När Trafikverket i en frågestund tidigare i veckan svarar så här på frågan om 2+1-vägar: ”Hur arbetar ni för att cyklister ska kunna fortsätta cykla där ni bygger om vägar till 2+1-vägar?” ”Där analysen visar att potentialen finns för ett tillräkligt stort antal cyklister så försöker vi bygga cykelbana om pengar finns.” Så kan det…
MILJOOOOONNNNNEER!
I media idag: MILJOOOONNNNEERRR! MÅÅÅNGMILJONBELOPP! Ni hör ju hur det låter, pengarna formligen regnar över stadens cyklister, som glatt skuttar runt likt munken i Robin Hood. För att vara exakt kommer miljonregnet ge två nya cykelbanor i Stockholm totalt. Eller egentligen en, eftersom hela projektet är budgeterat till 42 miljoner. Låt oss sätta pengarna i…
Varför inte ett staket i gångbanan?
På tal om Transportstyrelsens förslag att stolpar bara ska få stå i cykelbanor om det är nödvändigt så återvänder vi för en stund till denna Cyklistbloggenklassiker – alltså bråte som placeras där folk ska förflytta sig. Denna gång dock inte i cykelbanan, utan i gångbanan. Men det ena brukar ju i Sverige hänga ihop med…
Varför tar inte Transportstyrelsen cykelsäkerhet på allvar?
Transportstyrelsens förslag att ta bort cykelpassager och att göra det förbjudet att cykla på allmän väg om det finns närliggande cykelbana väckte rätt mycket, tja ifrågasättande. På deras Facebooksida är det i skrivande stund 155 kommentarer med frågor om lagändringsförslagen, och vi passade också på att ställa ett gäng. Men, det visade sig vara svårt…
Varför ser det ut som det gör på Götgatan?
Med ökande regelbundenhet dyker den upp i kommentarsfält i sociala medier: Götgatan. Varför ser den ut som den gör? Varför är det underliga gångbanor på utsidan av träden? Varför gör ingen någonting? Eftersom Cyklistbloggen har varit med så länge (tio år i år!), så har vi följt det som är en av Stockholms kanske viktigaste…
Vi hade nog helt fel
Alltså förlåt, vi missuppfattade ju trafikförordningen helt i gårdagens inlägg och hade mage att mena att också motortrafiken skulle omfattas av regeln att ”särskild försiktighet” till exempel nära skolor och på 30-vägar. Vi hade ju inte förstått regeln. Vi tar det igen, så här står det alltså: Cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II…
”Om särskilt försiktighet iakttas”
Det här med att Transportstyrelsen vill ändra tillbaks trafikförordningen – alltså det här med att cyklister numera får välja att köra på allmän väg även om cykelbana finns – får oss att minnas en annan grej med den här speciallagen. För som den såg ut tidigare, så fick vanliga tvåhjuliga cyklar användas på körbanan bara…
Snart får du inte cykla på allmän väg längre
Transportstyrelsen föreslår inte bara att cykelpassagerna tas bort, de vill också ta bort ändringen som infördes för något år sedan som tillät cyklister att själva välja var de vill cykla. Det vill säga att cykla på allmän väg även om det fanns cykelbana i närheten. Och här blir det lite intressant, För först konstaterar det…
Var är riskanalysen Transportstyrelsen?
Alltså, det finns så mycket i det här förslaget från Transportstyrelsen vi skrivit om, att vi kommer ha svårt att hinna med. De vill alltså ta bort cykelpassager. Vilket kommer innebära att också alla bevakade cykelpassager antingen måste tas bort, eller byggas om till bevakade cykelöverfarter. En bevakad cykelpassage är alltså en med trafikljus på….
Varför är det en dålig idé att ta bort cykelpassagerna?
Vi skrev ju i förra inlägget om att Transportstyrelsen nu föreslår regeringen att helt ta bort ”cykelpassager” som begrepp i trafiken. Vi tycker alltså att det är en dålig idé. Eller, det är en bra idé, fast dålig. Rörigt? Vi tar det från början: Som det ser ut just nu är trafikreglerna kring korsningar mellan…