Lika punktligt som fästingar dyker de upp om våren, skribenter som på väg till jobbet noterat att det dykt upp fler cyklister och att det är dags att skriva en rad om cyklisttokeriet.
I morse började DN sin serie som inleds slagkraftigt med ”Vilka cyklister är värst? Medelålders män i lycra eller orutinerade kvinnor som kör sakta?”
Vilka är värst? Slicka stekare i BMW eller pensionärsparet i en gammal Ford Escort? Nu startar vi en serie om biltrafiken i Stockholm. Skrev ingen reporter någonsin.
Att läsa starten på DN:s artikelserie är lite som att se när Siewert Öholm tog upp fenomenet hårdrock i Svar Direkt på 80-talet. (För er som är under hundra år, så ledde Siewert Öholm alla debattprogram i svensk TV hela 80-talet).
Så här:
Det här är är inga märkligheter, i DN:s värld är förändring lite läskig och förmodligen farlig. Vi skrev lite om fenomenet förra våren, Äntligen cyklistgnäll! – i korthet förändras trafiken, ett trafikslag tar plötsligt större plats och då kommer det efter ett tag bli en motreaktion, ”Bikelash”.
Men en grej i texten känner vi ändå att vi måste kommentera. Rubriken, som är ett citat från en av Stockholms cykelpoliser:
Yes, det handlar igen om att man jämför Stockholm med det land i världen som har gått längst med att anpassa cykelinfrastrukturen så att cyklister kan cykla på egna villkor. Så, innan man börjar prata om ”kultur” bör man kolla på den rent fysiska skillnaden mellan Stockholm och Nederländerna.
Det här är Stockholm:
Det här är Leeuwarden i Nederländerna:
Det kan vara svårt för det otränade ögat att se skillnaden men på den övre bilden ser ni en smal dubbelriktad cykelbana med ett träd i. Och fartgupp. Den smala vägen delas med fotgängarnas trottoar, en så kallad ”G/C-bana”.
På den undre en väldigt bred cykelbana med tre filer, en i vardera riktning och en avsedd för högersvängande cyklister. Eller för att stava ut det: I Nederländerna förstod man att för att få folk att cykla bra så måste de få göra det på egna vägar, på egna villkor. Sedan började de i den änden. I Stockholm har man bänt in cykeltrafiken lite där det blev plats över.
Nederländerna har gjort andra nästan magiska grejor också. Sett över väjningsplikterna (läs också: Varför gnäller cyklister över väjningsplikt) till exempel. Eller anpassat trafikljusen till cyklister. Så de funkar. Så här kan det se ut i Stockholm:
Fundera över hur det påverkar ”kulturen”.
Sedan finns det någon slags bild av att Nederländernas cykelparadis, med härligt toleranta och hänsynstagande cyklister dök upp av sig själv lite spontant sådär.
Det gjorde den inte. På 70-talet spärrade folk av gator i civilolydnad och demonstrerade under parollen: ”Stop de kindermoord”, stoppa barnamorden. I jämförelse är Stockholms cyklister mesar.
Och testa gärna att fulparkera din bil i en cykelbana i Nederländerna. Jag lovar att du kommer drabbas av instant cykelkultur. Förmodligen mindre tolerant än du tror.
Vi tror att om du frågar genomsnittscyklisten i Amsterdam om ”cykelkulturen” så kommer de se frågande ut. Nederländerna har ingen cykelkultur eftersom cykling inte är satt på undantag utan är normen.
Some Things You Might See While In Amsterdam from STREETFILMS on Vimeo.
Men visst, det kanske saknas cykelkultur i Stockholm. Men det ligger inte främst hos cyklisterna.
Och obligatorisk disclaimer för att slippa självklarheter. Jo, cyklister ska också följa trafikreglerna. Läs gärna: Cyklister är trafikens lagbrytare.
