Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

När Nollvisionen blir ett hinder för fler cyklister (del 1)

Publicerad den 25 november, 201413 januari, 2022

I går skrev vi om Nollvisionen och hur den hjälpt till att säkra trafiken, bland annat genom stort fokus på att bygga vägar som är säkra, något som både ökat säkerheten och framkomligheten. För motortrafiken i varje fall.
Idag handlar det istället om hur Nollvisionen direkt försämrar för cyklisterna. Och fotgängarna kan väl tilläggas.

När säkerhet för bilister blir osäkerhet för cyklister

Vi har tidigare skrivit om de 2+1 vägar som byggs när trafiksäkerheten ska höjas. Så här kan de se ut:

Vägen byggs mötesseparerad med vajerräcke i mitten. Genom att dela på tre filer – där man ibland har två fält, ibland ett – så går det att köra om utan att för den skull bygga bred motorväg hela vägen. Bra säkerhet och god framkomlighet, billigt, är tanken.

1280px-E20_2plus1_west_of_Skara
E 20 väster om Skara, foto: Joel Torsson Public Domain

Men det är nu det blir knepigt för cyklisterna.
För samtidigt som man höjer säkerheten och framkomligheten för bilisterna så har man sänkt dem för cyklisterna. Utanför Norrköping blev plötsligt en cykelväg fullständigt livsfarlig när vägen gjordes om till 2+1. Bloggen Med cykel genom livet skrev:

2002 sattes skyltarna upp av Vägverket(numera Trafikverket, bytte namn i mars 2010), då var vägen inte en 2+1-väg. När vägen sedan byggdes om till 2+1 väg under 2012 valde de att inte ta bort skyltarna eller bygga någon infrastruktur för cyklister på sträckan. Eftersom det inte fanns några pengar avsatt för cykelinfrastruktur (…)

Fortfarande skyltat som cykelväg alltså. Men livsfarlig att färdas på (ni ser den gula cykelledsskylten på kartan nedan).


  Prima cykelväg?
(Google maps-länk om bilden ovan inte syns)
Och det är inte bara på enstaka vägar som möjligheten att cykla, och gå för den delen, byggs bort. DN skriver:

De senaste tio åren har över 200 mil landsväg blivit mötesfri och fler mil står på tur. Ombyggnaderna gör att dödsolyckorna minskar dramatiskt – men de kapar också cyklisternas utrymme.

och SVT.se:

Allt fler landsvägar byggs om till så kallade 2+1-vägar med vajerräcken för att göra biltrafiken säkrare men för de som vill cykelpendla till jobbet blir det besvärligt och riskfyllt.

Och Trafikverket håller med om att även om det inte är förbjudet att cykla på de ombyggda vägarna, så är det inget de själva skulle ge sig på att göra:

– Det är inte alls lämpligt för varken fotgängare eller cyklister att vara på de här vägarna, men det ska mycket till innan vi förbjuder det. Det som gör att det funkar är folk inser att det är farligt så att de undviker att vara där som fotgängare och cyklister säger Roger Johansson, utredare på Trafikverket.

Trafiksäkerhet genom självbevarelsedrift alltså. Cyklisterna fattar att det är livsfarligt så därför håller de sig undan. Vilket gör framkomligheten till precis noll.
(Läs också: Räkna (inte) med Trafikverket och Vi är inte emot att bygga cykelvägar)
Men 2+1 vägarna handlar om hur Nollvisionen drabbar cyklisterna indirekt. Det finns också exempel på när själva visionen används som argument mot cyklisters framkomlighet.
Och det ska vi prata om i nästa inlägg. Kommer i eftermiddag.
 
Läs också på temat: När Trafikverket bygger leder försvinner cykelvägen

3 svar på ”När Nollvisionen blir ett hinder för fler cyklister (del 1)”

  1. Pieter Kuiper skriver:
    27 november, 2014 kl. 8:07 f m

    Då jag pratade med en regionchef av Trafikverket fick jag som svar att det blir säkrare för cyklister också med 2+1. Olycksstatistiken går nämligen ner. Javisst, det är för att ingen vågar cykla där. Så det blir bil eller buss eller långa omvägar.

    Laddar in …
  2. Ms_Xx skriver:
    26 november, 2014 kl. 11:31 f m

    Tycker att det är helt sjukt att det bara får byggas på, fler och fler 1:2-vägar, och att problematiken med cykling och för den delen promenader längs de vägarna HELT ignoreras eller viftas undan. Det visar tydligt på människans oerhört starka dragning till enkla lösningar på svåra problem (vilket i princip aldrig funkar), och på trafikmaktordningen.
    Man blir så trött…

    Laddar in …
  3. Ingrid skriver:
    25 november, 2014 kl. 11:16 f m

    http://bikeyface.com/2014/11/05/bike-cation/ Jag tyckte den var ”kul” om det där med cykelvägar som blockeras eller inte fungerar på olika sätt … Snörröjning, belysning väjningsplikt etc …

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d