Apropå gårdagens genomgång av kommentarsfält, här är en jag tänkte lyfta ut speciellt. Den tillhör en klassisk genre, ”privatperson läxar upp cyklister om trafikreglerna” och de dyker upp i nästan alla sammanhang där det handlar om just cyklister. Det brukar inte vara så noga med om det stämmer eller inte. Här är ett exempel från gårdagen (där sammanhanget alltså var Malin Blom på cykel som blivit påkörd av bilist som enligt vittnen kört mot rött, i bussfil, på cyklist och sedan smitit från platsen):
Nej cyklister har inte ”väjningsplikt mot bilar” sådär i allmänhet, det är inte ”vid vite” förbjudet att använda ”bilars körfält” och det är inte förbjudet att cykla på övergångsställe.
Här ett annat, från Twitter:
Var klämde skon? Jo, bilisten ifråga, som fann tid att ta upp mobilen och fota när hen körde, tyckte att:
Nu är det visserligen förbjudet för vuxna att cykla på trottoaren, oavsett hur ”logiskt” det känns, men hey, cyklister liksom.
Men det här handlade ju om random privatpersoner och som vi konstaterat massor med gånger är det inte så att alla kan trafikreglerna, ens de som tagit som sin mission att lära andra. Eller ens de som har körkort. Sådant är livet, inte mycket att göra åt.
Vilket raskt för mig över till det som skulle ha varit gårdagens post, nämligen den där skylten som Gävle kommun hade uppe ett tag, för att sedan plocka ner. Den har funnit ett helt nytt liv på internetz, där den delas friskt.
Nu också av en Stockholms många trafikskolor:
”Visste ni detta mina tvåhjuliga vänner? Mitt svar är NEJ” var alltså budskapet. Hashtag trafikolycka.
Nej, det visste vi inte, min fyrhjuliga kamrat. Vad vi däremot visste är att skylten är felaktig och missledande. Skälet till att den valsar runt på internet, trots att den plockats ner av kommunen, är att den ger ett enkelt svar på en komplicerad fråga, att den är superenkel att dela och att det räcker med att lägga till ett passiv-aggressivt ”Ha! Det hade ni inte koll på!” så har man tvålat till alla dumma cyklister därute. Eller hur.
Och i det här fallet är kryddan att det är en frickin körskola som delat den – det vill säga de som utbildar framtidens bilförare.
Det här är viktigt. Vi har skrivit om det förut. Jag ska återkomma till det alldeles strax. Men först några korta rader om varför skylten är felaktig – för dem som inte läst våra tidigare inlägg:
För det första, om en instruktör från den aktuella körskolan kommer med sin elev och i bilen ska korsa en cykelbana som slutar i cykelöverfart – så säger lagen tydligt att de har väjningsplikt:
Trafikförordningens 3 kap:
61 a § Vid en cykelöverfart har en förare väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten.
Så redan där är körskolan ut och cyklar (HA!).
För det andra – fordon som svänger över cykelpassage ska också de lämna företräde. Transportstyrelsen visade det så här (men sedan september förra året gäller det cykelpassage, inte cykelöverfart – de har ju bytt namn):
Det finns massor av andra exempel: en vanlig situation i Stockholm är att man har övervakade cykelpassager, det vill säga med trafikljus, där högersvängande trafik får grönt samtidigt med cyklister. Där gäller också väjningsplikt för korsande trafik enligt Trafikförordningens:
§60 En förare som efter att ha svängt i en korsning ska passera ett bevakat övergångsställe ska köra med låg hastighet och har väjningsplikt mot gående som på rätt sätt har gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället.
Skyldigheten enligt första och andra styckena vid bevakade övergångsställen gäller även mot cyklande och förare av moped klass II vid bevakade cykelpassager.
Jag skrev förra gången i kommentarsfältet:
Utformar man en skylt som den här är gjord så förenklar man medvetet för att få ut ett budskap. Budskapet här är att det är cyklars ansvar att stanna oavsett omständigheter när de kommer ut på cykelöverfarter eller cykelpassager.
