Apropå hur cyklister behandlas i media och hur… andra trafikanter gör det.
Så här kan det se ut när Mitt i Stockholm skriver om cyklister (eller ”cykeldårar”) som kör 18 km/h på Götgatans gågatedel:
Vi citerar ur artikeln, som alltså handlar om fortkörande cyklister, med citat från polisen:
Den visar 24 kilometer i timmen.
– Kör man på någon i den hastigheten så kan det leda till en dödsolycka, säger kollegan Fredrik Hellgren, som väntar längre ner i backen och bötfäller fartsyndaren med 1 000 kronor.
Kör man på någon på cykel i 24 km/h så kan hen dö. Så passa er cykeldårar!
Så här ser det ut i Direktpress Östermalm, när bilister kör fortare än 30km/h utanför förskolor där det leker små barn:
Ur artikeln, också här med citat från polisen:
– De kör rätt bra, men det de brukar missa 30-sträckorna, säger polisinspektör Håkan Olsson.
Polisen har ju lite felmarginal när de ”lasrar”, så jag kan tänka mig att det innebär minst 40km/h utanför de i artikeln nämnda dagisen. Det måste poängteras att bilisterna kör bra. Men ”missar” att sänka hastigheten – det kan ju bli så när det är lite stressigt i livet. Kan hända vem som helst. Barn-schmarn förresten, de ska hålla sig på trottoaren ändå. Här behövs inget om att det är riktigt farligt att köra för fort i bil bland oskyddade trafikanter och inte minst små barn.
Cyklar som kör 24 km/h däremot ”missar” inget. De är livsfarliga. Dags att ta i med hårdhandskarna, här finns inget utrymme för ”Södermalmsborna kör bra – men missar att hålla gångfart på gågatan”.
Och vi drar oss till minnes den här:
Och citerar ur vårt tidigare inlägg om biltrafik:
Vid 30 km/h dör 10% av påkörda oskyddade trafikanter.
Vid 50 km/h dör 90%.
(Källa Folksam, bland andra. De här siffrorna varierar lite, några källor säger 80% vid 50 km/h. Alla understryker att 30 km/h är en oerhört viktigt gräns uppåt.)
Enligt WHO ökar risken att dö med ungefär 4-5% per km/h (Källa). I Bert Åke Vargs fall (44 km/h) betyder det att risken att dödas ökat från 10% till något mellan 50 och 70%. Och då har vi helt ignorerat alla som riskerar att skadas, även om de överlever.
Allt är relativt i trafiken (men vi vill poängtera att vi tycker att alla trafikanter ska anpassa farten efter rådande förhållanden och hålla hastighetsbegränsningarna).
Tipstack till Anders Englesson.
Det är ju egentligen orimligt att den största flaskhalsen mellan norra stockholm och södra stockholm är en gågata, hade samma situation rått för biltrafik tror jag att man helt enkelt sagt att det inte är genomförbart med en gågata där.
Att staden inte kan ge oss ett alternativ till att cykla där är det som är orimligt i det hela.
Det här är både tafikmaktordning och stadsdelsmaktordning i sin renaste form!
Cyklande hipsters och annat löst söderpack ska sättas dit medan det fina folket i den finare stadsdelen endast ska bli påminda om att inte glömma att sänka hastigheten utanför skolor.
”Fortsatt trevlig resa direktörn” Jag kan nästan se hur poliserna står och bockar med mössan i hand när Suvarna åker iväg igen.
Journalisterna gullar uppåt och sparkar neråt. Just en snygg och klädsam journalistik.
Vad som är trafiksäkerhetsproblem för gående och vad som VERKLIGEN är trafiksäkerhetsproblem för gående…
Nu finns det andra trafiksäkerhetsproblem för gående än bara dödsolyckor.
Som gående kan ett problem vara cyklar som dyker upp helt oväntat på trottoarer och övergångsställen och den gående blir skrämd. Även om många bilister beter sig väldigt illa upplever jag dem som betydligt mer förutsägbara än cyklister.
