Vi fick ett mail från en trafikplanerare som undrade vilket cykelställ som var bäst. Vår post när vi frågade er läsare har i skrivande stund 68 kommentarer och här ska vi försöka sålla fram någon slags vinnare, en rekommendation till den kommun, butik, varuhus eller shoppingcenter som ramlar på detta inlägg.
Vi började med några grundläggande önskemål:
- Det ska gå att låsa fast cykelns ram i själva cykelstället.
- Cykelstället ska vara tillräckligt högt så man kan luta cyklar som inte har stöd mot det.
- Cykelstället ska vara monterat så att ingen kan demontera stället med standardverktyg för att komma åt cykeln. Inga standardbultar, inga vanliga skruvar, helst svetsat eller ordentligt fastgjutet. Godset bör vara så pass tjockt att det inte går att forcera med t. ex. rörkap eller bultsax.
- Luft! Ge oss luft! Många bygger cykelställ så att cyklarna bara står några centimeter från varandra. Det gör det otroligt svårt att komma åt att låsa, eller bara få in eller ut cykeln.
Till att börja med finns ett dokument skrivet om cykelparkering som kan ge bra råd om placering med mera. Du hittar det här: Cykelhandböcker på Stockholm.se (PDF). Läs detta till att börja med!
Ju enklare desto bättre.
Den slutsats vi drar från alla engagerade kommentatorer är: håll det enkelt. Cykelstället som de flesta tycker fungerar bra är det uppochnedvända U:et som, förutsatt att det är ordentligt förankrat i marken, uppfyller tre av rampunkterna nämnda ovan och det fjärde med en entreprenör som kan montera dem med ett bra mellanrum. Så här ser cykelstället ut:
Liknande är cykelstället ”Bågen” från Lappset (Se lappsett.se), eller ”Stödet” från Blidsberg Mekaniska (se Blidsbergs.se) alternativt ”Sagitta” från Hags (se Hags.se). Många verkar ha liknande ställ, hittar ni fler så kommentera gärna så uppdaterar vi listan.
UPPDATERAT:
Några har kommenterat att det skulle gå att kapa rören enkelt med en rörkap. Vi ställde frågan till en av leverantörerna av cykelstället och de svarar så här:
Alla former av rör går såklart kapa, men denna storlek och gods kräver riktiga maskiner i fabrik för att kapas snabbt och smidigt. Vill man helgardera sig så finns det möjlighet att fylla stödet med cement/betong när man gjuter ner dem i marken då rören är ihåliga. Gör man så blir cykelställen i stort sett omöjliga att kapa på plats.
Ett alternativ vi gillar är Edge från Smekab (se saferoadsmekab.se.)
Många gör även felet att montera själva cykelställen för nära varandra så att det blir krångligt att både parkera och låsa cykeln. Rekommendationen från ”Cykelparkering i Staden” (PDF) säger 90 cm mellan ställen. Se detta som ett minimum. Många cyklister har korgar fram eller på sidan av cykeln som också ska få plats när cykeln parkeras.
Antalet lastcyklar ökar också stadigt och självklart vill ägarna kunna låsa fast sina lastcyklar. Här kan den hugade trafikplaneraren låta sig inspireras av Malmös Bike & Ride-parkering för cyklar.
Vidare är det självklart alltid trevligt med tak över cykelstället där möjlighet finns.
När du som trafikplanerare läst så här långt hoppas vi att du fått bra inspiration och information för att bygga optimala cykelparkeringar i just din kommun. Kommentera och fråga gärna vidare på denna post om det är något vi glömt!
Downtown Calgary, AB. 2010
Ett av 5 ställ i en rad framför ett stort kontorshus och det var inte unikt.
Titta här vad jag hittade. Ingen betong här inte, och som synes var den rätt stöddiga tjockleken inget problem för tjackpundar-Charlie.
Framgår dock inte om denne hade portabel fabrik med ”riktiga maskiner” med sig.
Detta är resultatet av en rörkap. Den avskavda färgen är efter rullarna som skapar trycket mot kniven. Hela operationen tog sannolikt under minuten.
Lås inte fina cyklar i dessa bågar.
Gärna med nån form av plastöverdrag eller färg på röret. Ett galvat rör som på bilden är rätt elakt mot cykelramen. En vägg som man kan luta styre och sadel mot är ju det bästa cykelstället. Svårt att låsa fast i däremot.
I övrigt gillar jag de uppochnedvända U:en. Enkelt och funktionellt.
Jag missade ursprungsfrågan, men ngn slags inplastning/gummering tycker jag är trevligt för att inte skava lack för mkt.
