Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Viljan att förstå trafikbrott är stor. Ibland.

Publicerad den 22 februari, 20162 januari, 2022

Det här är ett bitter-inlägg. Jag är medveten om det. Det här inlägget är inte konstruktivt, det är bara rent gnällbittert. Men ibland måste man få vara lite bitter.
Alla cyklister vet att om en cyklist bryter mot trafikreglerna så är det för att alla cyklister är rödljuskörande cykelmemilsmarodörer som borde förbjudas vistas i trafik så att ”Livrädda pensionärer och småbarnsföräldrar” slipper ” kasta sig åt alla håll”.
Många minns säkert när TV4 förklarade att det pågick ett ”cykelkrig”, när en tvåårig flicka blivit påkörd av en cykel i en cykelbana i Stockholm.

Tvååriga Daisy rammades av en cyklist och bröt benet. Hur ska vi lösa cykelkriget mellan cyklister och fotgängare? http://t.co/pl1zBwbSJK

— Nyhetsmorgon (@Nyhetsmorgon) June 20, 2013


Få däremot minns den stora uppmärksamhet som följde  när en fyraårig flicka blev påkörd på ett övergångsställe i Södertälje någon månad senare. Eftersom det bara blev en notis med budskapet ”barn är barn, sånt händer”. Eftersom det var en bilist som körde. Förståelsen för att sånt händer är stor.
Nu över till den aktuella bitterheten.
Det här är Skeppsbron i Stockholm. Det krävdes fyra  personer i knallgula reflexvästar och frickin vimplar som fysiskt ställde sig mitt i vägen för att efter en knapp månad av välskyltad ”motortrafik förbjuden” få biltrafiken att ge fan i att  köra där.

natt
Flaggvakter

Innan flaggvakterna kom såg det ut så här:

Men såklart var det inte bilisternas fel, utan skyltarnas, att det tog en månad att få bort pendeltrafiken:

Man tänker ju att det faktum att man som bilist tvingas köra med halva bilen och sedan hela bilen i ett cykelfält borde väckt några funderingar, men icke.
Precis som när bilist kör på fyraåring på övergångsställe så är viljan att förstå den här typen av trafikbrott stor. Hade det varit cyklister hade det varit ”cykelkrig” all over.
Sorry för den här ranten, men jag passerar där varenda dag och i ett par veckor har det varit trafikkaos, där enda anledningen är att folk skiter i skyltarna.
Och för att förekomma standardfortsättningen på den här diskussionen: Nej, det här betyder inte att vi tycker det är okej att cyklister bryter mot lagen.
Så. Nu har jag rantat klart. Det känns skönt. Nu hoppas vi på en solig vecka!
 
LÄS OCKSÅ: Det är skillnad på ”fort” och ”fort”.
 

9 svar på ”Viljan att förstå trafikbrott är stor. Ibland.”

  1. Gångtrafikanten skriver:
    23 februari, 2016 kl. 6:40 e m

    Håller med i allt. Kunde även tänka mig att ibland, när inga flaggvakter är på plats så skulle polisen kunna stå en bit in och bötfälla all bilister, motorcyklister och EU-mopedister som kört förbi skyltarna.
    Sedan skulle jag bara lite diskret vilja påminna om hur det såg ut på Strömgatan mellan Riksbron och Fredsgatan en sommar för några år sedan. Då var där skyltat fordonstrafik förbjuden, eller om man rent av satt upp skylten cykeltrafik förbjuden. Det minskade cyklandet på platsen endast marginellt! Så jag vill nog säga att alla trafikantslag är dåliga på att följa förbud. Även fotgängare många gånger när det är avstängningsband uppsatt, Eller skyltat gångtrafik förbjuden, som på en kort sträcka av Hamngatan.

    Laddar in …
  2. felix reychman skriver:
    23 februari, 2016 kl. 7:20 f m

    Word, rakt av.
    Du har mitt fulla stöd i varenda bokstav.

