Just nu håller Trafikverket på att planera för en ny jätteväg från Haninge hela vägen till Kungens Kurva. Så här:
Det är inte bara biltrafik som ska få möjlighet att ta sig fram. Trafikverket kallar den:
Tvärförbindelse Södertörn – en säker väg för alla trafikanter. Så här ser det ut för cyklister i den en minuter korta reklamvideon som Trafikverket släppt:
Om vi för en sekund bortser från att man som vanligt blandar ihop fotgängare och cyklister, så visst ser det bra ut? Separat cykelväg, längs hela sträckan! Regionalt cykelstråk, äntligen lite offensiva satsningar. Det ser ut som en av de sörre cykelsatsningarna i regionen vi sett. Och lysande för boende på Södertörn – att få en rak och gen tvärförbindelse.
Men. Kolla på den faktiska sträckningen på OpenStreetsMaps:
Den brandgula linjen är avsedd för motortrafiken. Den blå för cykel. Det ser… knorvligt ut. Inte särskilt gent? Vad är det till exempel som händer där, där den brandgula blir streckad? Varför ska cyklisterna först iväg på en flera kilometer lång omväg upp till Huddinge? Var det inte cykelväg hela sträckan vi sa?
Jo. Där går motortrafiken i tunnel si. Ur reklamfilmen:
Ja, visserligen är det tio gånger dyrare att dra ner biltrafiken i underjorden, men det är det värt för att just där är det naturreservat. Cue fin stämningsbild på dimma över tjärn:
För det går inte för sig att köra runt såklart. Men hur gör vi med cykeltrafiken? Ja, ett sätt vore ju att dra cykeltrafiken genom reservatet. Cyklar är ju inte som bilar, de är istället tysta, miljövänliga och med en cykelväg skulle man vinna bonuseffekten att tillgängliggöra naturreservatet för fler. Och vägen skulle bli… rak. Men hey, det skulle säkert bli dyrt. Cyklister, till skillnad från bilister, klarar omvägar galant. Upp till Huddinge med dem. Biltrafiken däremot, kämpigt att köra runt skogen, vi drar en tunnel till tio gånger priset. Värt varenda krona.
Sen fortsätter den separata cykelvägen längs hela sträckan. Men den som ritade den hade svårt med de raka linjerna:
Det är på riktigt så här de tänker en cykelväg 2018 som är ”längs med hela sträckan”. Vi zoomar in på bara en del för att man ska förstå:
På riktigt. Vad i hela friden?
Är det försök till konst? Vad är det för något?
Låt oss försöka en gissning: Först ägnade man ett decennium åt att in i minsta detalj planera varenda asfaltsmillimeter åt motortrafiken. När allt var klart, och vi menar allt, så fick någon person på kontoret i uppdrag över helgen att rita in cykelvägen. Då blir det sådär. ”Oj, här är det visst en cirkulationsplats med tolv avfarter, 110 km/h i hastighet och fjorton parallella körfält. Ja, men titta, det finns en skogsdunge över och om vi ritar såhär, upp in i grannkommunen, under vägen, över vägen, runt i cirkel och tillbaks igen, så funkar det! Så! Dags att ta helg!
En grej vi inte hittade var hur lång sträckan är i bil, respektive på cykel. Inte fågelvägen alltså, utan faktisk väg. Vi gissar att de skiljer sig åt.
Vi orkar inte. En som däremot orkar gå igenom varenda tokig del av det här miljardhaveriet av skattebetalarnas pengar är Krister Isaksson. Läs hela hans inlägg. Till exempel hur han snabbt identifierar att säkerhet aldrig varit något prio för Trafikverket:
Gul väg är de nya säkra cykelvägen. Under de artonmiljoner filerna för biltrafik läggs cykeltrafiken i tunnel. Precis vid tunnelmynningen lägger man korsningen. För vad kan vara bättre än att placera korsningar där det är lite extra dold sikt? En klassisk orsak till cykelolyckor. (och en grej vi funderar på är hur många korsningar biltrafiken tvingas till på den här nya sträckan?)
Läs Kristers inlägg: Trafikverket: Vi behöver din hjälp och gå sedan in på Trafikverkets sajt för synpunkter och berätta vad du tycker. Den hittar du här:
Trafikverket, Tyck till om Tvärförbindelse Södertörn.
(Vill du inte fylla i formuläret kan du istället fråga på deras Facebooksida här)
Och är du journalist, antingen allmänjournalist eller varför inte miljöjournalist – fundera över om det här kan vara värt några frågor till Trafikverket.