I går började vi bena lite i vad som händer när ett nytt trafikslag dyker upp och hur vi som cyklister känner igen gamla argument.
Vi fortsätter idag och tittar på det andra vanliga argumentet vi sett i ”berättelsen” om elsparkcykeln. Miljön.
Miljö-ovänliga!
”Experterna: Elsparkcyklarna inte så miljövänliga som många tror”
Elsparkcyklar är nämligen inte så miljövänliga som någon påstått, oklart vem förutom sparkcykelföretagen själva. Och argumentets styrka bygger ju på att nya trafikslag måste vara, ja i det närmaste miljöneutrala. Samma argument kom mot elcykeln när fler började använda dem.
”Statlig bidrag till elcyklar, o batterierna i dessa gör underverk för miljön? Nej, det är bättre för miljö o hälsa med vanlig hoj.”
Miljöanalyserna för elsparkar bygger på att det är miljöovänligt att tillverka dem och att en elspark håller otroligt kort tid, eftersom folk inte tar hand om dem. Och argumentet bygger på att de som väljer dem väljer dem av miljöskäl. De är alltså lurade.
”Elen som används för att ladda scootrarna är det som bidrar minst till utsläpp. Däremot beräknas hälften av utsläppen komma från tillverkningsprocessen. En annan viktig faktor är elsparkcyklarnas korta livslängd; de kastas i vattnet eller förstörs på annat sätt.”
Om man kunde få folk att sluta vandalisera dem så skulle alltså miljönyttan snabbt gå upp. Men det skrivs det inte så mycket om. Inte i jämförelse med hur otroligt mycket det skrivits om just elsparkcyklar och hur miljövänliga eller ovänliga de egentligen är. Det är som att det ligger något skadeglatt bakom, nästan.
Men samtidigt fortfarande bättre än en vanlig bil, enligt Expressen.se, alltså den typ av fordon som vi nu till exempel bygger en ny motorväg, Förbifarten, till. Som helst skulle behöva mer plats. Den typ av fordon som har en alldeles egen motorledsliknande raksträcka rätt genom Gamla Stan i Stockholm – Centralbron. Och så vidare.
”Lägg ner SL. Bygg bredare vägar och fler parkeringshus”
”Bygg fler vägar och parkeringsplatser i #stockholm så att man kan ta bilen till jobbet”
Och när det kokar ner så brukar det konstateras att ingen riktigt vet vilken miljöpåverkan en elsparkcykelresa gör, eftersom det hela beror så mycket på vad man mäter. Om man gör ett fiktivt exempel och säger att elsparken är mycket sämre än en vanlig bil (det är den inte alltså), så skulle miljöpåverkan fortfarande kunna vara lägre eftersom det är fler som kör bil. Det kan också vara så att elsparken får fler bilister att åka kollektivt när de vet att de inte behöver gå sista biten och därför blir den totala miljöpåverkan mindre. Nu spekulerar vi bara alltså, men det gör ju alla just nu.
Samtidigt som det inte går att slå fast att elsparkcyklarna är ett heltigenom grönt transportmedel finns det hopp i studien från North Carolina. Enligt den kan man minska cyklarnas miljöpåverkan på flera sätt.
Bland annat genom att använda mer miljövänliga fordon när man samlar in, laddar och återdistribuerar dem, genom att bara samla in cyklar med låg batterinivå och genom att använda mer miljövänliga komponenter i produktionen.
Inte ”heltigenom grönt” alltså.
Miljö, olyckor och motion
Om vi summerar lite så här långt, elsparkcykling – man får inte motion, det orsakar olyckor och är dåliga för miljön alltså.
Vi konstaterar att om annan fordonstrafik hostprivatbiltrafikhost hade utsatts för samma eldprov idag, hade vi alla fått gå till fots. Men det gör vi ju inte.
För när det gäller att motivera bilförandet så handlar det om helt andra värden. Friheten. Att ”klara livspusslet”. Visst är miljön viktig, men hey, snart kör alla elbil (som kommer skördas direkt från ekologiska elbilsträd, till skillnad från elsparkcykeln som tillverkas av fängslade barnarbetare i litiumgruvor).
Cykel – alla kan inte cykla, elcykel – slöisar som inte får motion, elspark – livsfarligt, miljöfarligt och går inte att hålla ordning på.
Bäst att låta det vara som det alltid varit.
Men då återvänder man ju till det där knepiga i att trots allt det här dåliga och miljöovänlig så envisas folk med att använda dem. Det är ju skälet till varför så många företag är intresserade av att vräka ut dyrbar mobil elektronik på stan: att så många verkar vara beredda att betala för att använda dem. Folk gillar att åka elsparkcykel. ”Alla kan åka elsparkcykel”.
Vår gissning är att folk i gemen framförallt väljer att ta en elspark för att det är bekvämt, flexibelt och framkomligt till rimligt pris. Och kanske ger lite frihetskänsla. Av ungefär samma skäl som folk väljer att använda bil. Inte för att de till vilket pris vill vara miljövänliga eller få motion.
Men det är som att vi redan har ett transportslag som får användas av de skälen, alltså vara bekvämt, miljöovänligt och ge dålig kondis: bilen. Och att nya transportmedel bara accepteras om de råder bot på allt det där (men då likt cykeln i stället kritiseras eftersom ”alla inte kan använda det” because, måste trampa själv och det är jobbigt).
”Helvete vad mycket tid els
parkcyklarna får.”
Och det sätter lite blixtbelysningen på just bil. Bil är det normala. Alla kan inte cykla, men alla kör ju bil. Livspusslet. Friheten. Storhandlandet.
Och bilister har visat sig vara svårflörtade – faktiskt så mycket att även det är ett argument mot elsparkcyklar.
Expressen skriver till exempel:
Studien visar dock att det inte främst är bilen som elsparkcyklisterna väljer bort – snarare ersätter transportmedlet främst promenader. I en undersökning i North Carolinas huvudstad Raleigh uppger 34 procent att de annars skulle ha tagit bilen, medan 49 procent skulle ha cyklat eller promenerat. Elva procent skulle ha tagit bussen och sju procent skulle ha valt bort resan helt.
Och i Mitt i Stockholm säger en transportekonom att:
– Det är svårt att dra slutsatsen att de faktiskt bidrar till hållbarhet. Jag vill inte säga att de inte betyder något, men eftersom elsparkcyklarna oftast ersätter cykel, gång och kollektivtrafik är deras påverkan inte så stor, säger Felix Miranda Thyrén, transportekonom på WSP.
Shitpommfritt, ni ser ju. Om inte bilister kan tänkas byta bort sin bil, så är det nog inget att ha ändå. Nya transportmedel ska vara obekväma, inte ge någon miljöpåverkan alls, ge träning och kunna användas av alla, även ensamstående småbarnspensionärer. Annars är det bra som det är, tacksåmycket.
Nu ska sägas att det görs förvånasvärt få resvaneundersökningar så frågan är hur de faktiskt vet vilka som ”blir” elsparkcyklister. Men det är nog en inte orimlig gissning att det framförallt är kollektivtrafikanter och fotgängare som plockar upp en spark på stan just nu. Varför?
Här får man göra en djupdykning i vad som krävs för att skapa en trafikant.
Men det tar vi i nästa inlägg.