Det är fullständigt felaktigt och dessutom farligt, eftersom det ger bilister den felaktiga uppfattningen att det bara är att köra.
Och att cyklister får skylla sig själv, kanske jag ska tillägga.
Man kan tycka att en tokdelad skylt inte är något att gnälla över. Men dels, jo det är det. Det sprider en missuppfattning som utsätter cyklister för livsfara. Dels är det ju inte enda exemplet på när folk som borde veta bättre, inte gör det (minns till exempel Göteborgsposten som fortfarande tror att cyklister alltid har väjningsplikt i korsningar).
Och kanske viktigast: i trafiken krävs samspel – alla måste hjälpa åt för att vi alla ska komma hem till våra familjer, nära och kära, arbeten och affärer hela och rena.
Den här skylten är ett utmärkt exempel på motsatsen, den handlar om allt annat än samspel. Den vänder sig i praktiken bara till cyklisterna. Det budskap som når bilisten, är ”jag behöver inte stanna”. Jag behöver inte bry mig. Jag behöver inte samspela. Cyklisten ska stanna. ”Alltid” och ”javisst”.
Och budskapet är så förenklat och så attraktivt att till och med en körskola går på det. Samtidigt är alla utbildningsinsatser vi sett exempel på de senaste åren riktade uteslutande till… cyklisterna. Men det krävs fler än en part för att man ska kunna samspela. Och därför måste man rikta sig till alla trafikanter.
I resten av världen är det inte ovanligt:
Danmark och Australien hade utbildning i hur man öppnar bildörren (I Sverige vet inte ens alltid polisen att det är ett brott att dörra cyklister)
Storbritannien hade utbildning för taxiförare och för lastbilsförare.
I Chicago utbildar man sina poliser om cykling. Och bussförare.
Det var för några år sedan tal om en informationskampanj till lastbilsförare i Stockholm- eftersom högersvängande lastbilar är en av de stora trafikfarorna för cyklister – men den blev aldrig av. Privatbilister nås inte överhuvudtaget. Annat än när de tar körkortet och går hos… trafikskolor.
EDIT: På förekommen anledning: Ja, jag har körkort också och ja jag kör också bil regelbundet.
Läs också:
Krister Isaksson Rättning i leden
Cyklistbloggen: När kommer kampanjen riktad till motortrafikanterna?
Tipstack till Jonas Sten.
Vad jag brukar säga när folk säger att de har företräde och inte bryr sig om att se sig för är ” Det spelar ingen roll, det gör fortfarande j****gt ont att bli påkörd av en lastbil”. bra tanke att ha i trafiken. Det viktiga är att undvika olyckor, inte att hålla på sin rätt.
Och när jag cyklar (inte så ofta) så tar jag det väldigt lugnt i de lägen där jag vet att det kan vara svårt att se mig. Som bilist, det kan vara väldigt svårt att hinna se en cyklist, inte bara för farten, man har döda vinkla etc. Det man kan göra är att försöka vara så tydlig som möjligt med vad man skall göra, blinkar man höger i god tid och svänger så är det inte säkert att man ser ens en bil snett bakom, det har en skyldighet att ha koll de också.
Här på bloggen brukar idén om att ”ingen har företräde, bara väjningsplikt” nämnas ofta i artiklarna. Att det gör ont att bli påkörd är inte något som trafikförordningen ska ta hänsyn till, om du vill ha en variant på det så är det väl snarare att störst inte ska gå först.
Motorfordon är farliga inte för att cyklister gör fel utan för att de kör fort utan marginaler. Det samma gäller många andra trafikanter med hund eller med cykel, men de har bara sitt eget liv som insats. Så moralkakor är bra men bara om de levereras till alla så att alla ändrar beteende, inte bara ”dom där andra”
Det var väldigt oklart att detta handlade om en cykelöverfart. Det tog mig nog mer än 2/3 av artikeln o förstå att det var de du prata om.
Väjnings plikt gäller för cyklister på sk. cykel passage, när man kommer in på en väg från t.ex en cykelbana.
