Det här inlägget är onödigt långt. Det är trafikförordningens fel. Vi återkommer till det strax. Samma dag som vi skrev om högersvängsolyckor kom domen om en högersvängolycka som skedde i Göteborg 2016. SVT.se skriver: En ung man kom cyklande på en cykelbana, samtidigt som en lastbil förberedde sig för att svänga höger och därmed korsa…
Det går att minska risken för högersvängolyckor.
2011 kom Jeanette Trygg cyklande uppför Slussen. Hon passerade Kolingsborg på väg rakt fram mot Hilton. För den som aldrig passerat där, så såg platsen ut så här: Numera är det rivet. Där blev hon ihjälkörd av en lastbil som skulle svänga ner till höger mot Pelikanslingan. Det var i Cyklistbloggens barndom och ett av…
Döda vinklar. Döda vinklar i alla riktningar
Många vet om att det finns döda vinklar snett bakåt – har man körkort får man lära sig det tidigt på körskolan. Som cyklist betyder det att man ska vara försiktig med att hamna snett bakom bilar, till exempel vid högersväng eller i cykelfält där biltrafik går bredvid. Men, färre vet om att det finns…
Så här gör man för att styra trafik…
… det här blir en kortis, men pallar man att kritisera, ska man också palla att skriva när något rättas till. Vi skrev i somras om att det var kaosköer, för att prata kvällstidningsspråk, längs Slussen. Så här såg det ut: Som cyklist riskerade man att bli stående mitt i vägbanan i k0rsningen, vilket kanske…
Its frickin’ Narnia out there
Snow fell in Stockholm last night and the morning commute has never looked more magic. Just look at these pictures from this morning: This is me! It was dead silent. And suddenly less winter darkness. Photo: Christian Gillinger Gärdet in central Stockholm. Photo: Martin Stålhamre In Tallkrogen. Photo: Jeroen Wolfers Bicycle and riding path in…
Skyltar gäller inte alltid cyklister
På samma tema som helgens post av den egenuppfunna parkeringsskylten vid Slussen, så är det här en rätt vanlig utformning i Stockholm: Det ni ser här är Artillerigatan mot Strandvägen på Östermalm i Stockholm. Till vänster om refugen är en hel cykelväg som slutar vid trafikljuset – där det finns en knapp för cyklister att…
En bra grej med cykeltrafik är…
En bra grej med jobba med cykeltrafik är att man kan göra lite som man vill. Stackarna som jobbar med biltrafik måste följa en massa förordningar, till exempel bara använda skyltar som är typ för-godkända. I cykeltrafiken kan man klippa och klistra själv. Så här till exempel: Placerad vid Slussen i Stockholm Här är ett…
Korsningar är inte alltid korsningar för alla
Vi skrev för ett tag sedan ett inlägg om korsningar – den situation som är absolut farligast för cyklister. Där skrev vi hur svensk trafiksäkerhetspolitik ofta inte ens identifierar alla korsningar som just korsningar. Läs också: Vi måste prata om korsningar. Lagstiftningen är skriven så att även det mest prioriterade ”pendelstråk”, ”cykelmotorväg”, eller ”supercykelväg”,…
Alla älskar Malmö
I går släpptes Cykelfrämjandets första nationella mätning av cykelnöjdhet, Cyklistvelometern 2018. På topplats hittades föga förvånande Malmö: Malmö får 4,2 på en femgradig skala (där 5 är högsta betyg) över generell nöjdhet utifrån ett cyklistperspektiv och 85 procent av Malmös cyklister instämmer helt eller delvis med att Malmö är en bra cykelkommun. Detta att jämföra…
Var. Är. Alla. Experter?
På temat från helgens post: Det här är det nyframtagna området ”Mälaräng” på gränsen mellan Stockholm och Huddinge. Här ligger just nu en enorm trafikplats från 60-talet, men det ska nu dras in i 2020-talet och bli fint bostadsområde med parker och träd och allt sånt. Området idag. Foto: Google Maps med tillstånd. I den här…