Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Göteborg gör pop-up cykelbanor

Publicerad den 26 april, 202015 december, 2021

Vi skrev ju häromdagen om att städer ute i (co)vida (GÖTLABORG!) världen anpassar trafiken genom att anlägga temporära cykelbanor. När biltrafiken minskar och kollektivtrafiken riskerar att sprida smitta är tanken att folk istället ska kunna gå och cykla säkert och att det därför är ett bra tillfälle att omdisponera ytorna. Tomma vägar blir cykelvägar helt enkelt.

I Stockholm har inget av detta hänt, här är toppförslagen istället slopad trängselskatt och parkeringsavgift, för att göra det lättare att ta bilen in i city.

Hyrcykel i Göteborg BIld av Ulrich Dregler från Pixabay

Men nu gör Göteborg slag i saken läser vi i ett pressmeddelande:

  • För att göra det enklare att cykla i centrala stan så föreslås att alla registrerade användare av det nya Styr & Ställ-systemet (som öppnar i maj) ska få cykla gratis en halvtimme varje dag. Eftersom nya Styr & Ställ även ska finnas i Mölndal förutsätter denna stimulansåtgärd – en gratis halvtimme – motsvarande politiskt beslut i Mölndals Stad.
  • För att öka framkomligheten för cyklister skapas tillfälliga cykelstråk, dels i bilkörfält, dels som cykelfartsgator. Exempel på tillfälliga cykelstråk kan vara Linnégatan och Engelbrektsgatan.
  • För att göra det mindre trångt för gående på särskilt populära gatuavsnitt och platser skapas tillfälliga cykelkörfält i gatan. Exempel på sådana gator är Kungsgatan på sträckan från Kaserntorget över ”puckeln” till Esperantoplatsen, Södra Larmgatan förbi Grönsakstorget, korsningen Landsvägsgatan-Linnégatan samt området Plantagegatan-Prinsgatan.

Intressant är sista punkten, att öka utrymmet för fotgängare genom att flytta ut cykeltrafiken i vägbanan.

Vi är lite förvånade över att Göteborg, som väl inte framstått som någon cykelstad tidigare, tar täten och det ska bli spännande att se hur det blir. Ni som cyklar i Göteborg får gärna lämna en kommentar i kommentarsfältet.

Och vi förvånas över att det är så tyst från Stockholm. Kanske tycker kommunen att den redan är en tillräckligt bra cykelstad?

Vi avslutar med stämningsbilderna från Slussen.

Välkommen in i Coronamolnet
Ingen risk för Corona här. 

Toppbild: Pasi Mämmelä från Pixabay

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}