I går skrev vi om Nollvisionen och hur den hjälpt till att säkra trafiken, bland annat genom stort fokus på att bygga vägar som är säkra, något som både ökat säkerheten och framkomligheten. För motortrafiken i varje fall.
Idag handlar det istället om hur Nollvisionen direkt försämrar för cyklisterna. Och fotgängarna kan väl tilläggas.
När säkerhet för bilister blir osäkerhet för cyklister
Vi har tidigare skrivit om de 2+1 vägar som byggs när trafiksäkerheten ska höjas. Så här kan de se ut:
Vägen byggs mötesseparerad med vajerräcke i mitten. Genom att dela på tre filer – där man ibland har två fält, ibland ett – så går det att köra om utan att för den skull bygga bred motorväg hela vägen. Bra säkerhet och god framkomlighet, billigt, är tanken.
Men det är nu det blir knepigt för cyklisterna.
För samtidigt som man höjer säkerheten och framkomligheten för bilisterna så har man sänkt dem för cyklisterna. Utanför Norrköping blev plötsligt en cykelväg fullständigt livsfarlig när vägen gjordes om till 2+1. Bloggen Med cykel genom livet skrev:
2002 sattes skyltarna upp av Vägverket(numera Trafikverket, bytte namn i mars 2010), då var vägen inte en 2+1-väg. När vägen sedan byggdes om till 2+1 väg under 2012 valde de att inte ta bort skyltarna eller bygga någon infrastruktur för cyklister på sträckan. Eftersom det inte fanns några pengar avsatt för cykelinfrastruktur (…)
Fortfarande skyltat som cykelväg alltså. Men livsfarlig att färdas på (ni ser den gula cykelledsskylten på kartan nedan).
Prima cykelväg?
(Google maps-länk om bilden ovan inte syns)
Och det är inte bara på enstaka vägar som möjligheten att cykla, och gå för den delen, byggs bort. DN skriver:
De senaste tio åren har över 200 mil landsväg blivit mötesfri och fler mil står på tur. Ombyggnaderna gör att dödsolyckorna minskar dramatiskt – men de kapar också cyklisternas utrymme.
och SVT.se:
Allt fler landsvägar byggs om till så kallade 2+1-vägar med vajerräcken för att göra biltrafiken säkrare men för de som vill cykelpendla till jobbet blir det besvärligt och riskfyllt.
Och Trafikverket håller med om att även om det inte är förbjudet att cykla på de ombyggda vägarna, så är det inget de själva skulle ge sig på att göra:
– Det är inte alls lämpligt för varken fotgängare eller cyklister att vara på de här vägarna, men det ska mycket till innan vi förbjuder det. Det som gör att det funkar är folk inser att det är farligt så att de undviker att vara där som fotgängare och cyklister säger Roger Johansson, utredare på Trafikverket.
Trafiksäkerhet genom självbevarelsedrift alltså. Cyklisterna fattar att det är livsfarligt så därför håller de sig undan. Vilket gör framkomligheten till precis noll.
(Läs också: Räkna (inte) med Trafikverket och Vi är inte emot att bygga cykelvägar)
Men 2+1 vägarna handlar om hur Nollvisionen drabbar cyklisterna indirekt. Det finns också exempel på när själva visionen används som argument mot cyklisters framkomlighet.
Och det ska vi prata om i nästa inlägg. Kommer i eftermiddag.
Läs också på temat: När Trafikverket bygger leder försvinner cykelvägen
Då jag pratade med en regionchef av Trafikverket fick jag som svar att det blir säkrare för cyklister också med 2+1. Olycksstatistiken går nämligen ner. Javisst, det är för att ingen vågar cykla där. Så det blir bil eller buss eller långa omvägar.
Tycker att det är helt sjukt att det bara får byggas på, fler och fler 1:2-vägar, och att problematiken med cykling och för den delen promenader längs de vägarna HELT ignoreras eller viftas undan. Det visar tydligt på människans oerhört starka dragning till enkla lösningar på svåra problem (vilket i princip aldrig funkar), och på trafikmaktordningen.
Man blir så trött…
http://bikeyface.com/2014/11/05/bike-cation/ Jag tyckte den var ”kul” om det där med cykelvägar som blockeras eller inte fungerar på olika sätt … Snörröjning, belysning väjningsplikt etc …