Jag cyklar ganska mycket, >200mil/år, kör bil och är gående i Stor-Stockholm och som cyklist har jag mest trafikproblem med de gåendes beteende, som bilist och gående är det cyklisterna som är problemet.
Jag vill egentligen inte försvara bilisterna men de beter sig för det mesta bra och följer trafikreglerna, cyklisterna har långt ifrån samma regelföljande.
För cyklingens skull hoppas jag att trafikbeteendet blir bättre och jag tror att ända vägen till bättre beteende är riktade insatser från polisen mot rödljuscyklanade, cyklande utan belysning, fortkörning där risken att skada andra är stor samt uppenbar vårdlöshet.
Statistik är lurigt även om man inte går på magkänsla.
Ja, alla cyklister cyklar uppenbart för fort på gågatan vid Götgatan eftersom i princip ingen håller gåfart. Har det hänt allvarliga olyckor här. Nej.
Cykelolyckor sker i slutet av backen ner mot Slussen. Där är det inte gågata och om man går rakt ut i gatan utan att se sig för blir man påkörd oavsett om det är en cykel eller en bil.
Hur är det på motorvägar? Håller de flesta bilister hastigheten och 3 sekunders avstånd? Nej. Händer det allvarliga olyckor. Ja, varje dag.
Är det rättvist att jämföra 300 meter gågata och tusentals mil av motorväg? Så klart inte.
Låt mig bara slippa höra utantillramsan att bilister (i stort sätt) sköter sig och att cyklister (i stort sätt) måste skärpa till sig.
Du kommer slippa höra utantillramsan den dag den inte längre är sann, men tyvärr är det långt dit.
Det är klart man kan förändra folks beteende, men man lägger allt det på cyklister och inte på folk. Det är det denna blogg handlar om.
Man har gjort detaljstudier av korsningar i Nederländerna och Danmark; 1% att cyklisterna beter sig farligt och ungf. 7% skulle kunna tänkas bryta mot trafikregler om man är paragrafryttare. Nu höll de på i många timmar för att få fram dessa siffror, men det stämmer ungefär på vad jag får när jag ställer mig och räknar i 30 minuter vid en korsning.
https://www.youtube.com/watch?t=905&v=jHA4xN1dEkM
Trafikanter som kör bil beter sig inte klander fritt, det gör man inte heller på cykel, men det är mycket mer accepterat att bryta mot trafikregler med bil. Med min barnvagn vid ett övergångsställe så väljer bara ca 70% av bilarna att stanna, när min flickvän styr vagnen är det snarare 30%.
Jag har cyklat i Köpenhamn och jag upplevde att regelefterlevnaden bland cyklister där är oerhört mycket större än i Stockholm.
Jag håller inte alls med om att det är mer accepterat att bryta mot trafikregler med bil, jag anser att det är tvärtom. Tänk rödljus, enkelriktat, infartsförbud, väjningsplikt etc.
Har du undersökt hur många cyklister som skulle stanna vid samma övergångsställe du nämner? De har också väjningsplikt men jag tror inte ens 10% skulle stanna.
Eftersom det på den smalaste vägen i Stockholm får plats minst två cyklister i bredd samtidigt som jag går över gatan så är detta knappast ett problem.
Som sagt jag har räknat själv får ungefär samma siffror i Sverige som de fick i sin studie, men man väljer sina ställen. Med tanke på hur många som faktiskt blir skadade och dör vid övergångsställen pga större och snabbare fordon så är det väl rätt klart att många trafikanter bryter rejält mot trafikregler runt övergångsställ. Vad jag säger är att du väljer vad du ser, och var du lägger skulden.
Flera undersökningar visar att alla trafikanter bryter mot trafikregler i ungefär lika stor utsträckning. Fotgängare, cyklister och bilister är lika goda kålsupare. Skillnaden ligger i vilka regler de bryter mot. Faktum kvarstår att motorfordonsförare dödar överlägset flest i trafiken.
