Vid middagstid den 17 februari 2018 snöade det i Tranåstrakten. Vägen var täckt av snömodd och det var mörkt ute. En tjugoettårig bilist kör på Mjölbyvägen på väg mot Tranås, hastighetsgränsen är 70 kilometer i timmen. Plötsligt ser han en röd lampa som han inte förstår vad det är. Det visar sig vara en cyklist…
Göteborg gör rätt på Göta Älvbron
I mars skrev vi om hur Trafikverket ställde grindar i cykelbanan på Älvsborgsbron för att öka säkerheten, något som minskade både säkerheten och framkomligheten. Så här såg det ut: Foto: Christer Gustavsson Vi skrev också att: Vi räknar körfält och får det till att biltrafiken har sex egna körfält, utom under sommarsemestern då de har…
När regelverket är föråldrat, letar väghållarna kryphål.
Vi skrev tidigare i våras om att regelverken för cykling är föråldrade, skapade i en tid när cykel var ett fritidsnöje bedrivet på grusstigar i sommarsolen, inte ett transportslag. Det här är ett problem för cyklister, men det är också ett problem för de väghållare som är ambitiösa. Och det i sin tur leder till…
Nu är det officiellt vår på riktigt
Det var kanske lite sent i år, men idag kom det viktigaste vårtecknet: Att någon myndighet plötsligt kommer ihåg de där cyklisterna, funderar lite på hur i hela fridens namn ska man få fler att cykla, och kommer med svaret: ”En undersökning”. I år var det Trafikverket som stod för det. Vårtecknet alltså. För att…
Snart kan Solnacyklister cykla också nattetid!
Ja, plötsligt händer det! Stan kommer ikapp, framtiden är snart här och nu har det alltså blivit dags för nymodigheten ”elektricitet” att också nå cykelvägarna. Helt belyst! Stockholmdirekt.se Det är Solna som stoltserar med moderniteten ”belyst väg”. Närheten till Haga ger väl vid handen att kronprinsessan och småsessan och lillprinsen kan närvara vid det högtidliga…
Cyklister behöver inga reflexer
För rätt länge sedan skrev vi om det här med att vägarbeten för biltrafiken ofta är väl uppmärkta, men att när det gäller cykeltrafiken så är omsorgen sällan lika stor. Vi exemplifierade med den här bilden från Slussen: Reflexbonanza för biltrafiken Den visar alltså en omledning där biltrafiken får reflexpilar, krockskydd och sergeanter-en-masse. Cykeltrafiken fick…
Varför inte en lekplats mitt i vägen?
Eller ”Varför cyklar ni inte på cykelbanan cyklister? Vi brukar ondgöra oss här på bloggen över stolpar som placeras mitt i vägen, och en gång för några år sedan varnade vi för lekbänkar placerade så att barn kunde hoppa rätt ut på vägen: Nu känns det som att vi använt just det här engelska uttrycket…
Cykelbana kan visst vara huvudled
Det här är ju en spaning nästan värd något slags pris. Vi skrev ju tidigare att cykelbanor inte kan märkas upp som huvudled, det vill säga att korsande trafik har väjningsplikt i alla korsningar, samtidigt som fordon på själva leden inte har det. Det är också ett svar vi fått från Transportstyrelsen som starkt ifrågasatte…
Vi måste prata om cirkulationsplatser
Vi har tidigare skrivit om korsningar och hur svårt svenska trafikplanerare har att få till dem för cyklister. Men korsningar är inte alla sätt vägar möts – och därför har det blivit dags att prata om det ökande antalet cirkulationsplatser i Sverige. Cirkulationsplatser är jättepopulära i Sverige, precis som 2+1 vägar. Teknikens Värld 2013 Svenska…
Göteborg gör pop-up cykelbanor
Vi skrev ju häromdagen om att städer ute i (co)vida (GÖTLABORG!) världen anpassar trafiken genom att anlägga temporära cykelbanor. När biltrafiken minskar och kollektivtrafiken riskerar att sprida smitta är tanken att folk istället ska kunna gå och cykla säkert och att det därför är ett bra tillfälle att omdisponera ytorna. Tomma vägar blir cykelvägar helt…