Vi som bloggade här var två Stockholmscyklister som huvudsakligen använde cykeln i vardagen. Vi har nu pausat bloggen för obestämd tid.
Vi cyklar istället för att köra bil eller åka kommunalt och vi vill att cykling ska kännas lika säkert och få samma villkor som alla andra trafikslag. Det har det inte alltid och det skriver vi om. Men vi skriver också om allt som gör cykellivet värt och vi hoppas att vi drar vårt strå till stacken för att se till att göra Stockholm till en äkta cykelstad. Kommentera gärna! Vill du nå oss hittas vi på våra sociala medier.
Christian och Jeroen
Hej
Jag har en fråga om cykelpassager och väjningsplikt.
Jag vet att cyklisten har väjningsplikt vid cykelpassage, om dom vill cykla över.
Men vad händer om man sätter upp en väjningsskylt (B1. Väjningsplikt) och ”hajtänder” (M14. Väjningslinje) INNAN en cykelpasage? Förändrar detta något det juridiska? Blir detta plötsligt en cykelpassage där cyklister kan cykla över, och bilisten får väjningsplikt?
Eller är detta ett felaktigt sätt att använda skyltar och vägmarkeringar, som juridiskt inte håller?
Med vänlig hälsning,
Micke
Svar från transportstyrelsen:
”För cyklister så gäller kapitel 6, detta gäller oavsett hur dessa ser ut med eventuella åtgärder som du beskriver ovan.
6 § Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelpassage ska sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.
Med vänliga hälsningar
Hans Östh
Sektion regelinformation
Transportstyrelsen”
Vi har faktiskt tagit upp just det i Guiden till Väjningsplikt, punkt 13!
https://www.cyklistbloggen.se/2020/06/den-uppdaterade-guiden-till-vem-som-har-vajningsplikt/
Men i korthet: Korsande trafik får väjningsplikt utifrån ”hajtänderna”. Men det upphäver inte cyklisternas skyldigheter.
Vilket bra initiativ er blogg är! Den behövs verkligen. Eftersom jag är aktiv i Cykelfrämjandet Storstockholm vill jag berätta för er att vi är några som inlett trafikpolitiskt arbete med Cykelfrämjandet som plattform. Vi tror att Cykelfrämjandet har ett bra ”varumärke” för kommunikation mot t.ex. beslutsfattare. Vårt största problem är att få fler aktiva med oss. Skulle vi kunna ta ett samtal om detta?
Kjell E. Johansson
070 771 3221
Kjell.e.johansson@home.se
Hej Kjell!
Berätta gärna mer!
Tjena.
Trevligt med en blogg om cykelpendling i Stockholm. Jag har detsamma om Malmö och Lund. Länkbyte kanske? Skicka mig ett mail så kan vi prata lite kanske?
Absolut. Vi ska försöka få till stånd en bloggroll.Vi återkommer!