Jag fascineras av hur olika trafikreglerna värderas. Det mest heliga för bilister är väl att inte köra mot rött (förutom de första 5 sekunderna då…) och korsa heldragen linje när man kommer in från en påfart på en större led (annars är det ingen större grej). I det senare fallet blir det så otroligt tydligt när en bil kan ligga alldeles för nära bakom hela vägen tills den heldragna linjen upphör och då utan att blinka kör om och drar iväg betydligt snabbare än lagstadgad hastighet dvs bryter mot tre regler men följer en regel som ibland till och med är ganska meningslös.
En annan helig regel är väl att inte köra mot enkelriktat, men då endast om det är en längre sträcka (jämför tex med att köra ut på en enkelriktad infart och liknande).
Saken är väl att cyklister och fotgängare inte har dessa (om några alls) heliga regler vilket uppfattas som att de generellt bryter mot trafikregler.
Jag har undersökt cyklisters respekt för zebralagen vid ett obevakat övergångsställe i Göteborg. Respekten var inte bra, men väldigt långt över 10%, se http://trafikistan.se/struntar-cyklister-i-zebralagen/
Uppenbarligen är den olika sann. Jag har i det närmaste aldrig problem med cyklister när jag går. Däremot med bilister. Jag och mina barn har fått hoppa tillbaka upp på trottoaren vid övergångsställen och man vet ALDRIG när de tänker stanna. De står på trottoarer så att man måste ner på körbanan (jättekul med en tung barnvagn) för att komma fram och varför i fridens namn kan de inte använda blinkers? Hur ska jag veta om de ska korsa min väg eller inte när de inte klarar av att signalera?
Då bortser du uppenbarligen från att bilisterna ALLTID kör för fort, nästan aldrig blinkar och ytterst sällan lämnar företräde till lättare fordon? Det finns absolut ingen respekt för 30-sträckorna i innerstan bland Stockholmsbilisterna, endast fysiska farthinder respekteras.
Det är inte så underligt om du som bilist eller gående har mest problem med cyklister, eftersom cyklister ALLTID får samsas med bilister eller gående och näst intill ALDRIG slipper samsas.
Däremot är det ytterst sällan som bilister ochgående behöver samsas. Hur många meter gångfartsområden finns det i Stockholm?
Men vid närmare eftertanke tror jag faktiskt att du har mest problem med bilister när du är bilist och med gående när du är gående.
Vill bara inflika att ett annat sätt att få cyklister att bli bättre på att följa reglerna vore att anpassa reglerna även efter cyklisterna, och inte bara tvinga dem/oss att följa regler som är skapade för motorfordonstrafik. För så är det faktiskt nu.
När man tänker efter lite djupare har många trafikregler som cyklister ska följa inte någon som helst funktion för cyklister, även om funktionen är väldigt tydlig för motorfordonstrafiken. Och ibland gör faktiskt dessa regler/lagar tillvaron mycket farligare för cyklister än vad den skulle behöva vara.
Där bryter jag mot lagen när jag cyklar, och blir en i statistiken av alla lagbrytande cyklister. Men jag väljer hellre det än att bli skadad/dö (ett exempel: att cykla mot rött ljus i högersvängar, för att komma iväg före den vrålande massan av bilar/lastbilar/bussar, som inte bara är läskig att vara mitt i utan även riskerar att mosa mig om de inte sett mig i döda vinkeln).
Edit: och samtidigt tillhör jag den skara som allra oftast stannar och släpper över fotgängare över cykelbanan. Skurk och hjälte på samma gång liksom 😉
Denna del av Götgatan är ett så kallat gångfartsområde vilket i praktiken innebär 7km/h för alla fordon. Alltså även cyklar. Om en bilist hade blivit bötfälld för 24km/h i gångfartsområde så hade knappast varit samma upprörda känslor.
Tja rätt så upprörd tycker jag: http://www.expressen.se/kvp/fast-for-fortkorning—korde-bil-i-18-kmh/
Hej! Ja, vi vet att det är gångfartsområde, vi har skrivit om det flera gånger. Men dels så kan man argumentera emot att det inte är upprörda känslor när bilister bötfälls (https://www.cyklistbloggen.se/2014/01/det-ar-skillnad-pa-fort-och-fort/) (https://www.cyklistbloggen.se/2014/02/expressen-haller-med/), dels så är det inte poängen.