Men annars vid cykelöverfarten så råder väjnings plikt mot korsande trafik som kommer från höger i enlighet med höger regeln. På cykelöverfarter skall cyklister anpassa sin hastighet o ta hänsyn till avstånd för den korsande trafiken som närmar sig överfarten. (mao swisha över med 20cm marginal, är inte ok här o ett lag brott).
För mer information kring trafikregler för cyklister/mopedist och motorcyklist i ett grovt samlings dokument kan man se här.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/
Med vidare specifika regler för cyklister.
Som cyklist, anta alltid att man har väjningsplikt och att man uppför sig på ett förutsägbart vis är sannlikt det säkraste man kan göra.
// Örebro cyklist.
Nej, högerregeln gäller inte vid cykelöverfarter.
Vid cykelöverfart råder absolut väjningsplikt för korsande trafik från båda hållen. Trf 3kap
61 a § Vid en cykelöverfart har en förare väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten. Förordning (2014:1035).
Och för cyklister gäller bara 6kap:
6§ Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelöverfart ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos fordon som närmar sig överfarten. Förordning (2014:1035).
Det råder inte väjningsplikt vid cykelpassager, utan där är principen om dubbelt ansvar. Cyklister får inte passera om det inte kan ske utan fara, och korsande trafik ska ge cyklister som är på väg att, eller håller på att passera cykelpassagen, tillfälle att passera.
Har inte reglerna för väjningsplikt vid cykelöverfart ändrats relativt nyligen? Minns att IKEA (i samarbete med NTF kanske?) hade någon broschyr för inte jättemånga år sedan (mindre än 10 iaf) där de var tydliga med att det alltid var cyklisten som hade väjningsplikt om de cyklade på cykelöverfart.
Kan ni inte göra ett inlägg där bestämmelserna för respektive situation framgår klart och tydligt, med hänvisningar till trafikregler? Tänker på cykelpassage/-överfart, övergångsställen, trottoarer, cykelbanor, kombinerade cykel- och gångbanor samt vägbanor (och vägbanor där det faktiskt finns cykelbana). Det är ett stort jobb men det behövs ju, som ni märker.
Cykelöverfartsreglerna ändrades i september förra året. Nu råder väjningsplikt för korsande trafik:
https://www.cyklistbloggen.se/2014/08/nu-infors-vajningsplikt-vid-cykeloverfarter/
Jo, kanske det är dags för en post. Problemet är att reglerna inte är glasklara. Av ett skäl – det gör enligt teorin att alla skärper sig lite. Eller att störst går först.
Tips till artikelförfattaren! Om du direkt i din text hade förklarat att det numera gäller annat (bytt namn) gällande cykelpassager/överfarter så hade det blivit mindre förvirrande att följa med i resten av texten. Jag tänker på ditt exempel gällande ”…för det första, om en instruktör…” Mvh Trafikläraren
Den stora lärdomen handlar nog om vilka attityder man ska sprida. Att tro att cyklister är magiska och alltid har väjningsplikt är inte bra i trafiken.
Att anpassa farten vid cykelöverfart, cykelpassage, övergångsställ, bort frästa övergångsställ och desire lines som skapas av gående är väl ett minimum att lära ut. Hela grejen med vem som har väjningsplikt är meningslöst när man väl har kört på någon och har man inte gjort det så har man ju inte anpassat farten.
Ummm… det är ju det jag påtalar i parentesen, med länk till relevant post.
I övrigt håller jag med Erik nedan.
Ja det gör du. Dock efter exemplet med att man ska släppa fram cyklisterna på överfarterna. Det blir lätt att tro att det gäller i alla situationer när det gäller överfarter. Så är det ju numera. Förut behövde man ju bara släppa över i samband med sväng över det som då hette cykelöverfart. Håller också med Erik. Handlar om att kompromissa.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/
Med anledning av att det enligt Christian inte är förbjudet att cykla på övergångsställen. Det kan behövas ett förtydligande. Du har som cyklist på övergångsställe väjningsplikt.
http://www.jnytt.se/krockade-med-bil-tvingas-bota#
Ja, men det var ju inte riktigt poängen. Poängen var att bara kort peka ut att det är fel. Annars hade inlägget blivit ännu längre med ännu mer jobbig lagtext.
