Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Bygg cykelvägar åt utryckningstrafiken!

Publicerad den 31 december, 201617 januari, 2022

Vi skrev häromdagen om en ny bild som används i sociala-medierpaketet ”Allt är cyklisters fel, satsa på biltrafiken” och jag tänkte spinna vidare lite på det här svaret delningen av bilden fick på Twitter:

Det är en polis som uttalar sig om hur pilotprojektet med ny cykelväg längs Götgatan gör så att ambulans och brandkår (och taxi) inte kommer fram på Götgatan längre. Katastrof. Cyklisternas fel. Alla vägar måste ha två körfält!
Det är inget nytt argument, något vi skrivit om tidigare på bloggen.
Det här med att blåljustrafiken (och taxi) inte kommer fram har varit ett argument mot cykelvägar i åtminstone nästan tjugo år.

OBS! Från år 2000 och Dagens Nyheter

Citatet på bilden ovan är från Stockholms Handelskammare, SL och Taxibolagen som år 2000 gemensamt skrev en debattartikel mot nya smala cykelvägar på Sveavägen. Säkerhetsrisken är stor!
Ambulanssjukvården svarade dagen efter. De höll inte med.
På Götgatan finns nu sedan 2014 ett körfält i vardera riktning (plus parkering och lastzoner) och då blir det stopp för ambulanser. ”Är det ingen som tänker på någons mamma, någons barn, som kanske inte kommer fram i ambulansen?” <– Taget direkt ur kommentarsfält på Facebook. Någon som riskerar att brinna inne för att brandkåren står bakom en… tja, inte är det en cyklist som hindrar framfarten.

Cykelvägen som den ser ut idag.

Det är ju i huvudsak biltrafiken som är i vägen.  Jag föreslog att den korta biten av Götgatan skulle stängas helt för biltrafik och bara vara tillåten för transporter till och från fastigheter och för blåljustrafik. Men där någonstans tog medkänslan slut. Privatbilarna måste fram, och om de står i vägen för en brådskande ambulans är det cyklisternas fel. Lite samma sak som att det är ”feministisk snöröjning” det vill säga cyklisters, fel att sommardäcksförsedda bilister fastnade på vägarna när det snöade i november.
Men cyklister hindrar sällan uttryckningstrafik. Tvärtom är en av fördelarna med cykel hur lätt de går att få ur vägen. Det krävs nästan ingen yta alls för att rensa en cykelväg från fordon. De är alldeles utmärkta utryckningsvägar. Jag lovar att ingen ambulans kommer bli stående i en lång cykelkö, någonsin. Inte för att det inte bildas cykelköer i Stockholm – för det gör det. Utan för att cyklar går att lyfta undan blixtsnabbt.
Och det är också något som framförts i utvärderingen av Götgatanprojektet. Räddningstjänsten föreslår:

”att bredda cykelbanan i södergående riktning så att den kan användas som utryckningsväg. Dessutom kan framkomligheten förbättras genom ökad övervakning för att minska dubbelparkering av fordon.”

Det är en alldeles lysande idé tycker vi. Och tittar på nyanlagda vägen ut till Saltsjöbaden:

Saltsjöbadenleden Foto: Jon Jogensjö

Det är en rejält bred cykelväg som dessutom är skyltad som Räddningsväg.
Tittar man på hur räddningsvägar ska utformas så är det nästan som om man definierat en hygglig cykelväg:

Räddningsvägar ska ha:

  • Minst 4,0 meter fri höjd.
  • Minst 3,0 meter körbanebredd.
  • Hårdgjord yta som klarar 100 kN axeltryck
  • Maximalt 8 % längslutning.
  • Maximalt 2 % tvärfall
  • Minst 50 meter vertikalradie och minst 7 meter innerradie

De ska dessutom hållas i ordning:

Räddningsvägar inklusive uppställningsplatser ska underhållas så att full funktion uppnås oavsett årstid eller tidpunkt på dygnet. Detta innebär att de ska:

  • underhållas så att full funktion uppnås oavsett årstid eller tidpunkt på dygnet.
  • snöröjas och sandas vid behov. Snöröjning och sandning ska ske utan dröjsmål.
  • hållas fria från parkerade bilar, containrar och andra hindrande föremål.
  • rensas från vegetation såsom trädgrenar, buskage och dylikt.