Poängen var inte att ursäkta cyklister. Poängen var att bilister gör det. Ursäktas. De ”kör bra”, men ”missar” när de kör över 30 vid dagis. Cyklister däremot är ”cyklistdårar” som kör ”livsfarligt”.
Det är skillnad på ”fort” och ”fort” och folk och folk. Vi vill att alla ska behandlas lika – cyklister och bilister. Det var själva poängen.
Enligt nederländska Design Manual for Bicycle Traffic blir en cykel/cyklist instabil under 12 km/h. I praktiken är det orimligt att begära att en cyklist ska köra långsammare än7 km/h.
Däremot kan en bil köra 1 (en) km/h utan fara för sin egen säkerhet.
Folk går typiskt i 4-5 km/tim. Jag har inga problem att ligga och krypa bakom dem tills en naturlig lucka öppnar sig så att jag kan cykla förbi.
Jag har en vanlig herrcykel. Möjligen kan vissa cyklar ha en vekare konstruktion och extra hög tyngdpunkt.
Problemet är väl när du väl hittar luckan så kommer du att passera i en hastighet som är högre en 7 km/h det kan jag lova.
Det jag ville säga är att man inte måste upp i 12 km/tim för att vara stabil på cykel. Det går även i 4-5 km/tim.
Du lovar att jag cyklar om i över 7 km/tim. Jag har ingen mätare, men jag försöker verkligen ta det lugnt så länge jag är nära gående. Därför ifrågasätter jag ditt löfte. Däremot blir det nog över 7 km/tim när det inte finns gående i närheten. Men allt detta är ganska off topic så länge ämnet är hur instabil cykeln är i gångfart.
Hmm, tycker du borde skaffa en mätare på cykeln så du förstår hur långsamt 7km/h är. Jag försöker i likhet med dig ta det väldigt lungt på götgatan, men med min racer är det svårt att hålla nere farten. Därmed inte sagt att jag bränner på utan respekt till gående som har företräde där enligt mig. Det jag vill komma fram till är att vad du har för fart i luckorna inte borde ha någon betydelse så länge du kan stanna för ev hinder. Dessutom stannar jag min racer på kortare sträckor i högre fart än med min gamla herrcykel med dålig fotbroms.
I min artikel ”Hur fort cyklar folk” på http://trafikistan.se/hur-fort-cyklar-folk/ beskriver jag min mätning av 155 cyklisters och 54 gåendes hastighet på en bred och ohindrad transportsträcka. På ett gångfartsområde i stan kan man räkna med aningens lägre gånghastigheter.
Hur som helst är 7 km/tim samma fart som vid lätt joggning eller ansträngd gång. Det går att föreställa sig. Det ska ta tid att cykla förbi en normalgående, annars cyklar man för fort. Man ska hinna säga hej och få ett svar innan man är förbi.
När man talar om Götgatspuckeln går det inte att bara prata om Polisens definition av gångfart, eftersom Polisen inte tar folk som cyklar i 15 km/h här, som väl ändå är dubbla tillåtna hastigheten.
Det är viktigt att förstå att mycket av denna diskussion utgår från praktiska förhållanden på Götgatan, inte teori.
Gångfartsområden är i första hand avsedda för gående. Annan trafik får bara förekomma på gåendes villkor. Förare som inte klarar kraven kan inte automatiskt få dispens. Då är det ju inga krav och inget gångfartsområde längre.
Jag laddade ner GPseedkm som ligger gratis på Appstore. På väg hem mätte jag min cykelhadtighet.
Min cykel väger 17kg, jag hade 10 kg böcker i cykelkorgen, en datorväska på ryggen 3 kg, ena handen på styret, andra handen håller min iPhone och jag kom aldrig över 5,5 km utan att vingla. Hade jag haft båda händerna på styret hade jag lätt kommit under 5 km.
Alla som tror det är omöjligt att cykla under 7 km, ladda ner en gratisapp och kolla. Sen om ni som har 50 växlar tycker det är tråkigt att cykla sakta – det är en annan sak.
GPSpeedkm heter appen. Sök på hastighet