Hade du skrivit vad du tror istället för hen hade du fått högsta betyg. Nu blev en tredjedel läst.
Å hej å hå…
Här blandas det lite om vart annat tyvärr. Jag jobbar själv som trafiklärare och är absolut ingen expert på trafiklagstiftningen utan siktar snarare på att försöka lära ut sunt förnuft till mina elever.
Men, notera att det är skillnad på formuleringen ”väjningsplikt” och ”ge tillfälle att passera”. Väjningslikt är en absolut plikt att inte hindra eller störa, dvs den andra trafikanten ska inte behöva sakta ner när du kör förbi.
Att ge tillfälle att passera däremot kan ju göras både bakom och framför bilen, dvs om jag gasar lite och svänger före cyklisten så att denna kanske måste bromsa, men ändå kan passera så har jag följt lagens bokstav.
Nu lär jag inte ut så, utan lär felaktigt ut att man som bilist har väjningsplikt mot alla när man svänger, och jag lär mina elever att titta långt längs cykelbanorna för att i god tid kunna upptäcka cyklister och om möjligt väja/bromsa/stanna för att om möjligt undvika att bromsa ner en cyklist och jag lär mina elever att det är mycket enklare för oss bilister att få upp farten igen, än för en cyklist som har måst stanna i onödan.
Shit ”Jag jobbar själv som trafiklärare och är absolut ingen expert på trafiklagstiftningen utan siktar snarare på att försöka lära ut sunt förnuft till mina elever.” blir ju mörkrädd, men förklarar ju en del av artikelförfattaren just tog upp.
”nästa gång en cyklist inte cyklar där den ska smäller det fan”
Det här! Våldshoten. Aggressionen. Vi vet att cyklister dödas i trafiken. Vi vet att det finns bilister som smiter från olyckor. En person som uttalar ett sånt hot och dessutom färdas beväpnad med en metallklump på något ton i hög hastighet borde få ett samtal med polisen.
Inte för at vara sån men det känns ju som att du som går cyklar alltid borde vara vaksam mot bilar, det är ju ändå du som får mest ont, samtidigt du som bilist borde vara vaksam mot gång och cykeltrafik då de oftast e du som orsakar mest skada, ganska logiskt. oavsett vad som gäller… inte fan kör jag på en person som vid fel ställe korsar vägen bara för att jag har rätt. släpp mobilen när du kör å var lite vaksam tack!
Daniel, visst är det viktigt att vara vaksam, men för att trafiken ska flyta på behövs regler och samspel. Om jag följer resonemanget fullt ut kan jag bara cykla i gångfart bredvid parkerade bilar för att hinna stanna om de öppnar en dörr. Och tex på Vasagatan i Stockholm söderut kan jag inte cykla alls i cykelfältet, för det går inte att vara vaksam nog i vardagstrafik – där måste jag kunna lita på bilförarna. Lite som att köra 50 på huvudled: Man är vaksam som alltid, men litar på att korsande inte bara kör in.
Sen håller jag helt med om andra delen i resonemanget om att i möjligaste mån undvika att skada andra.
Haha, kollade precis på Instagram, Hornstulls Trafiskskolas sida är ”under rekonstruktion på grund av en cyberattack”. Undra om det är det de kallar de när folk påpekar att de som trafikskola borde kunna trafikreglerna bättre än att lägga upp felaktiga anti cyklist-skyltar på Instagram?
Eftersom det där med ”dörrande” tyvärr inte verkar alltför ovanligt så undrar jag: är det relativt vanligt att bildörrar körs av då en bilist ”dörrar” en förbipasserande bil?
Nej, för bilister finns det alltid överbredd och marginal att hålla ut.
Cykelfältet är däremot utan undantag målat max trettio centimeter från den parkerade bilen. Oavsett hur bred vägen är i övrigt. Även om du kör puckelpist mitt på den vänstra markeringen är du inom dörrzonen.
