Det här kan bli en redigt tråkig recension, men så ska det kanske vara med grejor som fungerar.
Men för att börja i rätt ände: Vintern 2012 köpte jag ny cykel. Jag ville ha en hyggligt enkel hoj, som var så underhållsfri som möjligt. Efter lite efterforskningar föll valet på en Trek Soho DLX. Här tänkte jag fokusera på en enda aspekt av Trekken:
Den är remdriven. Systemet heter Gates Carbon Drive och jag var lite skeptisk. Remdrift är en teknik som kommer från motorcykelvärlden. Fördelarna sägs vara att de är nästan i princip underhållsfria. Nackdelarna att det tydligen är svårt att få fler växlar än de åtta som Trek’en kommer med.
En annan nackdel är att den är meckigare att justera, om man till exempel behöver byta rem. Eftersom remmen inte går att ta i sär, krävs en ram som går att öppna för att få loss den, syns här vid röda pilen:
De få recensioner jag hittade på nätet hintade också om problem med vintercykling, att remmen packade snön mot navet där bak så att remmen hoppade av.
Så, så här ser den ut nu i vårsolen 2018, sju vintersäsonger senare:
Jag har samma rem fortfarande, som jag skrev 2012 har jag inte behövt olja den, av självklara skäl. Samtidigt har jag sedan 2015 haft tre kedjor på min Nihola lastcykel.
I princip har jag inte gjort mer med den än byta handtag och sadel och så skiftat mellan vinter och sommardäck.
Den är tvärtyst, cyklingen blir mjuk och den håller fortfarande. Det är rätt bra betyg.
Inte heller har jag haft några problem med vintercyklingen. Cyklar året runt, remmen sitter där den ska och gör inget väsen av sig. Jag byter däck två gånger om året, mellan vinter- och sommardäck men det låter jag mekaniker fixa. Jag är en slö cykelägare som avskyr att mecka så underhållet är oerhört minimalt.
Så för att sammanfatta denna löjligt korta recension, remdrift på Trek Soho DLX från 2011, gör det den ska, håller vad det verkar för evigt och kräver nästan ingenting av användaren.
Läs också: En månad med ny hoj
Åtta månader med Soho Trek DLX
Best urban belt drive bikes 2017
Har du frågor? Har du andra erfarenheter av remdrift? Skriv en rad i kommentarsfältet nedan!
Hallå, om någon är där fortfarande… 🙂 Jag cyklar en Trek Soho från ca 2010, som alltså rullat i tio år nu. Aldrig haft några problem och är sjukligt nöjd med den, inklusive remdriften. Kul att läsa din ”testrapport”! Nu känner jag trots allt ett visst sug efter att köpa en ny och fin cykel, och letar förstås efter en lika bra produkt. Scott har haft en modell, Sub 10, men den verkar slut. Även Nishikis versioner är ”slut i lager” överallt. Vet du eller någon annan som läser det här varför det inte finns lika mycket remdrivna cyklar att köpa längre… eller har jag fel?
Hej! Såg det här först nu! Det verkar som att många slutat med remdrift, en gissning är att det kan bero på att de är mer svårsålda pga skeptiska kunder, samt att de blir rätt dyra, särskilt om man ska ha fler än åtta växlar.
Var det förresten dig jag pratade med vid Arsenalsgatan för något år sedan?
Sen måste jag tillägga att jag inte tror att du körde med gates kolfiber rem – jag tror inte att det är möjligt att ta sönder den.
Länken funkar inte längre – nu går den… http://www.pro-e-bike.se/sv/elcykel-emtb-ebike/alla/butchers-bicycles-mk1-e-el-ladcykel-svart.html
Absolut med en Bosch Performance Line CX.
Älskar min med belt-drive! http://www.pro-e-bike.se/sv/elcykel-emtb-ebike/alla/butchers-bicycles-mk1-e.html