 2014
4. Var tolerant.
Snart kommer snön och då kommer det vara extra många cyklister framför dig i vägbanan. Skälet är att snön gör det svårt eller omöjligt att alltid cykla på cykelbanor och i cykelfält och då är det ofta bara ute i de större filerna som vi kommer fram säkert.
Så här kan det se ut:
Som ni ser är cykefältet helt försvunnet i snömodd, något som gör det omöjligt att cykla säkert där. Eller så här på Skeppsbron i centrala Stockholm:
Där cykelskylten är, ligger cykelfältet gömt under snön. Det här är ett särskilt stort problem på platser där cykelfältet går utanför parkerade bilar. Placeringen gör det dels svårt att ploga och dels att när bilar körs över cykelfältet så dras det med snömodd som snabbt fyller fältet.
Extra farligt blir det när temperaturen skiftar – då förvandlas bilspåren till is-spår.
5. Det kan finnas ett cykelfält mitt i vägen.
I Stockholm ligger ofta cykelfälten mellan vanliga körfält. Det kan vara svårt att upptäcka när snön täcker gatmarkeringarna. På vissa platser, till exempel vid Medborgarplatsen, sitter skyltar ovan vägbanan, men så är det inte alltid. Så bli inte förvånad om cyklisterna fortfarande använder fälten även om de inte syns.
6. Håll avstånden
Vi kör så försiktigt vi kan, men med spårbildning och modd så kan vi ibland vingla eller tvingas gira för hinder. Håll därför gärna extra stort avstånd i sidled när ni kör om. Och om vi plötsligt måste tvärnita så fungerar inte en cykel som en bil. En bil sladdar och får längre bromssträcka. En cyklist kan mycket väl gå i backen. Kör ni då för nära är risken att ni inte hinner bromsa i tid.
Det kan vara lätt att tro att de cyklister som kör i ”blandtrafik” är helt omedvetna om omgivande trafikanter och glatt rullar på utan tanke. Men så är det inte, vi blir också stressade. Ingen stadscyklist vill vara i vägen med flit, vi cyklar alla så fort vi kan efter omständigheter och kondition och håller oss till cykelfält och cykelbanor där de finns och är öppna.
Så snälla ha tålamod under snösäsongen. Håll ordentliga avstånd både i längd- och sidoled, dra ner farten, vi vill alla samma sak: att få komma fram levande och utan skador oavsett om det är på väg till jobbet, hem till familjen eller ner till affären.
Tack på förhand!
Tack också till Cyklistbubblan.
Detta var ju kanon grabbar. Återigen dominerar ni med en vilja att positivt förändra. Kepp up the good work fellows!!!
Tackar!
Det skulle verkligen behövas en kampanj att det finns cyklister året runt. Tresregsmetoden 1) sidospegel, 2) döda vinkeln, 3) blinkers innan högersväng är betydligt sämre i december än i juni eftersom bilister inte tycks förvänta sig cyklister efter första advent.
Jag höll återigen igår kväll på att bli påkörd av en gubbe som svängde höger vid Birger Jarlsgatan vid Runebergsplan – som inte använde blinkers.
Hans ursäkt att han inte såg mig duger inte då jag använder magicshine mj-808, en av marknadens kraftigare cykellampor.
När jag tog teoriprovet i körkort minns jag att det var mååånga frågor om att passera tågspår. Tror det var typ en fråga där en cyklist var inblandad.
Jag minns särskilt en fråga: ”vad händer här?” och så såg man bara en rad med parkerade bilar. Det rätta svaret var ”en bil håller på att backa ut från sin parkering” (då bakljus och backljus var på). Detta uppmärksammade jag inte när jag första gången pluggade framför en dator med kontrollfrågor.
Den frågan sitter kvar i mig och jag tittar alltid på bilars bakljus för att tolka deras intentioner.
Men aldrig fick jag frågan ”vad bör du tänka på vid högersväng” med det rätta svaret (sakta ner och släppa förbi cyklisten som syns i sidospegeln).
I gatan får det gärna synas en tomte så de som tar körkort lär sig att titta bakåt året runt innan högersväng.
Att alltid signalera att man tänker svänga, oavsett om man ser någon eller inte, är väl den enklaste lösningen. Inte mycket till ansträngning vare sig för bilisten eller cyklisten. Självklart ska man kolla läget också, men knepet är att bli så van att slänga ut armen före svängen att det inte är ett aktivt beslut.
Ibland hade jag önskat att även fotgängare signalerade sina avsikter innan de börjar snedda över cykelbanan med ryggen mot mig, åtminstone med en huvudvridning och ögonkontakt.
Fast inte alltid så roligt att som cyklist i halka och blandtrafik, samtidigt som man skall bromsa ner inför en korsning, släppa högerhanden från styret för att ge tecken…
Om du inte kan svänga med en hand cyklar du för fort, har fel däck eller en för tung väska på ena styret som förändrar balansen vid sväng.
Om du inte ens vågar släppa styret på en raksträcka bör du inte cykla alls. Att sträcka ut en hand i backe innan korsning ger besked till bil bakom att hålla avstånd då du kommer sakta ner.
Risken är nog större att du blir påkörd bakifrån av bil när du bromsar utan att ge tecken än att du ger tecken, ramlar och blir överkörd.
Måste du cykla men vägrar släppa styre kan du installera blinkers på cykeln. Det finns många varianter. Det är bara att googla (på engelska).
Jättefint! Konstruktivt och vänligt.
Kanske kunde man be vännerna med blåljus att dela den här informationen? De når trots allt oerhört många fler målgruppen för texten än vad den här bloggen gör.
Pingade ett gäng poliskonton på Twitter. Ska göra samma sak på Fejjan när posten kommer ut där.
Visste egentligen att ni redan tänkt på det. Hoppas de orkar läsa också, och förstår att det faktiskt är en stor del i idén om ”delat ansvar”.
Din tolkning av plogningen på Skeppsbron är snäll. Själv upplever jag att snösvängen bara körde ett varv där vilket räckte åt körbanan och sedan åkte vidare för att ta cykelfältet någon annan gång när man hade tid.