Vi hade det på känn redan för tre år sedan, när vi först nåddes av nyheten att NTF inventerade och kvalitetsmärkte cykelvägar, att det är viktigt att det här blir bra. För när det gäller cykelvägar görs otroligt få undersökningar så när en väl blir gjord så kommer den användas i massor av sammanhang.
Nu kollar vi närmare på den skattefinaniserade PR-kampanjen ”Zhero”. Ett av råden till cyklister är det här:
Kolla cykelstråken i din kommun. Se var det är säkrast att cykla och var du måste vara särskilt uppmärksam.
Och japp, det är NTF:s undersökning från 2018 som åter dyker upp. Vi skrev om den då och vi var kritiska, mer om det strax. Som Stockholmscyklister tänker vi först, vi kollar hur det ser ut för oss!
Det här är vad som erbjuds cyklister i rikets huvudstad i form av möjlighet att se var det är säkrast att cykla;
Ja, ni ser ju hur systematisk genomgången är. Några kilometer på cykelvägen utmed E4:an söderut vid Bredäng. Hornsgatan. Lite i Bromma och så Sveavägen.
Resten av stan? Tja, där har NTF inte varit. Men det hindrar alltså inte ”Zhero” att rekommendera sajten för att ”Välja den säkra vägen”. Verkligen bra spenderade pengar.
Vi tänkte kolla Göteborg och Malmö också, men de finns inte med överhuvudtaget.
Och skälet är ju att det här inte är en riktig genomgång av säkra cykelvägar. Inte nog med att inte alla kommuner finns med, inte ens de kommuner som faktiskt finns med är kompletta. Eller ens korrekta, för NTF hade klassat många fel – till exempel förväxlat cykelöverfarter med cykelpassager.
Och vi gick igenom den där undersökningen när den kom. Vi var kritiska. Så här skrev vi 2018:
Så, en praktisk handledning för cyklister, välj grönt så är du säker. Det är ett lovvärt initativ och vi vill passa på att påpeka att vi tycker att det är lysande att NTF nu vidgar trafiksäkerhetsarbetet för cyklister bortom ”ha hjälm”.
Men konstaterade att kvalitetetsmässigt var det en otroligt grund, och stundtals rent felaktig, undersökning, som bara tog hänsyn till biltrafiken.
Men här har NTF valt att i princip bara att ett kriterium: ”Finns det bilar i närheten?”. Bilar i närheten=rött. Bilar inte i närheten=grönt.
För den som vill fördjupa sig, för vi orkar inte riktigt citera oss igenom det igen:
Hur säker är cykelvägen? NTF försöker hitta svaret (2018)
Det är svårt med cykel, det gäller att det inte blir godtyckligt. (2018)
Trafikverket använder NTFs undersökning
NTF jobbar med säkra cykelpassager (2020)
Och vi konstaterar att ytterligare pengar gått till annat än att faktiskt göra det säkert på riktigt.
Fast egentligen skulle man gråta. Det här är på riktigt. Det här är skattepengar. Det här kommer dyka upp i nationella cykelredovisningar och annat som exempel på satsningar på trafiksäkerhet. Och någonstans sitter en nöjd projektledare och kryssar i ytterligare en ruta i sin attgöra-lista.
Jag ska inte klaga på Umeå då inser jag. Nästan lika många km som i Stockholm. Jag får nog ihop åtta km ”säkra vägar”. I och för sig är tre av fyra markerade stråk gc-banor och endast en renodlad cykelväg. En av de andra klassas visserligen som separerad. men separationen består av en målad linje. Det efter en gc-bana där det är utfarter från privatbostäder ungefär var 20 m, på många ställen med begränsad sikt. Det är grönmarkerat i NTFs kartläggning