Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Den ultimata guiden till väjningsplikt har blivit lite mer ultimat

Publicerad den 26 augusti, 201524 januari, 2022

Inlägget i förrgår om väjningsplikt har skapat otroligt mycket diskussion på nätet, på Facebook, i kommentarsfält och på Twitter. Det är bra, det var meningen! Det verkar som att den gemensamma åsikten är att ingen, inte ens polisen, har koll, eller ens kan ha koll för att reglerna är så otroligt komplicerat skrivna.

TIll övergångsställe
Vad gäller till exempel här? Cykelbana som slutar i övergångsställe

Vi tror, utan att veta, att det beror på att cykelbanorna från början – kanske så långt tillbaks i tiden som 40-talet – var så få och att cykling då när bilen skulle frälsa världen, betraktades som ett stillsamt helgnöje att njutas ute på landet. Det har med tiden lett till det lapptäcke av regler som inte hänger ihop och definitivt inte har vare sig cyklisters säkerhet eller framkomlighet som särskilt hög prio.
Det är, skulle vi vilja hävda, dags att ändra på det. Det här funkar inte när allt fler svenskar väljer att cykla i vardagen. Och tyvärr missade regeringens utredare det här helt, när den stora statliga cykelutredningen skedde 2012.
För det man kan fundera är hur den här rörigheten och otydligheten spelar med Nollvisionens mål och principen:
Nollvision Zero Vision
Risken att någon gör fel ökar när ingen vet vad som gäller. Och de som riskerar att skadas är de oskyddade trafikanterna, cyklisterna. Störst går först.
Läs också: Därför är Nollvisionen viktig att känna till för cyklister
Och javisst, vi hade såklart missat två vanliga situationer där det gäller att hålla reda på vad som gäller. Dels när cykelfält plötsligt svänger av sig själva, dels att man som cyklist måste hålla koll på vad man cyklar i. I Stockholm övergår ofta cykelfält i vägren och där råder helt andra regler.
I stället för att lägga uppdateringarna här, så editerade jag in dem i samma inlägg – så att allt är samlat på ett ställe. Läs alltså det nu ännu längre inlägget: Den Ultimata guiden till väjningsplikt.
 

4 svar på ”Den ultimata guiden till väjningsplikt har blivit lite mer ultimat”

  1. Olof E skriver:
    26 augusti, 2015 kl. 4:33 e m

    I Stockholm byggdes de första riktiga cykelbanorna i samband med de nya infartsvägarna: Södertäljevägen, Nynäsvägen, Drottningholmsvägen mfl på 30-40-talet. Då fanns det inga cykelöverfarter utan cyklisterna leddes ut i blandtrafik strax innan korsningarna/rondellerna och i själva korsningen gällde då samma regler som för andra fordon, Fotot är ifrån Södertäljevägen/Hökmossevägen där den nya GC bron finns idag.
    https://www.flickr.com/photos/53303620@N03/8432721621

    Laddar in …
  2. Arne B skriver:
    26 augusti, 2015 kl. 2:41 e m

    Egentligen tycker jag det är konstigt att väjningsplikten inte borde gälla i turordning för oskyddade trafikanter. Det vill säga,
    – Bilister lämnar företräde till mopedister, cyklister och fotgängare
    – Mopedister lämnar företräde till cyklister och fotgängare
    – Cyklister lämnar företräde till fotgängare
    Vore inte det mycket enklare än rådande lapptäcke?

    Laddar in …
  3. Axel skriver:
    26 augusti, 2015 kl. 1:25 e m

    En kommentar bara: att cykelbanorna under lång tid var få beror väl inte bara på att cyklism främst sågs som ett helgnöje. Så var det kanske i vissa delar av landet, men i ex Malmö har cykeln varit ett vanligt transportmedel under hela 1900-talet, men man cyklade på gatorna. Med följden att cykelkulturen är väldigt annorlunda gentemot ex Stockholm. Dock samma konstiga lapptäcke av regler såklart.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      27 augusti, 2015 kl. 8:23 e m

      Roger that. Jag hade som sagt ingen aning – det var ren spekulation.

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d