Jag har två synpunkter:
1. Att det är tillräckligt högt för att kunna låsa fast ramen räcker inte – det måste vara tillräckligt långt för att ge stöd åt framhjulet, eller ha någon anordning som gör det. Annars kommer framhjulet vika sig och ge noll stabilitet i sidled, och då hjälper det inte att ramen är fastlåst – cykeln välter ändå.
2. Stolparna måste vara utformade så det framgår att man bara ska låsa fast en (1) cykel per stolpe. Annars blir det trassel, dels för att två cyklar i samma stolpe trasslar, dels för att det hamnar två cyklar mellan stolparna på 90 cm avstånd, dvs 45 cm/cykel = alldeles för trångt.
Många stolpar idag är specificerade för att två cyklar ska kunna låsas fast i dem. Vilket naturligtvis tilltalar planerarna – det blir ju dubbla antalet cyklar för samma kostnad.
Ja, det är ett besvär att framhjulet viker sig. Jag löser det genom att låsa med ett kort bygellås samtidigt som jag försöker ”låsa” pedalen mot stolpen, så att cykeln inte kan röra sig framåt eller bakåt. Om hjulet ändå viker sig finns inte svängrum att välta.
Tyvärr finns istället en risk för repor på ramen och jag måste alltid ha längre lås med mig, om det första är för kort.
Jag vill göra ett tillägg på punkt 4. Ibland behövs även luft mot husvägg. Ett köpcentra i Göteborg använder Vestres cykelpollare Urban men den är placerad några cm för nära husväggen. Konsekvensen är att cyklar kan bara låsas fast i framdäcket. Alternativet är att ställa cykeln 90° och låsa fast den i två pollare. Inte så genomtänkt.
Mycket bra poäng!
Annars är husväggar perfekta att parkera längs med om det finns lyktstolpar längs med väggen.
Så nästa kommentar om luft mellan, om det är ett litet ställ med ~12-24 cyklar så kan man ofta ha lite högre täthet, om stället står fritt tillgängligt från alla håll utan träd och väggar i vägen. Det blir faktiskt lite trevligare då tycker jag, framförallt för att man kan få många platser mycket nära destinationen, och då blir lyktstolpar i närheten lediga för mig med lastcykel.
Exempel; parkering vid Biblioteket på Medborgarplatsen i Stockholm, inte ”bra”, men den fyller sin funktion.
Mvh Uffe
Se bifogad monteringsanvisning
Även Vestres cykelpollare ska stå 1 m från vägg. Mätte på min cykel för att få en uppskattning på avstånd mellan pollare/vägg . Kom fram till att det är cirka 50-60 cm. På tok för litet. Inte undra på att jag nästan aldrig handlar på det köpcentrat.
421!
Något jag lärde mig i kommentarsfältet var att vissa cykelställ är gjorda av för tunnt material. Så även om de är av den typ som visas på bilderna så kan det vara lätt för en tjuv att klippa av cykelstället med en vanlig rörkap som de kan ha i fickan: https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6rsk%C3%A4rare
Det här går väl nästan in under punkt 3 men kan vara värt att förtydliga.
Funderar på om en rörkap av den modellen klarar av ett 60mm stålrör – ska se om vi kan kolla med tillverkaren.
Ett designalternativ kunde vara att sätta en tvärslå mellan benen på ”U”:et. Kapar man under den så måste man också kapa tvärslån för att få bort lås, och kapar man över den så är gör tvärslån att konstruktionen blir mycket styvare och det blir svårare att bända upp skäret för att lirka ut cykellåset.
Diametern 60 mm är inget hinder. Jag har arbetat med kedjerörknivar som får plats i fickan. Godstjockleken kan däremot vara ett hinder.
Fick svar av en av leverantörerna och har uppdaterat posten nu. Deras tips var att fylla rören med cement/betong vid monteringen.
Jo, det kan funka. Det tar åtminstone längre tid för tjuven, även om det inte är ett hundraprocentigt skydd.
Alternativt en grov kätting inuti röret (som sedan fylls med betong)
En vajer inuti röret borde funka.
Hur ofta tror de att installatörerna gör detta, och hur effektivt är det egentligen? Är det ens en del av anvisningarna, eller bara en spontan tanke från vem som än svarade?
Jag tänker att en tre-fyra centimeters porös, skör betongkärna kanske till och med skulle kunna klaras av med en juste spark.
Om den inte brister så fort man nyper ordentligt med rörkapen.
Naturligtvis borde dessa bådar varit gjorda av en fyrkantig profil. Gärna fyllda med någon sorts fibertross som kladdar igen sågblad.
Intressant kommentar. Vi har mailat några av tillverkarna och frågat nu. Återkommer!
Jo, ett helt cirkulärt rör/stång är inga problem att kapa. Bättre om tvärsnittet har formen av en ellips eller ännu hellre ett fyrkantigt tvärsnitt.