Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Nederländernas lastbilståg

Publicerad den 27 augusti, 201224 januari, 2022

Förra veckan var det mycket om lastbilar. Svenska Åkerföretagen slog ett kraftfullt slag i luften genom att föreslå att en dekal skulle gör att cyklister inte längre blev påkörda. Volvo hörde av sig och berättade om sina konceptbilar med lasers och radar och ultraljud som gör att det piper och blinkar i förarkuren när en cyklist hamnat på högersidan. Darth Vader själv hade förmodligen blivit imponerad.
Allt det här är såklart bra – det är bra att frågan diskuteras eftersom högersvängande lastbilar utgör den främsta dödsorsaken för cyklister. Men jag gillar motbilder. Tänk om det inte är utrustning och utbildning det är fel på? Tänk om det är själva idén att ha enorma lastbilar körandes på innerstadsgator som det är fel på?
Så här ser det till exempel ut varje morgon i mitt kvarter när Konsum ska få sina leveranser:

Kö med lastbilar som ska lossa varor på liten stadsgata
Lastbilskö

 
Två rätt stora lastbilar står och väntar på att en tredje ska bli klar. Och där emellan kryssar jag på min cykel med dagisbarn på stolen. Är det här enda sättet att få fram varor till butiker?
I de Nederländska städerna Utrecht, Haarlem och Enschede testar de ett alternativ: Cargohopper. Små eldrivna bilar som kör som varutåg vid bestämda tidpunkter. 16 meter långa och och med sin 1,25 meters bredd betydligt smalare än en vanlig lastbil. Soldrivna. Affärsinnehavarna får sin leveransadress en bit utanför stan och dit körs varorna med vanliga lastbilar. Därefter lastas det om och levereras in i citykärnan med Cargohopperbilarna.

De kombinerar också elbilarna med leveranser via fartyg i kanalerna. På så sätt kan de få in rätt stora laster i city utan att behöva använda lastbilar.
Syftet med Cargohopper är inte främst att vara säkrare för cyklister, utan att vara bättre för miljön, men en bieffekt kan vara att just ökad cyklistsäkerhet. Deras maxhastighet är 12 km/h, så det är inga fartvidunder direkt.
Jag är ingen logistiker, jag har ingen aning om det här är ett realistiskt alternativ. 12 km/h låter rätt långsamt och jag vet inte hur den döda vinkeln ser ut för ett 16 meters tåg. Men jag gillar att ifrågasätta grundförutsättningen: att det är självklart att en stad måste ha lastbilar på gatorna hela dygnet.
EDIT: Och Stockholm som är känt för sina vattenvägar, borde kunna ta in last med mindre kanalbåtar till till exempel Skeppsbron eller Blasieholmens Nybrovikensida, för omlastning till elbilståg.
Läs mer på Treehugger.

11 svar på ”Nederländernas lastbilståg”

  1. HenrikAhlen skriver:
    28 augusti, 2012 kl. 9:24 f m

    Smartaste jag sett på länge! Stockholm har ju perfekta förutsättningar för detta! Hoppas Hamilton och Ankersjö läser detta!

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      28 augusti, 2012 kl. 10:37 f m

      Ankersjö har sett det, jag twittrade honom en länk.

      Laddar in …
  2. Ms_Xx skriver:
    27 augusti, 2012 kl. 4:03 e m

    Lysande. Vore fantastiskt skönt att slippa stora lastbilar inne på trånga gator (Götgatan varje morgon till exempel). 
    Jag känner mer och mer att en hyfsat trafikavlastad stad, med rejält mycket mer plats åt cyklister och fotgängare inte borde vara en utopi, utan en realistisk väg framåt som de flesta skulle vinna på (utom de allra mest inbitna bilkramarna, men med tanke på precis HUR mycket mer plats de tar än alla andra känns det inte fel att tvinga dem att begränsa sig lite). 

    Laddar in …
    1. Johannes Westlund skriver:
      27 augusti, 2012 kl. 4:18 e m

      Jag bär på samma övertygelse. Det är snarare den ultimata bilstaden som är utopi. Det finns mycket som pekar på att det du beskriver är den i stort sett enda realistiska vägen framåt om man kombinerar det med kollektivtrafik. 