Att förvandla svart till vitt ( eller möjligen tvärtom) är inte lätt även med den största djupdykningen i och till försök analys av trafikjuridikens mysterier. Att man inte ska köra på någon som korsar är ju bara enkelt förnuft, i övrigt verkar det bara handla om prestige med tanke på ordsvadan. Bäst var ju dock insikten om samspel.
Ja, jo, att man inte ska köra på folk är ju en rätt vettig grundregel. Vårt budskap är alltid, prestige eller inte, att i trafiken krävs samspel. Alla måste hjälpa till. Le och vinka. Tror det mesta skulle bli bättre om alla hade det i bakhuvudet.
Blanda inte ihop cykelpassage och cykelöverfart !
Själnklart är ett gemensamt ansvarstagande för säkerheten det bästa men för att klara ut de korkade reglerna gällande vem som har väjningsplikt och när.
Tyvärr framgår det inte tydligt i ovanstående att cyklister har väjningsplikt vid cykelpassager, medan bilisten ska iaktta försiktighet, och cykelpassager är det vanligaste när en gata och cykelväg korsar varandra.
Den andra varianten, cykelöverfart, är att likna vid ett övergångsställe med tydlig uppmärkning med tex ”hajtänder” och då är det bilisten som har väjningsplikt.
Nja, är det verkligen så? Enligt 3 Kap 61 § och 3 Kap 61 § så har cyklister ej generell väjningsplikt vid alla cykelpassager. Jag noterar även att det inte står något om väjningsplikt i 6 Kap 6 §, väjningsplikt kanske är en specifik juridisk term som för mig sig vissa förutsättningar och andra effekter som ej är detsamma som att ”du ska släppa förbi andra”.
3 Kap 61 §
…
En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars
efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad
cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och
mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen
tillfälle att passera. Förordning (2014:1035).
3 Kap 61 §
Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en
cykelpassage ska sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon som närmar
sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.
Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en
cykelöverfart ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos
fordon som närmar sig överfarten. Förordning (2014:1035).
https://lagen.nu/1998:1276
Får skicka in två rättelser i mitt paragraf-refererande (damn you copy paste!) här ovan:
1. ”Enligt 3 Kap 61 § och 3 Kap 61 §” ska vara ”Enligt 3 Kap 61 § och 6 Kap 6 §”
2. Andra rubriken ska vara ”6 Kap 6 §”
Var blandar vi ihop cykelpassage och cykelöverfart?
Vid cykelpassage råder faktiskt inte väjningsplikt för någon, om man ska vara strikt. Trafikförordningen är rätt restriktiv med användandet av den termen.
Däremot råder dubbelt ansvar. Cyklister får inte passera om det inte kan ske utan fara, och korsande trafik ska ge cyklister som är på väg att, eller håller på att passera cykelpassagen, tillfälle att passera.
När jag kör bil tar jag på mig en stor del av det delade ansvaret, eftersom den som riskerar livet är cyklisten, inte jag.
Håller med dig Christian.Självklart att de svagare skall ha förtursrätt, de som riskerar liv och hälsa, dvs cyklister och fotgängare. Å andra sidan bör de följaktligen vara extra försiktiga.
6 kap 6 paragrafen:
”Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelpassage ska sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.”
Ordet väjningsplikt finns mycket riktigt inte med men det är väl precis det som ändå sägs?
Läs också 3 kap 21 paragrafen som beskriver den väjningsplikt man har, bla från en cykelbana
Nja. Väjningsplikt används restriktivt av ett skäl. Väjningsplikten lägger ett absolut ansvar att stanna på den väjningspliktige. När det gäller cykelpassager gäller alltså dubbelt ansvar, med en juridiskt starkare formulering för korsande trafik.
Läser man tex hela paragraf 61, ser man att lagstiftaren skärper texten för sväng över cykelpassge, jämfört med att bara korsa den:
61 §
En förare som närmar sig en obevakad cykelpassage ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelpassagen.
En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera. Förordning (2014:1035).
När det gäller väjningsplikt så finns det fortfarande kvar ett krav att ha uppsikt från andra trafikanter, tex i ”zebralagens”:
” § Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.”
