Inlägget i förrgår om väjningsplikt har skapat otroligt mycket diskussion på nätet, på Facebook, i kommentarsfält och på Twitter. Det är bra, det var meningen! Det verkar som att den gemensamma åsikten är att ingen, inte ens polisen, har koll, eller ens kan ha koll för att reglerna är så otroligt komplicerat skrivna.
Vi tror, utan att veta, att det beror på att cykelbanorna från början – kanske så långt tillbaks i tiden som 40-talet – var så få och att cykling då när bilen skulle frälsa världen, betraktades som ett stillsamt helgnöje att njutas ute på landet. Det har med tiden lett till det lapptäcke av regler som inte hänger ihop och definitivt inte har vare sig cyklisters säkerhet eller framkomlighet som särskilt hög prio.
Det är, skulle vi vilja hävda, dags att ändra på det. Det här funkar inte när allt fler svenskar väljer att cykla i vardagen. Och tyvärr missade regeringens utredare det här helt, när den stora statliga cykelutredningen skedde 2012.
För det man kan fundera är hur den här rörigheten och otydligheten spelar med Nollvisionens mål och principen:
Risken att någon gör fel ökar när ingen vet vad som gäller. Och de som riskerar att skadas är de oskyddade trafikanterna, cyklisterna. Störst går först.
Läs också: Därför är Nollvisionen viktig att känna till för cyklister
Och javisst, vi hade såklart missat två vanliga situationer där det gäller att hålla reda på vad som gäller. Dels när cykelfält plötsligt svänger av sig själva, dels att man som cyklist måste hålla koll på vad man cyklar i. I Stockholm övergår ofta cykelfält i vägren och där råder helt andra regler.
I stället för att lägga uppdateringarna här, så editerade jag in dem i samma inlägg – så att allt är samlat på ett ställe. Läs alltså det nu ännu längre inlägget: Den Ultimata guiden till väjningsplikt.
I Stockholm byggdes de första riktiga cykelbanorna i samband med de nya infartsvägarna: Södertäljevägen, Nynäsvägen, Drottningholmsvägen mfl på 30-40-talet. Då fanns det inga cykelöverfarter utan cyklisterna leddes ut i blandtrafik strax innan korsningarna/rondellerna och i själva korsningen gällde då samma regler som för andra fordon, Fotot är ifrån Södertäljevägen/Hökmossevägen där den nya GC bron finns idag.
https://www.flickr.com/photos/53303620@N03/8432721621
Egentligen tycker jag det är konstigt att väjningsplikten inte borde gälla i turordning för oskyddade trafikanter. Det vill säga,
– Bilister lämnar företräde till mopedister, cyklister och fotgängare
– Mopedister lämnar företräde till cyklister och fotgängare
– Cyklister lämnar företräde till fotgängare
Vore inte det mycket enklare än rådande lapptäcke?
En kommentar bara: att cykelbanorna under lång tid var få beror väl inte bara på att cyklism främst sågs som ett helgnöje. Så var det kanske i vissa delar av landet, men i ex Malmö har cykeln varit ett vanligt transportmedel under hela 1900-talet, men man cyklade på gatorna. Med följden att cykelkulturen är väldigt annorlunda gentemot ex Stockholm. Dock samma konstiga lapptäcke av regler såklart.
Roger that. Jag hade som sagt ingen aning – det var ren spekulation.