Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Sju av tio jobbpendlare skulle kunna cykla till jobbet…

Publicerad den 16 april, 201914 januari, 2022

… men det kommer de inte göra för ingen bryr sig på riktigt. Case in point: Magelungsvägen. Där gick en för smal cykelbana längs ena sidan av vägen. Sedan byggdes en dubbelriktad cykelbana på andra sidan vägen. Och den befintliga skyltades om till gångbana. Vilket ledde till att alla som cyklar tvingades korsa biltrafik för att kunna ta sig fram. Två gånger. För att köra rakt fram. Det blev helt enkelt mycket sämre.

Förr kunde man cyklar rakt längs röd väg. Nu måste man korsa vägen, två gånger till lila väg.

Detta har Krister Isaksson skrivit om, läs mer här. Nu har en av hans läsare hört av sig till Trafikkontoret för att kolla om det verkligen var tänkt så.

Trafikkontorets svar:

I projektet gjordes bedömningen att det var lämpligare att placera gång- och cykelbanan på den norra sidan av vägen på denna sträcka. Detta berodde på att man på den södra sidan skulle behöva både spränga och bygga stödmurar. På den norra sidan behövdes inga stödmurar, utan där krävdes endast sprängning vid anläggningen. Vi kommer inte att ta bort vägmärket som visar att det är en gångbana, då det finns en dubbelriktad cykelbana alldeles i närheten.

Eller i kortversion: Det hade blivit för dyrt att göra det säkert och framkomligt, så vi snålade in istället. Och vi måste ju inte. Så, nu gick det jättefort och vi orkar inte bry oss. Vi gjorde bedömningen alltså, typ.

Läs hela Kristers inlägg på Bicycling.se:

Kan det bli mer fel? Del 2

Och därför kommer sju av tio inte jobbpendla på cykel. Eller för all del cykla till skolan.  För att det är så otroligt lätt att prioritera bort cyklister. För att ingen bryr sig, ingen ställs till svars. För att hur mycket kommunen säger att de satsar på cykling, så gör de inte det. Tänk om det istället hade varit så att varje gång trafiktjänstemän ”gjorde bedömningen” att något var ”lämpligare”, så krävdes det att de motiverade det, tydligt och med en ordentlig konsekvens- och riskanalys? Eller, tänk om det fanns styrande direktiv för hur en sammanhållen cykelväg får utformas. Men hey, cyklister. Vem bryr sig. De klarar sig bra ändå.

Läs också:

Sju av tio jobbpendlare skulle kunna cykla i Stockholm

Vem bryr sig egentligen om några cyklister?

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}