      Laddar in …
  3. Johannes Westlund skriver:
    27 augusti, 2012 kl. 2:43 e m

    Befintlig spårinfrastruktur kan också användas för distribution under tider då persontrafiken inte kräver hela kapaciteten. Eller så bygger man dedikerade interna distributionskanaler. London vill jag minnas har speciell post-tunnelbana. Dyrt dock. Men oavsett så visar detta att det är helt dumbopuckat att ha så otroligt mycket lastbilar i våra stadskärnor. Det finns andra vägar att gå, andra logistiska lösningar som skulle fungera minst lika bra och dessutom göra staden mycket trevligare.

    Laddar in …
  4. Johan Wedin skriver:
    27 augusti, 2012 kl. 2:08 e m

    En annan lösning för så kallad citylogistik är att använda microterminaler i anslutning till stadskärnan och därifrån distribuera med cykel. Det går bra att lasta 300 kg på en cykeltrailer och man kan köra ända fram till destinationen utan att utgöra vare sig fara eller miljöproblem. 

    Laddar in …
  5. Jacob Hamacher skriver:
    27 augusti, 2012 kl. 10:14 f m

    Det här är ju lysande idéer Christian! 
    Det gjordes ju en omlastningscentral vid Slussen för transporter till Gamla Stan, men denna är nu inklämd av centraltunnelsbygget. Jag har även för mig att den överklagades för att det var något med fri konkurrens och EU att göra? Vet någon mer?

    Laddar in …
    1. Anders Andersson skriver:
      28 augusti, 2012 kl. 10:43 e m

       O-Centralen kör för fullt och har utökat.
      Det som var problemet var att konceptet bröt den direkta kontakten mellan leverantör och kund (lite som när du köper elektronik på onoff och killen i kassan inte kan ett jota om det han levererar – du vet själv hur frustrerande det är). Just i Gamla Stan är det dock så himla trångt att fördelarna med samlastning övervägde och O-centralen är troligen världens enda samlastningsföretag som står på egna ekonomiska ben – alla andra behöver massor med subventioner för att gå runt.

      Laddar in …
  6. eriksandblom skriver:
    27 augusti, 2012 kl. 9:12 f m

    Maten på lokala Konsum har förmodligen redan lastats om eftersom den större typen av lastbilar är för stora att köra på vanliga stadsgator. När man ändå lastar om, så borde man lasta om till mindre bilar som i filmen!
    Ett argument mot satsningar på godståg är just kostnadsdrivande omlastningar. Men de 24 meter långa lastbilarna som används i Sverige är för stora att köra i tätorterna så det blir som sagt omlastningar hur som helst. Sverige tillåter väldigt stora lastbilar, max 60 ton. Det är dubbelt så mycket som i USA där 36 ton är max. Jag har skrivit lite mer om det här Miljarder satsas på tung lastbilstrafik i Sverige – Ecoprofile

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      27 augusti, 2012 kl. 10:08 f m

      I filmen berättas att de nämnda städerna redan har hårda begränsningar för lastbilstrafik i innerstan, bland annat får de bara köra in vissa tider på morgonen.
      Jag tycker det är märkligt att Stockholm inte tar efter holländarna och använder båtar för transport. Tex kunde man lätt nå hela vägen till Gamla Stan där det finns utrymme för omlastning, eller på Blasieholmens baksida.

      Laddar in …
  7. Marcus skriver:
    27 augusti, 2012 kl. 8:31 f m

    Omlastningscentraler för godstrafiken börjar så smått poppa upp i Sverige också, främst i mindre kommuner. Där kör man allt gods till ett logistikcenter för att sedan en lastbil kör in i centrum (ofta en stor dieselbil, men bättre med bara en ivf). På detta sätt kan man få tre lastbilar till 30 ställe i stället för kanske 30 lastbilar till 30 ställe. Det är på rätt väg, men det går för långsamt och man är nog lite rädd för att verkligen ta steget och tänka nytt och testa. Holland är på många sätt ett förebildsland inom trafik- och stadutveckling, kanske för att de inte har någon plats kvar, det är ett litet land med mycket människor, precis som Sverige är ett stort land med extremt lite människor. 

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d