Ja, det här är ju en amatörblogg, inte en professionell tidning så vi tänker på fritiden och skriver på fritiden. Därför kan insikter och texter ibland bli lite… stötvisa. Så efter att ha funderat lite till, slår en sak oss. Vad är det som gör ”cykelgatan” till en just cykel…gata? Om man kokar ner det:…
Vi hoppas de tänkt på att…
Efter gårdagens post om regeringens lanserande av cykelgata, inser vi att vi verkligen, verkligen hoppas de tänkt igenom det här. Och inte bara tänkt ”Vi har ju gågata, det är bara att ersätta ”gå” med ”cykel” och så är vi klara. Varför? Jo, för att cyklister omfattas av specifika regler om var de får befinna…
Nu kommer det en ny sorts cykelväg
Regeringen har nu bestämt att i sitt satsande på cykling, införa en ny sorts cykelväg, ”Cykelgata”. Regeringen skriver på sin webbplats: På cykelgator är högsta tillåtna hastigheten är 30 kilometer i timmen och fordon får inte parkeras på gatorna. Förare som kör in på en cykelgata har väjningsplikt mot fordon på cykelgatan och förare av…
Hur man anlägger cykelbanor
Det är inte jättesvårt visar det sig. @nickmilonas ♬ Fortunate Son – Ccr Edit – Andy Buchan Tipstack till Johan. (Om inbäddningen ovan inte fungerar, så är här en direktlänk till Tiktokkontot)
Bygg en cykelbro i Stockholm!
Vi läste häromdagen att Slussenprojektet nu återkommit med finjusteringar på den bro som ska byggas mellan Södermalm och Gamla Stan. Krister Isaksson på Bicycling.se har skrivit om det så vi ska inte upprepa. Men en sak har stört oss sedan idén om den här bron först dök upp. Att vi i Sverige envisas med att…
Stockholms skyltar får okej av rätten
Ja, det är dags för akt tre, eller fyra? Fem? i den långa följetongen som är Stockholms stads försök att modernisera trafiken i Stockholm. Kommunen tog för ett par år sedan fasta på det faktum att cyklar är mindre än bilar och därmed kan färdas på sätt som bilar inte kan. I det här fallet…
Viktigt att inte få grönt för fort
Vad säger ni Stockholms stad, tror ni det finns utrymme för att finjustera trafikljuset på Katarinavägen? (Det blev till slut grönt när en bil kom körande)
Vägrenen som var en cykelväg som var en gångväg
Alltså, vi kände oss tvungna att lyfta detta i ett separat inlägg. Vi började försöka kolla lite på vilka regler som gäller på bygdevägar, men vi ger upp. Det här är alltså en bygdeväg. Förväntas vara vägren, markerad som ett cykelfält, märkt som en gångväg. Det är, i sin enkelhet, trafikplaneringen för de oskyddade trafikanterna…
Röriga regler på bygdevägar
Vi tar vid där vi slutade i förra inlägget, när vi skrev om nya bygdevägar i Södertälje. Vi frågar Södertäljes trafikplanerare vilka verktyg han skulle vilja se för att skapa bättre bygdevägar i Sverige: Om vi bara ser till Bygdeväg så är tanken bra som vi nu gör, men en linjering som markerar lite ”starkare”…
Södertälje kämpar mot förlegat trafiktänk
Ibland överraskas man. Vi såg att Södertälje kommun skulle börja med konceptet ”Bygdeväg” eller ”2-1 väg” och upptäckte att de hade fel målning på gatan. Så, typiskt, ingen bryr sig om cyklister, man målar på vad som helst. Ett typiskt tråkigt ”gotcha-moment” som kräver surt blogginlägg. Men, så fick vi kontakt med en av Södertäljes…