I går skrev vi om hur svenska staten fått fint trafiksäkerhetspris för konceptet med ”2+1 vägar”. Ett trafikoncept som skapat billiga motorvägsersättare, högre framkomlighet och säkerhet – så länge man inte är oskyddad trafikant. Då blir det tvärtom farligare och betydligt sämre.
”Together we can save lives!” som Sveriges Infrastrukturminister skrev på Twitter. Några som satt med i juryn var representanter för VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut. Vi frågade dem om de faktorerade in hur ”2+1 vägar” påverkar cykling (och för all del gångtrafik) i juryarbete. För som Trafikverket skrev för ett par år sedan:
– Det är inte alls lämpligt för varken fotgängare eller cyklister att vara på de här vägarna, men det ska mycket till innan vi förbjuder det. Det som gör att det funkar är folk inser att det är farligt så att de undviker att vara där som fotgängare och cyklister säger Roger Johansson, utredare på Trafikverket.
Nu har vi fått svaret:
”Hej.
Cykeltrafiken har inte ingått i iRAP:s utvärdering iRAP 2+1 Design from Sweden Case Study.
Mer information om iRAP och priset finns på https://www.irap.org/2020/02/media-release-sweden-awarded-global-innovation-award-2020/”
Så nej, när man prisbelönar trafiksäkerhetsarbete så är cykling inte så viktigt.