Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

På tal om ansvar

Publicerad den 5 januari, 201912 december, 2021

Vi har ju skrivit ett par gånger om att i Sverige sköts trafiksäkerhet så att de som är mest utsatta får ta störst ansvar.

I maj förra året kördes en 17-åring ihjäl av ett tåg i Stenungsund. Det är inte första dödsolyckan där. Med 17-åringen är det nu fyra döda på åtta år:

2010 dog två 18-åriga kvinnor och 2012 en man efter att ha blivit påkörda av tåg vid samma järnvägsövergång, som saknar bommar och där sikten delvis är skymd.

Platsen i augusti 2010.

En rimlig slutsats är att något måste göras åt övergången. Det är en slutsats fler dragit. Under de åtta åren sedan de två kvinnorna dog, har lokalbefolkning protesterat. 2012, efter andra olyckan sa pappan till en av de dödade kvinnorna så här:

– Jag är ganska påläst i dag. På punkt efter punkt bryter Trafikverket mot regler och förordningar, säger han.

2018 hände det alltså igen. Men nu dras en helt annan slutsats:

Nu är istället orsaken de hörlurar pojken hade på sig. Och boom:

LARM!

Vem ligger bakom utredningen? Trafikverket. Som alltså väljer att lägga skulden på den unga pojken.  Var arbetar experten som larmar? SJ. Som av en slump de två inblandade organisationer som under åtta år alltså inte lyckats säkra den här övergången där fyra personer mist livet.

Hörlurar. Eller hur.

– Och om du närmar dig en järnvägsövergång ta ut hörlurarna i god tid, ta dig ut ur din bubbla.

Här är en fråga: Hur gör man om man till exempel sitter och kör SUV för att ”ta sig ur sin bubbla”? Kliver ur bilen och går och tittar efter före?

Det är viktigt att vara uppmärksam i trafiken. Det är dumt att inte använda alla sinnen man har tillgång till när man rör sig. Men trafikmiljön ska hantera olika sorters människor, inte bara dem med alla sinnen på spänn. Den ska hantera hörselskadade. Den ska hantera synskadade. Den ska hantera folk med intellektuella funktionsnedsättningar. Den ska hantera folk som gör misstag. För att inte tala om att den ska hantera människor som sitter inkapslade i ljuddämpade metallskal, kanske med stereo på, i höga farter och med döda vinklar – alltså vanlig fordonstrafik.

Då duger det inte att nöja sig att skylla på hörlurar (inte för att man någonsin skulle göra det när det gäller biltrafik).

Foto: Pixabay CC0

Övergången på Google Maps.

Läs också:

Utredning: Hörlurar bakom dödsfall (2018)

Trafikverket: Hörlurar bakom 17-årings död (2018)

Expertens larm om hörlurar: ”Livsfara” (2018)

Pojke dödades av tåg vid olycksdrabbad övergång (2018)

17-årig pojke död – blev påkörd av tåg (2018)

Ännu ett offer för ’dödens korsning’ (2012)

Två unga kvinnor döda i tågolycka (2010)

och från Cyklistbloggen:

Det är fotgängarnas eget fel att de blir påkörda

Vi måste prata om korsningar

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}