Vi kallar den här bilden från Slussen vintern 2020 för ”När politiker bestämmer lite snabbt, men tjänstemän inte vill. Och ingen bryr sig för vi har viktigare saker för oss”. Välkommen till Leklandet! Foto: William Wiberg Det ser lite ut som i lådbilsbanan på Legoland, men skenet bedrar. Det här är sedan i fredags huvudvägen…
Cykla inte på övergångsställen. Eller, gör det. Eller, låt bli.
Uaccch, det här är ett av de tråkigare varianterna av blogginlägg vi skriver, ur genren ”recension av cykelväg”. Eftersom majoriteten av er läsare aldrig kommer se vägen i verkligheten, eller cykla på den, så är det som enskilt inlägg nästan helt ointressant för precis alla. Men, som vi skrev tidigare, ibland anar man ett mönster…
Se upp för cykelkorgstjuvar!
Senaste veckorna har ett nytt fenomen dykt upp på Cyklistbloggens radar: Folk som kommer hem från cykelturen och plötsligt saknar ryggsäck, väska, dator och undrar om de tappat den på vägen. Det här är ju lite nytt, så inte så konstigt att första tanken är att man tappat den på vägen. Men, tillfället gör tjuven…
Skyltar! Äntligen! Omledning! Guld!
Vi brukar ju gnälla på rikta stringent kritik mot usla omledningar. Där biltrafiken får omledningar flera mil från själva arbetet, så får cyklister upptäcka det där vägen helt enkelt är avspärrad och det blir till att cykla tillbaks samma väg man kom. Därför är det läge att hylla när det går. Och nu när Guldbron…
Parkera inte i cykelvägen när du ska hämta pizza/in på Systemet/bara snabbt ICA-besök/till frissan
Till och från blossar diskussionen om det lämpliga i att parkera i cyklisters vägar. Många tycker det, många bryr sig inte, många tycker cyklister borde kunna stå ut med att köra runt eventuell bil som står mitt i vägen. Vi brukar lyfta att det faktiskt är förbjudet, inklusive att stanna – men dels är det…
Dags att lära barn att cykla. Eller?
Internet när cyklister gör fel eller kör klantigt: Dags för körkort för cyklister. Expressen igår Internet (ja, eller Twitter) när någon föreslår att skolan ska lära eleverna hur man framför cykel säkert: Vad det handlar om är något vi som växte upp på 70- och 80-talet tog för självklarhet, alltså trafikkunskap: I cykelundervisningen behöver eleverna…
Bygg vettiga cykelbanor till blåljustrafiken!
När det skulle göras cykelväg på Sveavägen för mer än tjugo år sedan så blev det ett fasligt liv. På DN Debatt larmade representanter för SL, Stockholms handelskammare och taxiföretagen för det kaos som väntande: De nya cykelbanorna i centrala Stockholm medför en säkerhetsrisk som måste tas på allvar. Ambulanserna kommer inte att kunna ta…
Cyklistbloggen Rewind 2019!
Vi säger tack och adjö till 2019 och går sedvanligt igenom cykelåret som det speglade sig här på bloggen. Januari började försiktigt med att Trafikverket valde att skylla olyckor vid deras obevakade järnvägspassager på att folk hade hörlurar på sig. Det handlade specifikt om en passage där fyra personer körts ihjäl på åtta år. Trafikverket…
1,5 meters avstånd – när trafikreglerna är luddiga
För lite mer än ett år sedan skrev vi ett inlägg i våra sociala medier-kanaler: ”Tycker ni också att det blivit värre med omkörningar?”. Vi tyckte att det helt enkelt blivit vanligare med slarviga eller direkt hänsynslösa omkörningar. Vi fick rejält med respons och också en hel del filmexempel. Sedan gick det som det ofta…
Hur mycket plats slösas på för breda vägar?
För två år sedan gjorde UNT en inventering i Uppsala över hur vägnätet ser ut – vi skrev om det då. De nöjde sig inte med det, utan kollade också de vanliga vägarna: Det visar sig att måtten för biltrafiken överstiger Trafikverkets rekommendationer med upp till två meter på några av platserna. Cykelvägarna är upp…