För en massa år sedan kom vi på att vi på bloggen oftast pratade om vägar och infrastruktur ur ett enda perspektiv: säkerhetsperspektivet. Det resulterade i blogginlägget ”Vi måste börja prata om framkomlighet”. I korthet skrev vi att säkerhet är jättebra, men att den måste kombineras med framkomlighet, alltså att det ska vara lätt att…
Evighetsgrinden i Huddinge
För ett och ett halvt år sedan skrev vi om det regionala cykelstråket i Huddinge, som passerar Kungens Kurva. Där hade en fastighetsägare monterat en grind som gick rätt ut i den nyanlagda cykelbanan. Foto: Nils Bryntesson Det hela anmäldes, men fastighetsägaren visade sig ointresserad av att hitta en lösning. Tvärtom faktiskt, det framstod i…
Har du förtjänat din väg?
Kom ihåg, all trafikplanering måste utgå från vad folk tycker att trafikanterna gör sig förtjänt av (från diskussion om att göra cykelbro i Stockholm). ”Oavsett hur breda cykelbanor det finns så cyklar dessa trafikhuliganer ändå mitt i gatan, så NEJ, någon egen bro har ni inte gjort er förtjänta av!” Därmed tar vi helg! Har…
Det är värre än vi skrev i går.
I går skrev vi om effekten av Förbifart Stockholmbygget vid Vinsta i Stockholm, att den innebär att cykelvägen blir rörig och skapar omvägar för cyklisterna. Sen såg vi reklamvideon Trafikverket publicerat på Youtube. Och vår sväng visade sig bli ännu mer komplicerad. Alltså den sväng som efter ombyggnaden kommer se ut så här: Men efter…
Förbifart Stockholm gör cykelvägen till en labyrint i Vinsta
I Vinsta i Stockholm kommer Förbifart Stockholm bryta upp befintliga cykelbanor och göra sträckorna svårare att hitta och längre. Men vi förvånas inte bara över att man bygger dåliga nya cykelvägar, utan också att man inte tar chansen att göra de befintliga bättre. Istället river man dem. Vi tittar på Trafikverkets projekt för Förbifart Stockholm…
Trafikverket löser hastigheten på ännu en bro.
Trafikverket håller på att försöka lösa situationen på Skurubron i Nacka, utanför Stockholm. Lösningen blir hastighetshinder, ”rumble strips” och en hastighetsgräns på 25 kilometer i timmen. Vi skrev ju för ett tag sedan om Älvsborgsbron i Göteborg, där Trafikverket valt att göra ena cykelbanan till materielförvaring under ombyggnaden och därmed mölade ihop gående och cyklister…
Fortfarande fel ställ i Älvsjö
I trafikplanerarkretsar, eller om det är kommunaltjänstemannakretsar, finns det ett begrepp som står för ”oviktiga småfrågor som praktikanten får ta hand om”: ”Cykelställsfrågor”. Det handlar helt enkelt om att det anses lite under värdigheten att ägna några minuters extra tankekraft åt var cykelställen ska stå. Vem bryr sig liksom. Cyklister bryr sig. När det görs…
NTF cykelpeppar
Det här kan väl vara ett av våra mer otippade inlägg, men ett gammalt inlägg flöt upp till ytan, ett inlägg från 2015. Det var NTF som hade gjort en sida som riktade sig till skolbarn, med rätt…. insinuanta diskussionsfrågor. Så under en lunchsrast passade vi på att återbesöka NTF:s skolsajt för att se om…
Det är för er egen säkerhets skull.
Ibland dyker det upp stöd för gamla argument när man minst anar det. Vi skrev ju häromdagen om hur ansvaret för trafiksäkerheten alltid lassas över på de oskyldiga, höll vi på att skriva men vi menade oskyddade, trafikanterna själva. Så tas till exempel övergångsställen bort med hänvisning till fotgängarnas säkerhet, så läggs väjningsplikten på cyklisterna…
Trafikverket: Anpassa trafikreglerna efter cyklister
En grej vi inte riktigt hunnit med är att titta på Trafikverkets nya rapport/strategi med den inbjudande titeln ”Inriktningsunderlag inför transportinfrastrukturplaneringen för perioden 2022 − 2033 och 2022 − 2037” För här finns det en godbit att läsa, scrollar man in några sidor hittar man rubriken ”Några viktiga åtgärder i urval” och där står att…