Ibland blir vi lite raljerande, det är vi medvetna om. Som icke-cyklist som inte ägnat ”cykelfrågan” en sekund tidigare kan det nog uppfattas som lite märkligt. Varför blir de aldrig nöjda liksom. Men det är svårt, ibland, när alternativet till ”raljerande” är ”uppgiven”. Vi läser till exempel i dagens DN under rubriken ”Så förändrar coronan…
Nu har vi läst klart det Nationella cykelbokslutet.
Nu har vi i ett par rätt långa inlägg läst samtliga Nationella cykelboksslut, fem stycken sedan de började ges ut 2014. Vi tänkte därför avslutningsvis försöka sammanfatta våra intryck.Vi har egentligen två huvudsakliga invändningar mot cykelbokslutet: de bygger på dålig data och är rörigt redigerade. Men först, vi tycker verkligen Sverige behöver ett nationellt cykelbokslut…
Ingen vet hur mycket säker cykelväg det finns.
Vi lovade ju att återkomma om det som kallas ”indikator nio” i Nationella cykelbokslutet. Det här är en intressant punkt, som handlar om hur mycket cykelväg det finns. Vi läser i slutsatserna till 2017 års bokslut att: Cykelvägars standarder kan variera längs med en och samma väg, eftersom olika väghållare ansvarar för olika sträckor. En…
Utan mål vet man inte vart man är på väg
Vi har ju i en samling inlägg plöjt de hittills publicerade Nationella cykelboksluten. Och det är något som saknas i samtliga bokslut. Vi återvänder till det första igen, det från 2014: I bokslutet kan du, utifrån statistik och undersökningar, följa utvecklingen inom en rad områden kopplade till cykling. Om utvecklingen ska drivas mot ett önskat…
Trafikverket: Men cykla gärna
Ungefär samtidigt som vi publicerade om att Trafikverket inte klarar av att hantera cykeltrafiken i Göteborg, på Twitter: Gör plats för de som måste fram! Så löd budskapet när #Trafikverket idag var med på @Folkhalsomynd ´s presskonferens. När fler återgår till jobb och skola behöver vi hjälpas åt att se till att transportsystemet klarar nödvändiga…
Trafikverket: Vi har inga fler idéer just nu
SVT har precis intervjuat Trafikverket som gör arbeten på Älvsborgsbron, alltså där de i våras valde att ställa ut grindar i den redan för smala gång- och cykelbanan: Japp, cyklister kör för fort på bron, där det alltså pågår arbeten. Man kan säga att artikeln inte helt lyfter cyklisternas syn på saken. Men de får…
Vem är Nationella Cykelbokslutet till för?
När vi började läsa alla nationella cykelbokslut så trodde vi att det var en årlig genomgång av de systematiska mätningar som görs av hur cyklingen utvecklas över tid. Vi trodde nog att nationella cykelbokslutet också innehöll mätningar gjorda specifikt för syftet – det vill säga att mäta cykling och att de gjordes någorlunda strukturerat. Vi…
Varför två kapitel om samma sak?
Nu blir det lite… bloggigt det här, men ja, det är ju en blogg det här. Det här hamnar lite utanför vår stora cykelboksluts-läsning, men det kändes ändå som ett symtom på något. En grej som slog oss när vi plöjde 2018 års nationella cykelbokslut är att vi plötsligt upplevde att vi läste samma sak…
Fem av cykelbokslutets mätpunkter mäts inte
Vi fortsätter från igår, vårt monumentala genomläsande av de nationella cykelbokslut som publicerats årligen sedan 2014. Vi konstaterar att Nationella cykelrådet, som ligger bakom bokslutet, identifierat ett antal indikatorer för hur cyklingen utvecklas i Sverige, och också att de slår fast vikten av att mäta och mäta över tid, för att kunna följa upp och…
Det nationella cykelbokslutet mäter inte hur mycket folk cyklar.
Cykelboksluten har passerat oss lite förbi, som ett slags viktigt papper vi borde kolla på, men inte riktigt har lyckats ta oss kraft att ta tag i. Vi tänkte ändra på det – och eftersom vi inte skrivit något tidigare så riskerar det att bli rätt mycket text. Så vi delar upp det i flera….