Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Räkna (inte) med Trafikverket!

Publicerad den 4 juni, 201413 januari, 2022

I oktober förra året skrev vi om att Trafikverket är i full gång med att bygga bort möjligheterna att cykla på landsvägar, när de byggs om till 2+1 vägar. Alltså landsvägar där det tidigare fanns vägren att cykla på, som görs trefiliga, med två filer i ena riktningen och en fil i andra. Syftet är att det tydligen blir säkrare, lite samma princip fast motsatt som man använder när man bygger cykelvägar alltså. Det kan förmodligen behövas, när polischeferna tycker att ”vi” kör aggressivare än för tio år sedan.
Så här kan det se ut:

 Av LA2 (Eget arbete) [CC-BY-SA-3.0], via Wikimedia Commons
Det blir helt enkelt för trångt för cyklar att få plats, trots att det är helt lagligt att cykla där.
Så här sa Trafikverket till SVT:

– Vi är inte på något sätt emot att bygga cykelvägar, det är bara det att vi kan inte bygga överallt på en gång.
Så lite grand är det beroende av vilka som ropar först och högst?
– Ja, delvis naturligtvis, men även att man kan påvisa att här finns det faktiskt ett reellt behov.

Cykel-Sverige har ju inte varit världsbäst på att just ropa vare sig först eller högst, även om Cykelfrämjandet just nu håller på och formerar sig för att bli bättre på just det.
Återstår att påvisa reella behov alltså. Vilket innebär att man måste kunna beräkna trafikmängd och göra prognoser. Men frågan är om man ska ha några förhoppningar där heller. SVT.se rapporterar nu att Trafikverkets mattekunskaper verkar vara lika bra som en genomsnittlig vaneskolkande högstadielevs:

Men en extra kontroll förra året visade stora och systematiska felkalkyleringar. När man kontrollerade ett 40-tal platser runt Stockholm, Roslagen och Mälardalen fanns på vissa håll felaktigheter på 50 till 100 procent.

Det verkar heller aldrig diffa neråt, det verkar bara handla om att man överskattar antalet bilister.

På E4 vid Rotebro har man till exempel överskattat trafiken med 9.000 bilar per dygn. På E18 vid Kungsängen har man överskattat trafiken med 22.000 bilar per dygn.

Och det handlar om mycket pengar som går åt. Ni vet ju att vi i Stockholm satsar EN MILJARDERS! (utslaget över nästan ett decennium…) på cykling? När regeringen klubbade pengar till nya vägbyggen på 522 miljarder, så byggde det på Trafikverkets heltokiga beräkningar.

Vid Skurusundet, där man enligt beslut skall bygga en helt ny bro, har man räknat med 15 procent för mycket trafik. På Norrtäljevägen vid Brottby, där många vill se en motorväg hela vägen, har trafiken överskattats med 98 procent.

Man kan säga att Trafikverket gillar bilar och gör allt för att ”påvisa ett reelt behov”. Även om det bara är luftslott.

 

18 svar på ”Räkna (inte) med Trafikverket!”

  1. Pingback: När Trafikverket sitter och googlar – Cyklistbloggen
  2. LinaWedin skriver:
    9 juni, 2014 kl. 10:49 f m

    RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Räkna med Trafikverket! http://t.co/yfDPZCUZVY @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  3. bjornstenberg skriver:
    5 juni, 2014 kl. 1:48 e m

    RT @Cyklistbloggen: Räkna med Trafikverket! http://t.co/Oo4C7iXPZV #cykla

    Laddar in …
  4. Cynisk cyklist skriver:
    5 juni, 2014 kl. 6:55 f m

    (1) Trafikverket underskattar behovet av järnvägsunderhåll (”hoppsan, vi glömde halva kontaktledningsnätet”).
    (2) Trafikverket överskattar mängden biltrafik.
    Kan månne en tendens skönjas?
    (3) Ansvariga politiker hävdar att (2) inte spelat/spelar någon roll för beslut om nya vägar: om det stämmer, vad har de beslutsunderlagen till?

    Laddar in …
  5. Jon Jogensjö skriver:
    5 juni, 2014 kl. 4:32 f m

    Bra!

    Laddar in …
  6. Richard skriver:
    5 juni, 2014 kl. 12:11 f m

    Trafik-sveket har med dessa 2+1 vägar byggt bort alla möjligheter att visa att det finns behov.
    Bygga en cykelväg? Varför då? Här finns det ju inga cyklister?

    Laddar in …
  7. DrAndersBjork skriver:
    4 juni, 2014 kl. 9:43 e m

    RT @rasmus_kaj: Trafikverket gillar bilar och räknar som de har lust med. http://t.co/3VMpM9Mzc3

    Laddar in …
  8. GuSv01 skriver:
    4 juni, 2014 kl. 9:25 e m

    RT @rasmus_kaj: Trafikverket gillar bilar och räknar som de har lust med. http://t.co/3VMpM9Mzc3

    Laddar in …
  9. zeraien skriver:
    4 juni, 2014 kl. 7:15 e m

    RT @Cyklistbloggen: Räkna med Trafikverket! http://t.co/Oo4C7iXPZV #cykla

    Laddar in …
  10. ToreK skriver:
    4 juni, 2014 kl. 5:34 e m

    RT @rasmus_kaj: Trafikverket gillar bilar och räknar som de har lust med. http://t.co/3VMpM9Mzc3

    Laddar in …
  11. rasmus_kaj skriver:
    4 juni, 2014 kl. 5:33 e m

    Trafikverket gillar bilar och räknar som de har lust med. http://t.co/3VMpM9Mzc3

    Laddar in …
  12. JonasThrnqvist skriver:
    4 juni, 2014 kl. 5:06 e m

    @G_Smurfen @Cyklistbloggen Inte slå ihop – Väg/Banverk försvann/upphörde. Trafikverket bildades. Fyra år sedan nu.

    Laddar in …
  13. joholo skriver:
    4 juni, 2014 kl. 5:03 e m

    RT @Cyklistbloggen: Räkna med Trafikverket! http://t.co/Oo4C7iXPZV #cykla

    Laddar in …
  14. jwolfers skriver:
    4 juni, 2014 kl. 4:59 e m

    RT @Cyklistbloggen: Räkna med Trafikverket! http://t.co/Oo4C7iXPZV #cykla

    Laddar in …
  15. KristerIsaksson skriver:
    4 juni, 2014 kl. 4:43 e m

    RT @Cyklistbloggen: Räkna med Trafikverket! http://t.co/Oo4C7iXPZV #cykla

    Laddar in …
  16. ErikSandblom skriver:
    4 juni, 2014 kl. 4:36 e m

    RT @Cyklistbloggen: Räkna med Trafikverket! http://t.co/Oo4C7iXPZV #cykla

    Laddar in …
  17. kallecyklar skriver:
    4 juni, 2014 kl. 4:35 e m

    @Cyklistbloggen Ska väl vara ”skolkande högstadielevs” och inte ”högskolkande högstadielevs”?

    Laddar in …
  18. G_Smurfen skriver:
    4 juni, 2014 kl. 4:34 e m

    @Cyklistbloggen Och det visar på misstaget att slå ihop Vägverket med Banverket – bilkramarna har tagit över, och järnvägen går åt fanders.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d