Läs: ”Det finns ingen cykelkultur i Stockholm”
Läser att cykelpoliser aldrig bryter mot några trafikregler. I höstas visade tv 4 ett inslag om just cykelpoliser. Vid en trång passage kör båda upp och fortsätter färden på trottoaren… Inför tvkameror och hela folkets blickar! Kanske vissa regler bara gäller generellt för vissa personer? (De andra – oss).
har själv sett dom cykla väldigt snävt runt hörn på trottoar i hastigheter där de knappast hinner reagera om någon går där.
jaja.
Ok. Lite basic gymnasiefysik.
Rörelseenergi: E=(mv^2)/2
En cyklist (100kg) rör sig i 34 km/h (ca 9,4 m/s) ==> 4400 J
En bil (2000 kg) rör sig i 200 km/h (ca 55,6 m/s) ==> 3090000 J
Dvs bilen innehåller ca 700 gånger mer rörelseenergi än cykeln. Det är INTE samma sak.
Men cyklisten är ONDAST 😉
Och frågan är väl om de ens tyckt att det var lika allvarligt med en BIL som körde i 34 km/h på gångfartsområdet.
(Nu får bilar inte köra just där. Men på många andra gångfartsområden ser man ju ibland bilar som kör kring 30 km/h. Ser polisen alltså lika allvarligt på det som att köra i 200 km/h där det är 50?)
Cyklisterna tycks vara den enda grupp i samhället, som man kan skriva precis vad som helst om.
Väntar på en artikelserie om Islam där DN inleder med frågan: ”vilka muslimer är ondast: de skäggiga eller de med slöja?”
Välkommen våren !!!
Stort tack för bra inlägg! Blev, precis som många andra,
riktigt irriterad när jag hämtade DN i
dag på morgonen och såg förstasidans rubrik om anarki. Visste redan då att
artikeln skulle handla om medelålders män i lycra kontra äldre damer i palestinaschal.
Enligt min mening – och då cyklar jag året runt på trånga cykelbanor från
Älvsjö till centrala Stockholm – finns det inte någon motsättning mellan
lycramän och kulturtanter. Problemet handlar i stället om att vi har haft
politiker i stadshuset som i två decennier har underlåtit sig att satsa på
någon form av cykelinfrastruktur överhuvudtaget. Det informeras återkommande
från Stadshuset om nya cykelmiljarder, men jag som cyklist ser sällan dessa
miljarder användas till någon förbättrad infrastruktur. Vi cyklister, oavsett
lycra eller palestinaschal, bör snarast möjligt ta plats, kräva förbättringar
och ställa politikerna till ansvar. Varför inte en oanmäld cykelprotest på
Essingeleden eller i centrala Stockholm för att få upp ögonen för problemen.
Att skriva gnälliga artiklar om cyklister verkar populärt,
men jag hoppas ändå DN gör något vettigt i fortsättningen av artikelserien
genom att bl.a. ställa ansvariga politiker från innevarande och förra
mandatperioden till svars för dåligt underhållna cykelbanor.
Tack för det här inlägget.. Blev rejält irriterad på artikeln. Får ju bara hoppas att del 2 i den där ”serien” kommer att handla om den enormt bristande infrastrukturen för cykling + det idiotiska med kombinerade G/C vägar…
Droppen i den där artikeln var för mig cykelpolisen som hävdar att det är samma sak att cykla 34km/h på en gågata som samtidigt är ett prioriterat huvudcykelstråk genom stan (vilket i sig är ett bevis på att Stockholm är en USEL cykelstad) som att köra bil i 200km/h på en 50-gata.
Höll på att inte bara sätta kaffet i halsen utan kvävas. Hjälp!
Kanske hade det varit närmare att säga att cykla 34km/h på en gågatan är som att köra civil polisbil 50km/h rakt in i ett folkhav på Medborgarplatsen. Nej, inte ens den jämförelsen står i proportion. Stockholms poliser ska inte tycka, de ska jobba med polisiära ärenden. Och Stockholms journalisterna borde fråga vad Stockholms politiker tycker och tror istället eftersom det är en grupp som faktiskt kan göra något åt saken.