Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Riksdagen stoppar cykelmotioner med hänvisning till ny nationell cykelstrategi

Publicerad den 25 januari, 201813 december, 2021

2016 skrev vi om att riksdagen stoppade en massa cykelrelaterade motioner. Anledningen var den nationella cykelstrategi som höll på att tas fram och som blivit försenad.
I april förra året blev den klar och i går avslog riksdagen tjugotvå motioner som behandlade cykelfrågor. Igen med hänvisning till den nationell cykelstrategin.

”Riksdagen sa nej till 22 motioner från den allmänna motionstiden om cykelfrågor. Anledningen till det är bland annat att regeringen under våren 2017 presenterade en nationell strategi för ökad och säker cykling”

Motionerna handlade flera olika saker, bland annat om att se över trafikförordningen, om gemensam nationell standard för hur cykelvägar ska märkas ut, att det ska införas riktlinjer för hur cykeltrafiken hanteras när man bygger 2+1 vägar, att man avvecklar begreppet ”g/c-banor”, satsningar på cykelinfrastruktur och så en lag om hjälmtvång för vuxna.
Alla är nu avslagna, alltså med hänvisning till den ett år gamla nationella cykelstrategin. Cyklistbloggen hoppas att det någonstans sitter en arbetsgrupp med stort mandat och budget och konretiserar den. Vi håller inte andan.
Men Trafikutskottets betänkade skänkte också lite klarhet över andra saker. Som till exempel vad som hände med förslaget att cyklister ska få tillåtelse att själv välja cykelväg, det vill säga att cykla på vägen även om det finns en  cykelbana i närheten.
Förslaget har varit ute på remiss, remisstiden gick ut 31 augusti 2017. Just nu ligger det hos Näringsdepartementet som fortfarande sitter och går igenom remissyttrandena. Andra förslag som ingår där är ett nytt vägmärke för ”cykelpassage”, införandet av begreppet ”cykelgata” och att ”cykelbox” ska definieras i vägmärkesförordningen. När detta är klart är oklart.
Så, på statliga cykelfronten intet nytt kan man säga.
 

6 svar på ”Riksdagen stoppar cykelmotioner med hänvisning till ny nationell cykelstrategi”

  1. Robert Andersson skriver:
    25 januari, 2018 kl. 9:46 e m

    Tror ni ens något händer hos Regeringen med tanke på att det är valår?

    Laddar in …
    1. Anders Andersson skriver:
      25 januari, 2018 kl. 11:24 e m

      Att döma av oppositionens motioner så vill ju alla där sätta fart på cyklingen, så det vore ju bara dumt av regeringen att inte få ut en proposition innan valrörelsen sätter igång. I så fall skulle ju oppositionen få öppet mål antingen de anklagar regeringen för cykelfientlighet eller regeringsoduglighet…

      Laddar in …
  2. felix reychman skriver:
    25 januari, 2018 kl. 12:36 e m

    Business as usual. Allt för att slippa göra något.
    Vilka organisationer finns som kan tänkas anordna stora, störande manifestationer. Säg, 400 cyklister i bredd på Essingeleden eller E4?

    Någon som på rak arm vet vilka partier som sagt vad i frågan? (Ja, det går att slå upp, såklart…)

    Laddar in …
    1. Anders Andersson skriver:
      25 januari, 2018 kl. 2:50 e m

      Inte alls – nu får du gå tillbaks till dina läroböcker i samhällskunskap och repetera hur det svenska systemet är uppbyggt.

      Motionerna kommer från hela oppositionen, från V till SD http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/cykelfragor_H501TU5/html, medan S och MP naturligtvis avvisar motionerna – annars skulle de ju genskjuta och avvisa sin egen proposition, ungefär det dummaste man kan göra. Oppositionspartierna har troligen röstat för sina egna motioner (men kanske inte alltid på varandras).

      Här finns svaren från remissinstanserna till regeringens förslag http://www.regeringen.se/remisser/2017/04/remiss-av-promemoria-cykelregler/

      Det är på något vis symptomatiskt att endast en enda (sic!) privatperson har bemödat sig om att svara. Det är uppenbart lätt att gnälla i kommentarsfält, men att skriva ett remissvar som verkligen skulle kunnat ge regeringen input verkar vara för jobbigt. Man får hoppas att engagerade cyklister verkligen engagerat sig i någon av cykelföreningarna och där fört fram sina åsikter. Annars tycker jag att man har försuttit sin chans och förverkat sin rätt att gnälla. (och ifall du undrar: ja – jag har framfört mina åsikter, tom. genom två föreningar)

      Christian – stort tack för uppdatering.

      Laddar in …
  3. felix reychman skriver:
    25 januari, 2018 kl. 1:36 e m

    Business as usual. Allt för att slippa göra något.
    Vilka organisationer finns som kan tänkas anordna stora, störande manifestationer. Säg, 400 cyklister i bredd på Essingeleden eller E4?
    Någon som på rak arm vet vilka partier som sagt vad i frågan? (Ja, det går att slå upp, såklart…)

    Laddar in …
    1. Anders Andersson skriver:
      25 januari, 2018 kl. 3:50 e m

      Inte alls – nu får du gå tillbaks till dina läroböcker i samhällskunskap och repetera hur det svenska systemet är uppbyggt.
      Motionerna kommer från hela oppositionen, från V till SD http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/cykelfragor_H501TU5/html, medan S och MP naturligtvis avvisar motionerna – annars skulle de ju genskjuta och avvisa sin egen proposition, ungefär det dummaste man kan göra. Oppositionspartierna har troligen röstat för sina egna motioner (men kanske inte alltid på varandras).
      Här finns svaren från remissinstanserna till regeringens förslag http://www.regeringen.se/remisser/2017/04/remiss-av-promemoria-cykelregler/
      Det är på något vis symptomatiskt att endast en enda (sic!) privatperson har bemödat sig om att svara. Det är uppenbart lätt att gnälla i kommentarsfält, men att skriva ett remissvar som verkligen skulle kunnat ge regeringen input verkar vara för jobbigt. Man får hoppas att engagerade cyklister verkligen engagerat sig i någon av cykelföreningarna och där fört fram sina åsikter. Annars tycker jag att man har försuttit sin chans och förverkat sin rätt att gnälla. (och ifall du undrar: ja – jag har framfört mina åsikter, tom. genom två föreningar)
      Christian – stort tack för uppdatering.

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d