För nästan precis ett år sedan skrev vi om hur ett företag placerat en grind så att den täckte i princip hela det regionala cykelstråket i Kungens Kurva i Stockholm.
Det visade sig att myndigheter inte bara kan ta bort en grind placerad mitt ut i en cykelväg hur som helst, men då, för ett år sedan, skrev Huddinge kommun så här:
Hej! Grinden är en tillfällig lösning som vi inte är nöjda med och som tyvärr har stått där för länge. Om några veckor ska en ny grind monteras som öppnas längs med staketet och inte ut mot gatan. Det ska finnas reflexskyltar som varnar cyklister.
Och nu är det den 24 augusti och det ser ut så här på platsen.
Ja, ni ser ju. Det är inte bara en, utan nu också några extra grindar.
Huddinge Kommun drog ägaren till grinden inför rätta och vann i början av sommaren. Och då tänker man ju att nu ryker grinden. Not so fast, mister.
Först överklagade företagaren, som av någon anledning tycker det är otroligt viktigt att få ha sin grind rätt ut i vägen. Men överklagan avslogs, så nu är bollen hos kommunen igen. Nu blir det fart, nu kan cykelvägen äntligen bli säker eller hur. Nope.
Nästa steg blir att vår Bygglovs- och tillsynsnämnd föreslås besluta att grinden måste tas bort inom tre månader från nämndens beslut. Om det inte görs kan vite utdömas. Jag vet ännu inte om ärendet kommer upp på septembermötet.
Så, för att sammanfatta, eventuellt tas detta upp nästa månad på kommunens möte och om det görs, så kanske grinden kan vara bort framåt jul- ish. Så lagom till 2021, ett och halvt år senare.
Samtidigt på vanliga vägen:
”Den felaktiga vägomläggningen vid Tomtebodakurvan på Essingeleden i Stockholm kommer att börja åtgärdas först i kväll vid 22-tiden. Det var i natt som vägfälten blev felmålade. Det såg ut som det var ett körfält fast det var två, något som lett till tvära inbromsningar, omfattande köer och stor irritation idag.”
”Trafikverket bedömer att händelsen har liten påverkan på trafiken.”
”Liten påverkan på trafiken”
Varningen gick ut klockan 22.17 på torsdagen och trafiken bedöms påverkas fram till 23.15
Uppdatering klockan 23:01: Händelsen har klarats upp och trafiken flyter åter som vanligt.
Här kan det vara värt att lyfta den här:
Där Trafik Stockholm skyllde på Stadsdelsnämnden som inte tyckte det var så viktigt alls. Så det slutade med att cyklisterna själva fixade det.
Och så klassikern:
”Personalen på ledningscentralen fick samtal om att det låg en mjuk kudde på Tranebergsbron. Personalen ringde över till väghållaren som skulle åka ut och ta hand om den mjuka kudden”.
Ja i den riktiga trafiken, där går det fort. Där räknar man åtgärdstid i timmar, inte år.
Men cykelbana, pfft.
Det är dags att fixa det, det ska inte vara lagligt att öppna egna grindar så att de utgör en livsfara och ett hinder på allmänna vägar.
Problemet är väl kanske att cykelvägar inte räknas.
Är du SÄKER på att det ÄR en cykelväg? Det tycks ju vara lite si och så med vad som överhuvudtaget är en cykelväg? Är det kanske bara en… slumpmässigt asfalterad yta till vilken cyklister är hänvisad?
Det vore intressant att jämföra med andra fall som är juridiskt jämförbara, att en juridisk person placerat hinder i en bilväg, som de anser sig behöva ha där. Jämförelserna med andra trafikhinder som åtgärdats på timmar har ju handlat om ”olyckor” att saker råkat hamna på vägar, eller att det är väghållaren själv som gjort bort sig med färg. Inget av dem är en tredje person som man måste bråka med juridiskt.
Misstolka mig inte: Jag tycker nog att grinden BORDE betraktas som ett trafikhinder, som bara avlägsnas på ägerens bekostnad fortast och enklast möjligt, till exempel vinkelkap, och en fet räkning för jobbet till grindägaren, men så funkar ju sällan juridik…