Det här med cyklistbloggande tar ibland märkliga vändningar. Jag kommer till exempel just nu på mig själv med att sitta och skriva en post om avlopp. Eller gatbrunnar för att vara exakt.
Jeroen skrev ju häromdagen om Nynäsvägen, där röda markeringar har dykt upp runt de galler som ligger regelbundet i vägbanan. Nynäsvägen är en cykelväg som är förhållandevis nyöppnad som vi kritiserat (läs Jeroens recension här).
Jeroen hoppades att de röda strecken betydde att kommunen kanske var på väg att fixa det, men det visade sig förmodligen vara ett rullskridskolopp som markerat möjliga hinder på vägen.
Om man inte cyklar kan det här med galler i cykelbanan verka som en skitsak, kör man bil märker man i princip inte så små hinder. Men kommer man på cykel så är det värre.
Dels för att de ofta ligger i en grop och därmed är allt ifrån obekväma till direkt livsfarliga att cykla. Dels för att de har en förmåga att dra till sig vatten, det är ju själva idén, som på senhöst och vinter fryser till is och skapar isbana och som på somrarna har en förmåga att sätta igen och därmed orsaka stora vattenpölar. Det handlar alltså om både säkerhet och framkomlighet.
Men det finns lösningar. Man kan som på den här bron, lägga cykelbanan utanför:
Men det finns en annan lösning, som används utomlands: brevlådebrunnen. Det här är något som Stockholms Stad insåg 2009 i sin handbok ”Cykel i staden 2009”. Så här skriver de:
För att helt komma till rätta med de problem som dagvattenbrunnar kan åsamka cyklisterna bör man undersöka möjligheterna att använda en typ av rännstensbrunn som är vanlig i andra länder, en sk brevlådebetäckning
Jag har sett dem användas i USA, så här ser de till exempel ut i Texas:
I Texas är de såklart jättestora, så att man kanske bör hålla i husdjur och små barn när det regnar ordentligt, Stockholms handbok förespråkar en mer modest variant. Så här tänker de sig att det skulle kunna se ut:
Brevlådebrunnen skulle göra det både bekvämare, men framförallt säkrare att cykla, även om risken fortfarande finns att brunnen sätter igen och orsakar isgata. Men jag har faktiskt aldrig sett någon sådan i stan. ”Cykel i staden 2009” är ju nu fem år gammal.
Är det någon av er läsare som sett den här lösningen i Stockholm? Och vad hände med den undersökning handboken tyckte att Stockholms Stad borde göra? Någon som vet?
Läs också:
Cykelfältet är ingen rännsten
Oj jag såg också en idag! Vid tegnergatan har de byggt om vägen och använt sig av sånna. https://www.google.se/maps/@59.336739,18.049077,3a,75y,83.86h,60.65t/data=!3m4!1e1!3m2!1sGY0_JZFyaeOr7DSNi6SPzQ!2e0 (utan brunnar)
och nu: http://i.imgur.com/0x0dmIX.jpg
Tyvärr är cykelbanan helt konstig trots ombyggnationen och är delad med fotgängare och går lite sporadiskt med kvarvarande tillfälliga markeringar som kör en in i stolpar och kantsten, men det blev fina brunnar iaf!
Ja, bla vid Luntmakargatan 18 finns en sådan lösning men de glöms ofta bort av projektörer. http://goo.gl/maps/zPGhX
Trots att jag cyklar på ovan nämna cykelbana längs Nynäsvägen varje dag så får man sig en riktig kyss då och då, dels för att brunnarna sitter så vansinnigt långt ner från vägbanan och dels för att de är väldigt många.
Västra sidan är värst, där smäller det oftast. Östra sida har dessutom längst söder ut tre diken över hela cykelbanan som är helt omöjliga att cykla runt, så där smäller det varje dag. Har haft funderingar på att ta med en planka och tumstock för att se hur många centimeter (decimeter?) djupa de är.
@RideQualityVec @Cyklistbloggen Tänk om man byggt efter handboken! 😉
@Cyklistbloggen Brevlådebetäckning generellt sett utmärkt även för breda fordon som bussar; minskar färdvibration för förare & passagerare!
RT @Cyklistbloggen: En post om gatbrunnar: http://t.co/nFrRvs2dVd #cykla
Cyklistbloggen: En post om gatbrunnar http://t.co/oaQIwkzjSH @Cyklistbloggen