En medcyklist hittade en folder från polisen på sin cykel efter ett ärende.
Först blir vi lite förvånade. Den här omsorgen är lite unik för cyklister – jag har kört bil sedan nittiotalet och hittills aldrig varit med om att få broschyr från polisen fäst på vindrutan med ”Kör bil rätt”. Sedan börjar vi undra. Är det här verkligen från polisen? Broschyren innehåller nämligen fel.
Det första vi skulle vilja invända mot kommer redan på första sidan:
Det här stämmer ju som ni vet inte. Det finns massor av tillfällen som väjningsplikten inte gäller – till exempel när man cyklar i blandtrafik, då gäller samma regler som för övriga trafikanter. Eller om man ska köra rakt i en korsning och kommer i cykelfält – då har högersvängande trafik väjningsplikt. Eller när man kommer på en cykelöverfart, då har den korsande trafiken väjningsplikt (läs: Den ultimata guiden till väjningsplikt).
Det är också ett jättemärkligt råd att ge i en skrift som säger sig vilja lära ut rätt beteende, det är ju lite ”du behöver inte lära dig reglerna”. För att vara säker. Vilket för oss in på nästa sida:
Det här är ju helt uppåt väggarna. Hela poängen med cykelöverfart är att korsande trafik har väjningsplikt. Från Trafikförordningen:
3kap, 21§:
Väjningsplikten enligt första och andra styckena gäller inte cyklande och förare av moped klass II som ska korsa en körbana eller cykelbana på en cykelöverfart.
och:
61§:
Vid en cykelöverfart har en förare väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten. Förordning (2014:1035).
I övrigt är broschyren en rätt tafflig blandning av copypastad text, random bötesbelopp och en sida om att man ska märka sin cykel med sitt personnummer av någon anledning. Och smörja den. En del felstavningar också, ”iaktagit” till exempel.
Vi har otroligt svårt att tro att det här verkligen kommer från polisen. Så hittar du den på din cykel, släng den.
Uppdatering: Uppföljning finns här:
Det är inte från Polisen (dementerat av Polisen i Södermalm idag). De skulle utreda frågan – sa de (eller snarare att de ”lyft frågan till chefen”, vilket väl kan tolkas på olika sätt). De höll med om att det är problematiskt.
Det erbarmliga språket och formatet borde varit en dead give-away för alla. Ingen myndighet kan ha så där taffligt språkbruk i en extern produkt (ont i ögonen får jag).
De kanske inte bara borde höja frågan till chefen utan utreda det brott som det faktiskt är att låtsas vara från polisen. Upp till sex månaders fängelse kan föregivande av allmän ställning ge.
Jag är luttrad, det är nog en skrift från konstapel Batong & Co. Gubbarna i blått är sällan de skarpaste knivarna i lådan. Jag minns efter Vätternrundan 2003, när en bil kört in i en klunga cyklande. Snutens lösning på problemet vara att vilja förbjuda Vätternrundan. Det brukar vara den nivån på deras resonemang.
I år var det minst två dödsfall (varav ett i halvvättern, eller vad det kallades.) Och där var inga bilar inblandade. Har själv kört bil både i med och motriktning bland vättercyklisterna en gång för många år sedan. Det var ingen trevlig upplevelse.
Ja två dödsfall pga hjärtstopp! Relevans???
Generellt så har de flesta olyckorna varit att deltagare har somnat bakom ratten på väg hem, och kört in i klingorna.
Om det faktiskt är från polisen så är det ett ju allvarligt att de går ut med felaktig information. Om den inte är från polisen så är det ett grovt brott att sprida information som påstås vara från polisen, i så fall bör polisen se till att den som verkligen står bakom häftet blir vederbörligt inlåst för det.
I bägge fallen borde det anmälas till polisen
Det vore inte första gången varken det ena eller andra…
Om man skriver publika uppmaningar bör man ta sig i akt och stava rätt. Skribenten borde ha iakttagit indikationen från rättstavningsfunktionen i ordbehandlaren. Jag tvivlar på att det verkligen är Polisen som ligger bakom detta.
Även jag fått den på cykeln och reflekterade över samma sak. Fast samtidigt är jag så luttrad efter alla polisers uttalanden i media om ”problemet” cyklister att jag inte skulle bli förvånad om det ett initiativ från dem ändå. Man kan ju undra när motsvarande informationskampanjer riktade till bilister kommer. T.ex att hålla hastighetsgränsen, inte köra mot rött, ligga i högerfilen, blinka och se sig för när man svänger höger, inte använda bilen som vapen för att sätta oskyddade trafikanter på plats, lämna företräde till cyklister som kommer från höger osv. Där finns ju reella faror för människors liv (oftast inte bilistens). Oskyddade trafikanter har ju faktiskt självbevarelsedrift.
Ööh, det är känns som ett väldigt mycket större problem än cyklisters eventuella trafikregelbrott.
Den första markerade texten finns med liten avvikelse på transporstyrelsens webbplat. https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler
Yepp, jag tror det är copypastat därifrån. Vilket påminner mig om att vi påpekat för Transportstyrelsen att den där texten är fel, eller åtminstone vilseledande. Kanske dags att ta upp igen.
Vilken förvirrade sida, en cyklist som tänker att väjningsplikt nästan alltid gäller blir också en jättejobbig medtrafikant i blandtrafik. Tänk om det stod samma sak under ”Köra bil” att väjningsplikt alltid gäller och även om den inte gäller så är det viktigt att köra försiktigt för att inte köra på andra med sin bil. Gärna med en hänvisning med hur många som blir påkörda av bilar varje år.