Samtidigt som alltså korsande trafik har väjningsplikt.Liknande formulering finns också på cykelöverfart.
Det handlar om hängslen och livrem -lagstiftaren vill att alla tar ansvar.
Man kan också lägga till att många kommuner bygger cykelbanorna obrutna, vilket innebär att korsande trafik har väjningsplikt enl 3kap §59:
59 § På cykelbanor skall cyklande och förare av moped klass II lämnas företräde av andra fordonsförare.
Tex Örebro (https://www.cyklistbloggen.se/2013/12/jamstallda-vagar-i-orebro/ )
Stort tack till Cyklistbloggen för att ni gör min och andra cyklisters röst hörd! Ni är bäst!! 🙂
Först beskriver ni som om trafikskolan hade fel, sen så skriver ni att de är ”ute och cyklar”.
Hur ska ni ha det egentligen? Gjorde de fel eller gjorde de rätt?
För det kan väl inte vara fel att vara ute och cykla? 😉
ha ha ha ha
Att inte cykla är att gå för långt! 😀
Situationen när cyklister och bilister får grönt samtidigt är obehagligt när bilister inte känner till att de ska anpassa farten vid högersväng.
De gånger jag cyklar Ringvägen och ska över gatan för att komma till Åhléns vid Skanstull hoppar jag alltid av cykeln och går över eftersom jag som cyklist tycks vara a) osynlig eller b) har alltid väjningsplikt enligt stressade bilister.
Just den platsen cyklar jag ofta – och när jag står i den lilla rutan vid Åhlens och ska rakt över bort mot Rutger Fuchs, så är det ofta ett gäng eftersläntrare som åkt på gult som kommer svängande upp på bron samtidigt som vi som ska rakt har grönt. Jävligt otäckt om man missar dem.
Eftersläntrare från Rinvägen som svänger vänster mot bron är legio. Men högersvängande bilar som ska ner till lilla bron är obehagligare då de gasar och fattar inte att gångtrafikanter och cyklister har grönt.
Tyvärr så anses det ju att att trafikläraren alltid har rätt, men det är ju inte alltid så. Lika så med polismänn.
Det var ju någonstans i norrland där en trafikskola lärde ut fel vid trafikljus, då lärarna var ovana med sådana finesser.
Kraven verkar ju annars vara behörighet B under minst tre år på ett decennium. 21 år + behörighet för det fordon som man vill lära ut. Samt ingen längre körkortsåterkallelse eller villkor om alkolås. Samt att man genomgått en yrkeshögskoleutbildning.
http://www.korkortsportalen.se/Foretag/Godkannande-av-kompetens/Trafiklarare/
Kraven verkar ju inte vara så svåra att klara av. Man kan ju tycka att det bör vara minst 30 år med körkort i fem år, utan återkallelser.
Hej Robert. Jag jobbar själv som trafiklärare och håller inte med om att ”trafikläraren alltid har rätt”. Precis som vilken yrkesgrupp som helst så kan det bli fel ibland. Vissa regler är tyvärr lätta att röra ihop ibland, särskilt t.ex då en fråga ställs i en stressig situation ute i trafiken. Det viktigaste för oss som lärare att förmedla är hur man kör säkert, kort och gott. Tycker det är trist att många tror att vårat jobb är enkelt och att kraven inte ”verkar vara så svåra att klara av” Visst är det så att ålderskraven hade kunnat vara högre, men samtidigt så åker jag regelbundet med 17-18-åringar som när man frågar dom hur dom tycker och tänker i vissa situationer har ett betydligt sundare synsätt på hur man bör bete sig i trafiken än vad en del i 30-årsåldern har. Sedan är jobbrt i sig väldigt jäktigt med stundtals farliga situationer ute i trafiken och oftast bara 5 minuter mellan varje lektion där man ska hinna luhna ner sig igen. Rekommenderar inte yrket till någon som har lätt för att bli stressad…
Om du inte kan komma med ett praktiskt exempel så är din halva anekdot inget mer än ett sätt att klanka ner på dumma norrlänningar som inte förstår hur trafikljus fungerar. Ganska dålig stil om du frågar mig.