Correns ledarsida sällar sig till ledet av människor som hittar på egna teorier om cyklister. De räds Skandinaviens huvudstad, allsångens hem, Stockholm och skriver: Men bättre cykelinfrastruktur i Linköping riskerar paradoxalt att göra cyklandet farligare. Fler trampar på lite extra när förhållandena anses gynnsamma. Vi måste akta oss för Stockholmssyndromet. Annars kanske Linköping snart är…
Dödliga högersvängar? Varsågod, ett klistermärke.
De senaste åren har ett antal cyklister dött eller skadats svårt när de hamnat under högersvängande lastbilar. Lastbilarna ser inte cyklisterna i döda vinkeln. Sveriges Åkeriföretag och försäkringsbolaget Trygg Hansa presenterar nu sin lösning på problemet med att tunga fordon inte ser vad som finns i sin döda vinkel: ett klistermärke.
Glöm inte att zebra-stanna
Att cykla i Stockholm innebär många utmaningar. Bilar, bussar och lastbilar måste man ha bra koll på, liksom en del bråte som placeras i cykelbanor och cykelfält. Tyvärr verkar det som den koncentrationen går ut över hänsynen till gångtrafikanter. För du vet väl att även cyklister måste ge fotgängare företräde vid övergångsställen?
Hinder i cykelbanan
Folkpartisten Anders Ekegren i Solna föreslog i gårdagens SvD att kommunen skulle börja göra om cykelfälten till hinderbanor för att minska cyklistolyckorna Han säger att det är av stor vikt att man begränsar cyklisternas hastighet, till exempel med grindar och gatustenshinder. Solna har såklart en bit kvar innan de uppnår samma standard som i Stockholms…
Mer cykelskrämsel i media
Det är populärt med cykling i media. Ena dagen är vi ”horder av svettiga medelåldersmän i tajta brallor” och andra dagen bör vi cykla med skyddsdräkt. I dag skriver SvD om att cykelolyckorna ”ökar drastiskt”, enligt ett kommunalråd för att cyklisterna ”har väldigt bråttom”.
Den perfekta cyklingsappen
För någon vecka sedan gästbloggade Jon Jogensjö här på Cyklistbloggen om hur han skulle vilja ha en app som genom crowdsourcing gör det möjligt att förbättra cyklingsmöjligheterna (läs gärna inlägget här). Clas Rydegren berättade då i kommentarsfältet om sin loggningsapp Reslogg (finns för Android på Google Play):
Topp-3 skäl varför (australiensiska) cyklister kör mot rött
Topp-3 skälen varför australiensiska cyklister kör mot rött, enligt en undersökning bland 2000 cyklister (Australien har vänstertrafik):
Cykling med en busschaufförs ögon
I februari gnällde riktade jag stringent kritik mot busschaufförer som blockerar cykelfältet vid Kungsträdgården. En av dem som kommenterade var Alvin Lindstam, cyklist men också busschaufför. Vi gillar motbilder och att folk säger emot, och tycker att Alvins svar förtjänar att lyftas fram så att fler får chans att läsa det. Därför kommer det här,…
Många tycker att Transportstyrelsens statistiker är…
Så här säger Jan Iver, statistiker vid Transportstyrelsen till SvD TT apropå att cykelolyckorna ökar igen: – Den fullständiga statistiken får vi från sjukhusen och då är det ju cyklisten själv som berättar. Det är nog sällan någon förklarar olyckan med orden ”jag körde som en blådåre mot rött”.
Är det svårt att lämna städer på cykel?
Ring P1 tweetade ut det här i början av veckan (i går alltså, inser jag nu): Och jag inser att jag aldrig tänkt på det på det sättet. Jag försöker fundera på hur jag skulle cykla söderut från Stockholm, men inser att jag inte har en aning om hur jag skulle göra. För bilar finns…