”– Ja, det är klart sedan länge. Ja, hela stan. Ja, varenda gata, vi har varit färdiga med det länge, alla har jobbat på jättebra. Vadå? Klagomål? Vad konstigt, om vadå? På cykelbanan? Ja, vad är det med det då? Vadå ”Upp”? ”Upp”, vi sa ju ”Ihop”. Nej, alltså vi har ju som vi sa…
Skyltar är svårt underskattade
Det här är ett inlägg vi inte riktigt trodde vi skulle skriva: Om hur vi uppskattar vägvisningsskyltar för cyklister. Vi har länge varit rätt oimponerade, eller ointresserade av de vägvisningsskyltar som senaste åren dykt upp i Stockholm med omnejd. Till skillnad från bilister kan cyklister oftast ta nästan hur många vägar som helst till ett…
Det är alltid cyklisters ansvar med trafiksäkerhet
I går skrev vi, igen, om den i Sverige oskrivna trafikregeln att när det ska bli trafiksäkert för cyklister och fotgängare, så spelar det ingen roll vad väg- och trafikförordningar säger, det är alltid de oskyddade trafikanternas ansvar. Mitt i Vällingby Idag läste vi en artikel i tidningen Mitt i Vällingby som visar precis just…
Det är inte Tour de France
Bilister när cyklister vill ha lite framkomlighet: Man kan inte alltid cykla i racerfart, det här är inte Tour De France, man måste anpassa hastigheten, ni ska inte köra som tokar, ha inte så bråttom hela tiden. Trafikverkets Facebooksida Bilister när Trafikverket sänker hastigheten på de statliga vägarna: Bögavstånd! Ren terror! Vanligt folk! Hitte-på-regler! Propaganda!…
Trafiksäkerhet är alltid cyklistens ansvar
I veckan hade jag ett ärende till Ektorps centrum i Nacka. Jag tog närmaste vägen, vilket är att cykla Värmdövägen från Danvikstull ungefär. Det är en nästan spikrak huvudled som går rätt igenom Nacka, det är inte för inte den är huvudväg för pendlingscyklister till och från just Nacka, men också hela Värmdölandet, Fisksätra och…
Senhöstsol
Det är inte varje novembermånad man kan börja dagen med en morgoncykeltur i strålande sol och t-shirt. Trevlig helg! Visa det här inlägget på Instagram Det är inte varje november man kan börja dagen med en morgoncykeltur i t-shirt. Ett inlägg delat av Cyklistbloggen (@cyklistbloggen) 6 Nov 2020 kl. 2:22 PST
Financial Times: Cyclists are not the enemy
Vi snubblade över en vettig artikel i Financial Times. Särskilt det här slog oss: Financial times Genom att prata om ”en strid mellan cyklister och bilister” lämnar man ute en nyckelgrupp, de som skulle vilja cykla, men inte vågar. If we want cyclists to be less annoying, then we should build proper infrastructure for them….
Ibland räcker det med små detaljer.
För snart ett år sedan, i december förra året, bad Trafikkontoret om tips på sträckor som med små medel kunde förbättras. I mars stod det klart vilka som valts ut och för några veckor sedan stod en av dem klar, sträckan mellan Ringvägen och Eriksdalsbadet. Kan tyckas vara en småsnutt, men den trafikeras av rätt…
När trafiksystemet kraschar
De som fram tills för några år sedan kallades ”programmerare” har ett begrepp som är rätt träffande: ”spagettikod”. Vi citerar fritt ur Wikipedia: Spagettikod är inom datalogin ett nedvärderande men vedertaget uttryck för källkod som använder fasta hopp eller andra förgreningar på ett ostrukturerat sätt. Strukturen gör det svårt att följa programflödet, vilket i sin…
I Sverige lägger vi till nytt, vi ändrar inte gammalt
De senaste åren har cykling rönt större och större intresse, inte bara bland de närmast sörjande, utan också bland politiker och beslutsfattare. Lyssnar man på vad de säger, så är cykling något som ska satsas på, något viktigt. Vi tror att det finns en uppriktig vilja att faktiskt ge bättre villkor för cyklister och cykling….