Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

När har cyklister rätt till företräde?

Publicerad den 26 augusti, 201819 juni, 2022

Uppdaterad 20:43

Plötsligt i fredags började ytterligare en ny sorts trafikskylt dyka upp i Cyklistbloggens flöden. Och sedan dess dyker den upp dagligen, i Facebookgrupper om trafik, i kommungrupper och grupper för bostadsområden, ”Vi som bor i…”.

Ibland helt utan kommentar, ibland med ett ”Så det så cyklister”, ”Tänkvärt!” eller ”Borde sättas upp överallt”.

Så, eftersom vi ser en ny Gävleskylt födas, där en skylt tas ur ett sammanhang och sedan används för att bevisa att cyklister alltid har väjningsplikt, så tänkte vi reda ut den här lite.

Foto: Magnus/Twitter

För det första, budskapet stämmer, men är en truism. I trafiken har ingen rätt till företräde, det är inget unikt för cyklister. Man hade kunnat ändra texten till ”Hej bilist, du har inte företräde när du kör över gatan” och sätta upp i varje korsning på precis samma sätt. De hade varit lika korrekta. Eller lika missvisande.

Ingen har företräde i trafiken.

Det är en del i själva grunden för precis allt trafiksäkerhetsarbete i Sverige: Att man inte har några rättigheter, bara skyldigheter.

Vi hörde av oss till Norrköping, där skyltarna är uppsatta. De svarar:

– Eftersom det ej finns några cykelpassager där cyklister har företräde i  Norrköping så har dessa skyltar satts upp på fyra olika ställen där det  skett olyckor när cyklister inte har uppmärksammat att dem ej har  företräde.

Så här ser den ut när man ser den i kontext:

Foto: Magnus/Twitter

Kommunens syfte är alltså att varna cyklister att de har väjningsplikt i korsningen, så att man minskar risken för olyckor.

Det är ett lovvärt syfte. Men vi har ju skrivit tidigare om när myndigheter skapar egna trafiklösningar, att den riskerar att skapa missuppfattningar och att tvärtom göra det svårare och mindre tydligt för trafikanter.

Nu ser vi den här skylten delas viralt som om den var en generell sanning. Precis som med Gävleskylten, används den som ett sätt att få ut budskapet att cyklister alltid ska stanna. I en trafikverklighet där, som vi visat här på bloggen, inte ens myndigheter och polis, trafikskolor och media alltid har koll på trafikreglerna, så blir det här på riktigt farligt för cyklister.

I det här fallet hade lösningen varit enkel. För att göra cyklister på de här fyra specifika platserna i Norrköpings kommun uppmärksamma i just de här korsningarna hade man kunnat skriva:

”Hej cyklist. Var försiktig, när du korsar vägen. Här har du väjningsplikt mot korsande trafik”.

Det hade varit korrekt för just den situationen och visat exakt på vad trafikreglerna faktiskt säger.  Och här vill vi tillägga: Det hade inte varit en dum idé att även upplysa korsande trafik om att det kan komma cyklister här och att ansvaret faktiskt ofta är delat.

Och till sist en bedjan till alla som vill göra egna trafikskyltar därute: Snälla, ta ett samtal med Transportstyrelsen och valfri trafiksäkerhetsexpert först. Fundera på vilket budskap ni vill sända ut. Och eftersom det är 2018, hur det kan missförstås i sociala medier.

Så ökar vi på riktigt säkerheten för alla i trafiken.

Läs också: Den ultimata guiden till vem som har väjningsplikt.

EDIT: Någon skrev att skylten på bilden eventuellt står vid en cirkulationsplats. I så fall är det ännu lite värre. Om det är så att olyckor uppstår vid utfarter till cirkulationsplatser så är det i en trafiksituation där det i praktiken råder ömsesidig väjningsplikt.

Cyklisten eftersom det är en obevakad cykelpassage.

Men fordon på väg ur cirkulationsplatsen, eftersom Trafikförordningens 3 kap, 61§ säger:

En förare som ska köra ut  ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en  vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg  hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just  ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera. Förordning (2014:1035).

Läs mer om skillnaden mellan ”väjningsplikt” och ”ge tillfälle att passera” här.

Kanske kan någon Norrköpingbo bekräfta: Är skyltarna uppsatta vid cirkulationsplats?

Och edit igen: Jo, skylten sitter åtminstone på ett ställe uppsatt vid en cirkulationsplats. Har olyckor skett här, vore det alltså rimligt att vända sig till samtliga trafikanter. Eller kanske ännu hellre fundera på om platsen går att göra säkrare. Frågan är varför det inte görs.

Och sista (?) edit: Några har kommenterat att bilister, till skillnad från cyklister, har körkort och att de därför redan vet väjningsregler i cirkulationsplatskörning. Värt att påpeka då att eftersom både cyklister och bilister i praktiken har väjningsplikt i den här situationen krävs att bägge trafikanterna missar det för att en olycka ska kunna ske.

3 svar på ”När har cyklister rätt till företräde?”

  1. Dennis skriver:
    30 augusti, 2018 kl. 5:24 e m

    Hej kära cyklister och bilister.
    Angående cykelpassage vid cirkulationsplats så korsar ju ena halvan utfarten medan andra halvan korsar infarten i Kungarondellen och de flesta andra cirkulationsplatser. Enligt trafikförordningens 3 kap, 61§ ska ju bilisten lämna företräde när denna kör UT ur cirkulationsplatsen. Cyklisten har således väjningsplikt vid infarten. Eller? Detta borde ju i praktiken innebära att skylten kan tillämpas på halva cykelpassagen. Min erfarenhet som bilist vid INFART till en cirkulationsplats är att ett fåtal cyklister bara kör rakt ut med livet som insats medan de flesta söker ögonkontakt och förväntar sig få passera vilket de ofta också får. Sällan man ser någon som kliver av.

    Rätta mig om jag har fel.

    Laddar in …
  2. Peter Hallström skriver:
    30 augusti, 2018 kl. 7:58 f m

    Hej Cyklistbloggen.
    Vad trevligt att ni har uppmärksammat mitt foto.
    Att ni valt att tolka fotot och skylten som en pekpinne mot cyklister står er naturligtvis fritt även om jag såg den som ett bidrag till ett säkrare trafikklimat.
    Vänligen
    Peter Hallström
    Norrköping

    Laddar in …
  3. Simon Andersson skriver:
    26 augusti, 2018 kl. 4:01 e m

    Jag är Norrköpingsbo. Skyltarna sitter som nämnts på fyra olika platser. Där en av platserna är en cirkulationsplats (den på bilden), två är vid cykelpassager som korsar vägraksträckor (varav en passage sen tidigare även är skyltad med vägmärke B1), och den sista platsen är jag osäker på men tror det kan vara en cirkulationsplats (har inte hunnit kolla den, och kommunen angav en otydlig beskrivning om exakt var den står).

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d