Så här ser det ut i Bromma:
Nybyggd cirkulationsplats. Hur man ska köra bil är glasklart. Hur man ska cykla? Tja, här är två varianter:
Grön cyklist ska alltså till vänster och måste först cykla förbi cirkulationsplatsen, rätt långt, sedan svänga nittio grader över en cykelpassage, sedan en nittiograders sväng till och cykla tillbaks igen, sedan ut på ytterligare en cykelpassage och köra vidare ut till höger.
Röd cyklist ska bara rakt fram och måste först göra en 45-graders sväng över cykelpassage, därefter direkt en nittiograderssväng ner och runt och sedan vidare rakt.
Av någon anledning gjordes ingen cykelpassage över ena korsningen, så blå cyklist som ska svänga vänster förväntas kanske leda. Eller så har de anlagt den sedan fotot togs sommaren 2014. Men rejäl extrasträcka här också:
Foto: Google Maps med tillstånd
Vilket inalles dels ger rejäla omvägar, en usel framkomlighet och dels massor av chanser att bli en såndär cyklist som ”kom från ingenstans”.
Eller så cyklar man i vägbanan och hamnar rätt i förhållande till alla andra.
Samtidigt ett annat exempel, men från Nederländerna (och så trött jag är på att skriva den meningen. Kan inte alla svenska trafikplanerare bara kalkera deras olika lösningar):
Det här är bara ett exempel, det går såklart att göra cirkulationsplatser med mindre separation från cykelbanan för att vinna yta och bättre framkomlighet för biltrafiken (Spångavägen är vad jag förstår en rätt trafikerad sträcka). Titta till exempel på alla dem som finns i Zwolle med Google Maps.
Det går att göra säkra, framkomliga lösningar. Om man vill och orkar och inte kommer på att man skulle ha med en cykelväg också när allt redan är klart.
Tipstack Krister Isaksson.
Jag passerar denna rondell varje dag på väg till jobbet. Den ligger på ett avsnitt av Spångavägen där cykelframkomligheten och säkerheten är ganska bra. Visst hade man kunnat ordna en egen ring, och det hade varit bättre. Jag tänkte bara tipsa om rondellbygge som är mycket sämre: Barkarby Handelsplats. Här får cyklister ta sig till nästa korsning, som också är en rondell och åka ett varv i den och sedan åka tillbaka till den första korsningen om man vill ta sig från ost till väst och vice versa. Här är cykelvänligheten minimal, och det i helt nyarbetad infrastruktur.
Hmm – rondeller är väl till både för att sakta ned biltrafiken och för att slussa igenom relativt mycket trafik på kort tid. Eftersom bilister ska lämna företräde för cyklar när de ska ut ur rondellen – både i Sverige och i den holländska rondellen på bilden, förefaller det vara ganska stor risk att en sån rondellmodell skulle bli helt blockerad vid högtrafik, så det verkar tveksamt att detta skulle vara en bra lösning på platser med relativ mycket trafik.
Vad jag kan mäta i hitta.se är det en omväg på 38 m för den gröne vänstersvängande cyklisten i din bild, jämfört med att köra i rondellen, och 55 m för den blå – no big deal! Jämför med omvägarna bilister alltid måste ta – och den de egentligen ska ta runt Gamla Stan just nu.
Det finns större cykelproblem att ta tag i.
Fast alla dessa borde ju ställas mot en infrastruktur som är helt planerat för den gåendes framkomlighet, och kanske också för cyklars. Även den Nederländska rondellen lämnar mycket att önska.
Jag har alltid stört mig på att man som gående ska ta en stor omväg runt rondeller, medans bilar får en den genaste vägen. Anledningen till att bilen bör ta en omväg runt Gamla Stan är ju att det helt enkelt inte finns plats. De flesta rondeller prioriterar bilars framkomlighet framför de som bor runt rondellen.
Du glömmer 90 graders svängar och konfliktpunkter i dina mätningar, dessutom bör du nog ha den optimala vägens längd om det var designat för gående och cyklar.
I Linköping har vi ett par stora rondeller där cyklisterna och de gående går rakt igenom rondellen, här har vi det stora praktexemplet. Tyvärr är det inte genomfört fullt ut som synes. I somliga riktningar blir det rejäla omvägar iaf, och kombineras det med dålig skyltning så kan cykelorientering bli lite spännande när man har bråttom.
https://www.google.se/maps/place/Vallarondellen,+Link%C3%B6ping/@58.406285,15.5819584,17z/data=!4m2!3m1!1s0x46596f69c9d9a721:0x8ed1ea7ea92c1bcf
Det jag främst stör mig på när det gäller Vallarondellen är det där med korsningar/branta kurvor precis innan vissa av tunnlarna.
Ja, jag var otydlig, det framstår som att jag menade just den där holländska lösningen – som precis som du skriver också hade målet att begränsa framkomligheten för biltrafiken. Tittar man istället runt i tex Zwolle som jag länkade till så finns det exempel på cirkulationsplatser med större framkomlighet också för biltrafiken. Jag har uppdaterat inlägget för att göra det tydligare.
