Förra året såg vi starten på en ny trend, att snöröjningen blir lite för bra. Det handlar alltså om sopsaltningen, den metod som infördes i Stockholm på test 2012-2013 och sedan permanentades. Förra året leddes kampen mot sopsaltningen av ett, numera pensionerat, tidigare borgarråd som var med och införde metoden – men som 2018 hade…
Avgaser problem för cyklister i Stockholm
Så här i början av året släppte försäkringsbolaget Folksam en undersökning av inandningsluften i huvudstaden. Det var inte jätteupplyftande: Det är en rätt ordentlig undersökning vad det verkar, där de följt pendlingscyklister till och från Södermalm i Stockholm: Folksams undersökning genomfördes under maj månad 2018 och omfattade totalt 336 resor under totalt 196 timmar till…
Är hörlurar livsfarliga?
I går skrev vi om Trafikverket som i en olycksundersökning kommit fram till att en pojke kördes ihjäl av ett tåg på grund av att han hade hörlurar på sig. Och som ett brev på posten: TV4’s Facebooksida TV4.se Expressen.se Nyheter24.se Men det handlar alltså inte om Sverige. Istället är det delstater från USA, känt…
På tal om ansvar
Vi har ju skrivit ett par gånger om att i Sverige sköts trafiksäkerhet så att de som är mest utsatta får ta störst ansvar. I maj förra året kördes en 17-åring ihjäl av ett tåg i Stenungsund. Det är inte första dödsolyckan där. Med 17-åringen är det nu fyra döda på åtta år: 2010 dog…
Göteborg låter motortrafiken svänga
Sedan olyckan i Göteborg 2016, där en cyklist kördes ihjäl, så har kommunen gjort om utformningen längs Lindholmsallén. Och på ett rätt intressant vis. Titta: Så här såg det ut förut: Foto: Google StreetView En högersväng över cykelbana med generös kurvradie. Numera ser den istället ut så här: Foto: Kalle Eriksson De har tagit bort…
Hur gör vi med bilarna när cykelbanor blir vägar?
Efter förra årets avslutande post frågade flera oss hur vi tänkte oss att förhindra att bilar också använder cykelbanorna när de inte längre är ”cykelbanor” utan vägar. Ett förslag var att skylta alla vägar med ”motortrafik förbjuden”, C3. Vårt enkla svar är att det inte behövs. Även här finns det redan lösningar på plats, som…
Det är dags att reformera trafiklagstiftningen
Så, avslutningsvis, efter att vi skrivit spaltmeter om hur precis hela myndighets-Sverige går i otakt när det gäller cykling – vad krävs då? Vad skulle krävas för att på allvar ge vettiga förutsättningar för cykling? Jättelite. Faktum är att det mesta redan är på plats. Här är den korta listan: Låt befintliga regler gälla. Finns…
Hur man upphäver väjningsplikten vid cykelöverfarter
När vi läst hovrättsdomen har vi bara fokuserat på statusen av själva korsningen – alltså ”cykelpassage eller ej?”. Vi tyckte ju det var en rätt tydligt obruten cykelbana. Men om vi hoppar över det så har hovrätten gjort ytterligare en sak: de har närmare specificerat vad regeln om väjningsplikt vid sväng över cykelpassage innebär. Det…
Så säger hovrätten i Göteborg om att korsa cykelbana
Nu har vi läst också hovrättens dom om högersväng-olyckan i Göteborg som skedde 2016. Vi ger oss inte heller här in i skuldfrågan, utan koncentrerar oss helt på hur svenska domstolar bedömer platser där motorfordon korsar cykel-diton. Så här såg alltså platsen ut: Kantstenen fortsätter, asfalten fortsätter, mittlinjen fortsätter. Tittar man på polisens bilder var…
Varför bryr sig cyklister så mycket om korsningar?
Vi fick frågan igår varför det är så ofta cyklister pratar om just korsningar. Eller väjningsplikt snarare, alltså frågan om vem som ska väja och hur man kan avgöra det. Vi har skrivit om det förr och eftersom det är julhelg så unnar vi oss lyxen av att reprisera ett inlägg från 2015. Varför verkar…