Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

En vecka i Austin

Publicerad den 28 mars, 201227 december, 2021

Jag var i Austin förr-förra veckan på SXSW-festivalen (läs mer här). Jag har ingen aning om Austin är en bra cykelstad eller inte, men när jag tänker USA tänker jag oftast på bilar. Nu är inte Austin som resten av Texas kan man säga.
SXSW har växt otroligt de senaste två åren, vilket innebär att det stundtals var svårt att ta sig fram med taxi och bussar. SXSW har också försökt skaffa sig en ekoprofil. Det här gjorde att de för första gången börjat satsa lite på cyklar.


Till exempel hade TV-produktionsbolaget HBO sponsrat så att det fanns gratis lånecyklar för festivalens besökare. Och om man inte ville cykla själv  så hade Uber fyllt downtownområdet med ”Pedicabs”, som tappert trampade fram i både plus fyra och regn, som det var i början av festivalveckan, och i plus 27 och gassande sol, som i slutet av den.

Pedicabförare väntar på körningar

 
En sak som slog mig i Austin var att det var rätt få ”vanliga” cyklar. Däremot var det fullt av välskötta fixies, Specialized och Renaultcyklar. Men också rätt många ”attityd”-cyklar.

Backspegel på bockstyret

I Austin får man ta med sig cykeln på bussen. Varje Metrobuss har plats för två cyklar i ett cykelställ som sitter längst fram. Det verkade rätt populärt, det var ofta minst en cykel på bussarna. Kanske något för pendlingsbussarna i Stockholm att ta efter?
 

 
En annan grej är de här avloppsbrunnarna:

Håll i barnen när det regnar, annars spolas de bort

I Sverige är motsvarande brunnar nästan alltid galler i vägbanan, något som Stockholms cykelutredare skrivit om flera gånger (till exempel i ”Cykel i staden 2009”). De vill ha den här typen av brunnar (fast kanske inte lika stora som i Austin. De kunde ta emot små kreatur), som kallas ”brevlådebrunnar”. Poängen är att då hamnar de inte i cykelbanan som dagens brunnar gör. Vilket innebär ett väghinder mindre för cyklisterna.
Jag såg också cykelfält där man inte behövde oroa sig för uppsmällande bildörrar:

Det är klart, det tar ju en del plats att ha bilarna diagonalt på längden. Å andra sidan får man in fler bilar per meter väg. Ytterligare ett plus är att cyklisterna syns bättre när bilarna ska in och ut ur parkeringsfickorna och att bilisterna förmodligen inte gärna parkerar i cykelfältet eftersom de då låser in två-tre bilar samtidigt.

Till sist kan man inte annat än älska en stad där man kan cykla också på vattnet.

httpvh://youtu.be/6wHTn_AJVs8

 Vilket får avsluta den här något slumpmässiga betraktelsen av ”Austin – cykelstaden”…

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}