För några år sedan rapporterades att allt fler cyklar på vintern och redan 2010 skrev vi att: ”Enligt SvD idag har antalet vintercyklande cyklister i Stockholm ökat med 130% sedan 2004. ” Då konstaterade vi dock att samhällets inställning var rätt mycket ”det går inte att cykla på vintern egentligen”: Men inte utan rejäla förbehåll….
Recension: Timber ringklocka
Plinga eller inte plinga? Trots att många är ute och traskar i cykelbanorna blir fotgängarna arga när man plingar på dem. Om de inte har hörlurar på sig och knappt reagerar alls. Bilister behöver ett starkare ljud för att de ska höra oss över huvud taget. Nu har vi provat en mindre koskälla att ha…
Vet inte om antiterrorlejonen gjorde mer än…
… skapade irriterade sopbilsförare. Kolla: De nya fina betonglejonen hjälper föga? #gågata #cyklaistockholm #cyklaförfort #farligacyklister Ett inlägg delat av @ bikestockholm 28 Mar 2018 kl. 4:14 PDT Det är alltså en gågata och lejon utplacerade. Sopbilsföraren tutar först på en fotgängare (tror jag) som tydligen är i vägen, kör slalom runt lejonen, gasar på och…
”Det spelar ingen roll hur mycket skyltar man sätter upp”
Tänk er en kortdokumentär på en kvart som handlar om hur tokigt det kan vara när cyklister inte förstår att rött ljus betyder stopp. Några småputtriga minuter med stackars cyklister som blivit stoppade efter att inte sett rödljuset. En sådan om bilister som inte förstår ett av Stockholms mest uppskyltade vägtrafikhinder har jag precis sett…
Götgatan har också fått antiterrorlejon
Nu har också Götgatan fått lejon utplacerade för att göra det svårare att kapa lastbil och köra ihjäl folk. Kör man ett större fordon blir det åtminstone lite slalom nu: Men vi gissar på att de här är tillfälliga – och kommer ersättas av den nya modellen som väger över tre ton. – Vi räknar…
Tar batterierna slut på gamla Hövdinghjälmar?
HD/Sydsvenskans nyhetssajt 8till5 rapporterar att batterierna i Hövding-hjälmarna kan vara slut efter 5-7 år. Då är det dags att byta hjälm. Cyklistbloggen var några av de första som provade airbag-hjälmen tidigt 2012 (Läs också: Cyklistbloggen testar Hövding). Sedan dess har det gått bra för Malmöföretaget både i tester hos Folksam, fått beröm av Cyklistbloggens läsare…
Se upp för is-bilan
För någon vecka sedan postade vi ett litet vattenfall som låg precis mitt över cykelvägen under Tvärbanebron: In i vattenfallet! Ett inlägg delat av Cyklistbloggen (@cyklistbloggen) 13 Mar 2018 kl. 7:32 PDT I går på väg hem såg det ut så här: Det vill till att ha hjälm som cyklist. Och stark nacke i fall…
Rostigaste kedjan vinner
I förrgår tog jag cykeln till affären. Jag stannade vid ett rödljus och kände plötsligt en hand på axeln. ”Du, vet du vad. Jag tror du behöver olja din kedja lite”, sa en man i hantverkarkläder med ett leende. Jag kommer inte riktigt ihåg vad jag mumlade till svar, men inte var väl min kedja…
Långtidstest: Remdriven cykel
Det här kan bli en redigt tråkig recension, men så ska det kanske vara med grejor som fungerar. Men för att börja i rätt ände: Vintern 2012 köpte jag ny cykel. Jag ville ha en hyggligt enkel hoj, som var så underhållsfri som möjligt. Efter lite efterforskningar föll valet på en Trek Soho DLX. Här…
Är cyklister trafikens värsta marodörer?
(Uppdaterad 2021) Ett av de vanligaste temana i sura kommentarsfält, krönikor eller ledartexter från redaktörer med skrivkramp och närmande deadline, är gnällandet på cyklister, dessa trafikens värstingar, som skiter i alla trafikregler, cyklar mot rött och, ja spottar på vanliga människors rättskänsla. Vi har länge försökt hävda att det inte stämmer. Att all tillgänglig forskning…