Här är en idé: Vi har ju länge tjatat om att cykelvägar måste definieras juridiskt. Det måste finnas minimimått för hur en cykelväg ska vara utformad. Det verkar inte vara ens på det politiska förslagsstadiet att ta fram en sådan standard. En genväg vore då att istället göra cykelvägar i Stockholm längs större leder, till exempel Götgatan, till skyltade räddningsvägar. Om det då är tvärstopp på Götgatan tar ambulans eller brandkår räddningsvägen, det vill säga cykelvägen.
Den rak, blir minst tre meter bredd och hålls fri från bråte. Precis som cyklister vill. Och ambulans och brandkår (men inte taxi) kommer alltid fram för att rädda ”någons mamma, någons barn” och ”någon som riskerar att brinna inne”. Något räddningstjänsten vill.
Jag är övertygad om att det är en fullständigt lysande idé.
 
Läs också om alla andra skäl det går att hitta mot att bygga cykelvägar:

I Gävle är en obruten cykelbana ett fartgupp

Cyklister kan få en bit. Men inte hela biten

Det är trångt, cyklister kör som tokar, får för mycket, skapar avgaser, hindrar ambulanser och ingen följer lagen – Bikelashen är här

5 svar på ”Bygg cykelvägar åt utryckningstrafiken!”

  1. knight22 skriver:
    3 januari, 2017 kl. 4:08 e m

    Kommer ambulanser inte fram i Köpenhamn och Amsterdam?

    Laddar in …
  2. Robert Andersson skriver:
    31 december, 2016 kl. 2:08 e m

    Problemet med räddningsvägar är att de ofta används av fordon utan tillstånd. Man kan inte då heller lägga för höga stenar för att hindra småbilar, för då kommer inte brandkåren över. Stenar är även mindre lämpliga om man ska cykla på vägen.

    Väljer man bom så går det oftast inte med a-nyckel eftersom många taxibolag/transportörer har nycklar som ska användas för transport av sjuka personer eller gods. Nycklarna sprids även till många oberhöriga. Och skulle nyckeln inte passa så kan man alltid köra sönder bommen, om det är en modern i plast med fjärröppning.

    http://www.dt.se/dalarna/leksand/livsviktig-vagbom-stulen

    Det parkeras och stannas med flitigt på de räddninsvägar som man får åka på, men där det då är stoppförbud istället. Det tar oftast max 30-60 sekunder mellan signalen om friväg och att brandbilen är framme vid den parkerade bilen. Vilket gör det svårt med ”ska bara ärenden” på några minuter. Men å andra sidan så kan räddningsledaren beslagta bilen och knuffa den åtsidan, vilket oftast gör påtagliga bucklor. Vänta på bärgning hinns inte med.

    Laddar in …
    1. Christian skriver:
      31 december, 2016 kl. 2:40 e m

      Yes, men den risken finns ju redan – om cykelvägar börjar bli rimligt breda kommer alltid någon tänka att det är en bra bilväg. Det hände ju till exempel när spårviddshindren dök upp på Skeppsbron.

      Stenar och hinder är ju inte bra även på vanliga cykelvägar.

      Jag tänker att det är lättare att hålla efter i citymiljöer, där man också kan spärra av sidledes med pollare, som på Götgatan.

      Laddar in …
    2. Lasse skriver:
      31 december, 2016 kl. 3:26 e m

      Nycklar till bommar för räddningsvägar är ingen bra idé. Hellre då fjärrstyrda bommar. Antingen styrda från en central eller från utryckningsfordonet. Missbruk av fordonsbaserad utrustning för bom-styrning borde det då vara relativt högt straff på.

      Man har ju problem på Hägerstensvägen där utryckningsfordon inte kan köra förbi ”smittrafikshindret”. Och det är säkert inte enda stället.

      När det gäller Götgatan, och andra liknande platser, så kan jag förstå taxis problem. Speciellt när de har passagerare som måste hjälpas fram till en port etc. Men problemet finns ju även när det bara är en fil och fullt med parkerade bilar utmed trottoaren.

      Laddar in …
    3. non skriver:
      1 januari, 2017 kl. 3:55 f m

      Någon gång måste vi väl hoppas på att lagen utövar sin rätt och ser till att folk inte fortsätter bryta mot lagar

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d