    Laddar in …
  3. Ants Neo skriver:
    22 februari, 2016 kl. 5:55 e m

    Jag föreslår total revolt från Stockholms cyklister. Alla bryter mot regler för att uppmärksamma att vi finns. Jag vill inte bli påkörd igen och mosas av drygt 2000 kilo tyngre bil. Hade samma åsikt och kampanj innan det small. Har fått nog av mjäket, dags att vi gör fysiskt motstånd eller åtminstone hotar med ord innan. Det är otroligt större skillnad på konsekvens mellan bil och cykel, det säger allt. CYKELKRIMINELL för en anledning!!

    Laddar in …
    1. E skriver:
      23 februari, 2016 kl. 1:38 f m

      Uhm. Tror du att de förstår syftet med er/din protest när varje åskådare i praktiken bara kommer kunna se hur enstaka cyklister bränner rödljuset framför dem? Hur ska de förstå att du är en aktivist och din aktion en demonstration och inte en vanlig rödljuscykling? Se till att organisera större event istället, helst inom lagens ramar. Syftet är väl främst att bli sedd och förstådd, inte att bli föremål för (mer) hat. Ex marscher/rull genom city (Lagligt! 100 cyklister under rusningstid i city som rör sig som bilar är nog mer i vägen och syns längre än 100 som rinner genom motortrafiken som cyklister annars gör); sk. ”die-ins” om just motorist-cyklistolyckor är det som ska aktualiseras (får ni inte polisens lov att göra det i körbanan, gör det på ett torg, ex medis – se dock upp för rusande polisbilar); parkera/stå med cyklar så de tar upp varje ledig ”bil”parkering på en central gata (ex utanför ica i början av folkungagatan; köp ev upp alla platser/biljetter och stå lagligt i en timme under rusning) för att aktualisera problem kring parkering (avsaknad av cykelparkering; dubbelparkering; dörrning; mm). Hittar du på något fredligt och lagligt är det nog större chans att fler hakar på och att du kan få draghjälp av etablerade (facebook-)grupper. GL.

      Laddar in …
      1. Ants Neo skriver:
        23 februari, 2016 kl. 8:14 f m

        Jo jo, jag är på alla plan, har såklart tänkt det också. Allt efter den tid och energi finns… Enklast just ju är medlemskap i Cykelfrämjandet och vid sidan av bad boy som jag praktiskt visar. Önskar Cykelmaffian blir mer realitet. Men tror det med social media och skandaler går att ganska enkelt går nå ut att rödljuscykling = vår protest. All uppmärksamhet är bra

        Laddar in …
    2. knight22 skriver:
      23 februari, 2016 kl. 8:19 f m

      Tittar man på de länder där cyklismen fått en någorlunda rimlig ställning som Danmark och Holland så har de ju där inte alltid nått framsteg genom att skriva arga insändare. I Köpenhamn var det många cyklister på 80-talet som satte i system att repa bilar som stod parkerade i cykelbanor och det bidrog starkt till att det ofoget försvann. Tyvärr tror jag liknande saker behövs i Sverige, det går inte att snällt sitta och vänta på att politikerna i någon avlägsen framtid skall göra nånting.
      Rödljuscykling tror jag inte ett dugg på. Det förstärker bara många bilisters negativa bild av cyklister.

      Laddar in …
      1. Ants Neo skriver:
        23 februari, 2016 kl. 8:31 f m

        Ja tyvärr som sagt. Men observera att jag ännu aldrig uppmuntrat någon form av vandalisering. Räcker fint med att smasha (vika) in speglar, öppna dörrar, banka på taket och cykla mot rött.

        Laddar in …
        1. Gångtrafikanten skriver:
          23 februari, 2016 kl. 6:22 e m

          Markera mot bilister som inte respekterar cyklister är säkert bra. Men att köra mot rött är det inte. Farligast för cyklisten själv, och obehagligast för oss fotgängare!

          Laddar in …
          1. Ants Neo skriver:
            23 februari, 2016 kl. 7:08 e m

            Då har du inte förstått det hela. De flesta korsningar har ej trafikljus och om man cyklar mot rött med väjningsplikt för gående som bilar så är det SÄKRARE för cyklister och ingen fara/skillnad för gående.

            Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d