Det här känns som en tradition numera, att konstatera att Riksdagen avslår en massa cykelmotioner. Men det skedde alltså igen i veckan, ett rejält gäng motioner dessutom, över sjuttio stycken. Allihop för att vara exakt. Riksdagen. Foto: Janwikifoto/Wikimedia CC-BY-SA 3.0 Vi har också lärt oss i veckan att det inte är exceptionellt att motioner avslås….
Städer gör pop-up cykelbanor i Coronas spår
Apropå videon i förra inlägget, alltså den här: så läser vi att flera städer gör temporära cykelbanor för att öka kapaciteten och avlasta kollektivtrafiken. I Berlin till exempel: Från The Independent Tillfällig cykelväg på Hallesches Ufer. Foto: Nicor/Wikimedia CC BY-SA 4.0 DN.se: Berlins cyklister har länge tvingats kryssa mellan bilister, felparkerade turistbussar och allehanda bråte…
Ok Google – it’s time you discovered cyclists
Dear Google. Here is a humble suggestion from us as cyclists, especially urgent in Corona times. We see how people around the world turn to the bicycle to get to where they are going and at the same time avoid overcrowded busses and trams. Here is where you both can be a part, and improve!…
Sverige 1967: Nu kör vi på höger sida. Nyköping 2020: Hold my beer.
Man vet inte riktigt om man ska skratta eller gråta. Som bloggare som precis skrivit om ”cykelbanans” låga status i Sverige och lyft att det är dags att avskaffa begreppet helt så är man såklart tacksam. Men som cyklist blir man ju inte direkt sprudlande, när man upptäcker sånt här: Foto: Tim Lundström Det här…
Tänk om det fanns huvudleder för cyklister
Vi tänkte vidareutveckla lite från gårdagens inlägg – det här med att vi vill att lapptäcket till trafiksystem för cyklister med rötterna i bilismens decennium, 60-talet, ska moderniseras så att det funkar 2020. Och vi tänkte ta fasta på något som Cyklistbloggens läsare är väl förtrogna med: kommunerna och regionernas kamp att skapa bra transportleder…
Uppdatera regelverket för cyklar
Ibland får vi frågor om vad vi tycker eller tror är den viktigaste förändringen för att öka cyklingen i Sverige. Numera svarar vi mer sällan, eftersom våra svar oftast är för tråkiga – den som frågar vill ha konkreta, tydliga, kanske rentav lite spännande tips, snarare än det enkla och tillsynes orealistiska eller rentav omöjliga…
Finns Cykeljouren fortfarande?
För en massa år sedan när Stockholms stad (:s politiker) började åtminstone säga att de ville se fler cyklister i stan, så innebar det att de började spruta ur sig nya begrepp. Ni som var med minns ”Cykelmiljarden” och ”Arenaleden” till exempel. Ett annat var ”Cykeljouren”. Dåvarande stadsmiljöborgarrådet sa: –Idén är att man ska kunna…
Coronavarning vid Slussen
Det här blir en annorlunda varning – men igår var Cyklistbloggen på uppdrag på stan för att uppgradera hemkontoret. I stort är det ju fantastiskt att ta sig genom stan på cykel, man är aldrig närmare andra än några meter, det är extremt lätt att hålla avstånden och man färdas i friska luften hela tiden….
Ibland lyfter vi Motormännen
Det är rätt lugnt på cykelfronten för Cyklistbloggen just nu – men vi unnade oss en flanörtur häromdagen och passade på att uppleva känslan av guldbro över huvudet. Nytt guldtak vid Slussen Vi snubblade dessutom över en motion till dåvarande Motormännens Riksförbund, nuvarande Riksförbundet M Sverige från 2018. Motion 37 Kan tyckas lite inaktuellt att…
Götgatan görs om med korsande cykelväg
I går skrev vi om hur Götgatan nu ska byggas om och den tillfälliga cykelvägslösningen ska få en mer permanent utformning. Vi är skeptiska, eftersom vi tycker att den nya utformningen missar att ta tillvara på allt det fungerande i dagens lösning. Och att det framstår i inriktningsbeslutet som att cyklisters framkomlighet hamnat en bit…