Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen
Enkelriktatskylt från Köpenhamn med undantag för cyklister

Inget trafiksäkerhetstänk i Transportstyrelsens beslut

Publicerad den 25 februari, 202016 maj, 2023

Vi drar det här ett sista varv bara för att vi lovade i tidigare inlägg. Då skrev vi:

”Lars Hammar pekar på att det är viktigt att värna om cyklisters säkerhet. Fordon som färdas på en enkelriktad gata ska vid vänstersväng ligga så långt till vänster på körbanan som möjligt. Det är samma del av körbanan där även cyklisten ska färdas i motsatt riktning, om det vore tillåtet enligt kommunens regler”

Här använder vi en skärmdump av pressmeddelandet, för på torsdagskvällen redigerades det och passusen om trafiksäkerhet togs av någon anledning bort. Men det är rimligt att anta att det var en faktor som spelade in, annars hade det inte varit med från början.

Vi har ställt frågan till Transportstyrelsen vilka undersökningar eller erfarenhetsinhämtning de gjort inför det här beslutet och som ligger till grund för analysen att lösningen är farlig rent trafiksäkerhetsmässigt.

Vi fick svar igår från Transportstyrelsen utredare, som hänvisade till att meningen togs bort eftersom det missförståtts. Den hade alltså inte med beslutet att göra. Däremot svarade de inte på om de tagit in forskning, vilket vi tolkar som att det inte skett. Rimligt om trafiksäkerhet inte var en faktor i beslutet. Vilket fick oss att undra:

Min följdfråga blir ju då, varför stod det där från början om säkerhetsmässig hänsyn alltså inte var en del av beslutet?

Och fick då svaret:

På motsvarande sätt som i citatet nedan var det en beskrivning i allmänhet om trafiksäkerhet. När vi förstod att vissa valde att missförstå detta togs den som sagt bort.

”Vi förstår och stödjer kommunens intentioner att förbättra förutsättningarna för trafik med bland annat cykel. Att främja cyklandet innebär stora fördelar för folkhälsan och bidrar till bättre miljö och ett hållbart samhälle. Så initiativ att öka cyklandet är något som ska betraktas som positivt, säger Petra Wermström, avdelningsdirektör på Transportstyrelsen.”

Vilket vi tolkar att det var mest en allmän betraktelse över sakernas tillstånd, lite appropå ingenting så, ”det är bra med trafiksäkerhet”.

Det finns en risk att man kliver över från frågvis bloggare till rättshaverist om man fortsätter tjata, men vi noterar att Direktpress faktiskt lyckades få ett tydligare svar.

Direktpress.se

– Jag skulle vilja veta var i beslutet man hittar den tolkningen? Det är inte något vi har prövat för det är inte en del av det vi skulle pröva. Vi har prövat länsstyrelsens beslut av kommunala beslut och bekräftat deras upphävande av reglerna. Vi förklarar hur vi bedömer frågan utifrån hur svensk lagstiftning är tänkt, säger utredaren Lars Hammar.

Varför var delen om cyklisters säkerhet med när beslutet offentliggjordes då?

– Det är väl alltid bra att peka på cyklisters säkerhet? Men vi tog bort det för att ingen skulle missförstå det som att vi tog ställning för att det är trafikfarligt att cykla mot trafiken på en enkelriktad gata. Det ställningstagandet har vi inte gjort i vårt beslut och det har inte varit föremål för vår prövning, säger Lars Hammar.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}