Sedan är det visserligen inte kilometervisa omvägar, men det här är ett pendlingsstråk som ska ”präglas av god framkomlighet” och att låta cyklister cykla fram och tillbaks med skarpa svängar i när de egentligen bara ska rakt fram (röd cykel i exemplet) utmärks ju inte riktigt av det.
Eller för att säga så här: Om jag pendlade den här vägen varje dag hade jag förmodligen byt till bilvägen pendlingsdag 2. Hur hade du gjort?
De gånger det är riktigt tät biltrafik och få cyklister hade jag troligen tagit omvägen, likaså om jag har barn med. Alla andra gånger åker jag bilvägen – då finns antingen ingen trängsel, eller så är cyklisterna så många att det är uppenbart att de behöver plats (jämför Slussens norrgående rödljus mot Skeppsbron där cyklisterna självklart tar plats i högra bilkörfältet i morgonrusningen). Den flexibiliteten är den stora fördelen med cykel. Om man sen ska formalisera den flexibiliteten eller låta den vara en gråzon kan man diskutera. Jag föredrar gråzon.
Jag är helt emot att vara väldigt strikt med separering och absolut regelefterlevnad i alla upptänkliga trafiksituationer – då målar man upp konfliktsituationer och en konkurrens om utrymmet som inte finns (eller bara finns en mycket kort tid av dagen) och landar i en lösning som antingen går ut över ena parten, eller blir en dålig kompromiss. I bägge fallen missar man win-win-lösningarna.
Därmed inte sagt att just denna rondell inte kunde gjorts bättre,
Ett sätt att behålla flexibiliteten och göra gråzonen lite mer vit hade varit att slopa kravet att använda cykelväg när sådan finns. Det finns som förslag men har fastnat hos något utskott.
Instämmer till fullo! Om du tänker skriva till någon riksdagsman för att skynda på processen, så är vi många som kan skriva under.
Vet du mer om vad förslaget heter eller var det har fastnat? För den som kanske skulle vilja ägna sig åt lobbyliknande dialog med sin valde politiker.
Precis! Och då kunde man bygga uppfarter till cykelbanan strax efter korsningen och övergångsställena så att blandcyklister lätt kunde ta sig upp på cykelbanan där.
Problem blir också när man separerar cykelvägen o bilvägen med en hög trottoarkan,efter man tagit bilvägen genom rondellen så kommer man inte upp på cykelbanan förens vid nästa korsning.
Och just där är det rätt långt till nästa rondell/korsning. Och vägen i sig är rätt smal, så bilisterna kommer att svära högst och länge (för att inte tala om bussförarna). Dessutom är Spångavägen traktens mest olycksdrabbade …
För övrigt är det väl ingen som gillar idiottvära 90-gradare – utom möjlig AA: grön cyklist har tre att se fram emot, och röd två – för att i princip ta sig rakt fram.
Omvägen stör mig inte alls (har tagit omvägar på nån kilometer för att invika krångel på vägen till jobbet), tvära 90-graders svängar stör mig å andra isdanen hel del: inte kul alls om man har cykel typ lång lastcykel, tandem, eller ngt annat som inte är lika svängvilligt som en BMX, eller om man möter någon (speciellt en lax). Extra kul eftersom just där brukar man vara extra dåliga på att få bort sand, snö och is.
Man ska nog räkna med att just denna rondellen är till för att såväl bilar som cyklar ska bromsa ned rejält. Jämför bilden med hur det såg ut innan. Det är nog tänkt att det INTE ska vara flyt här, utan tvärtom ett ställe där man bromsar in och ser sig för. Varför vet jag inte – hög olycksrisk kanske? pensionärer på äldreboendet som riskerar att komma ut i gatan?
Sen kunde man säkert hittat på mindre irriterande sätt att få cyklister att sakta ned och se upp. Jag cyklar pragmatiskt i rondellen och är nöjd med det – regelefterlevnad in absurdum bara för regelefterlevnadens skull, får andra syssla med
Det var för att bussarna hade svårt att komma ut på vägen i rusningstrafik:
”I Spångavägens korsning med Bromma Kyrkväg har Trafikförvaltningens bussar som här svänger av mot Bromma Kyrka haft svårt att komma ut på den i rusningstid högtrafikerade Spångavägen.
Det befintliga övergångsstället knöt dåligt an till fotgängarflödena vilket har lett till att många fotgängare korsar gatan på annat håll.
Korsningen med Bromma Kyrkväg har byggts om till en cirkulationsplats för att sänka trafiktempot och underlätta för bussarna. Det södra övergångsstället har höjts upp och knutits an till anslutande gångbana genom Kyrksjölötens naturreservat. Vidare har en busskudde anlagts intill det norra övergångsstället.”
Resultatet blir att cyklister struntar i markeringarna och kör i vägbanan, det hade jag gjort.
Ett misslyckat bygge helt enkelt.